Bovemij terug in zwarte cijfers

Bovemij • De AFM en DNB trekken hun voorgenomen boetes in waardoor de voorziening van 3,75 miljoen euro vrijvalt.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers

Verzekeraar Bovemij heeft in het eerste halfjaar van 2023 een nettowinst gerealiseerd van 11,7 miljoen euro (2022: -4 miljoen). Dat meldt het bedrijf vanochtend.

De omzet groeide met ruim 1 procent naar 232 miljoen euro. De voornaamste groei zat bij fietsverzekeringen (ENRA) en de autoverzekeringen die via het dealerkanaal worden verkocht.

Het bedrijf zag vooral het resultaat uit beleggingen enorm verbeteren, van -27 miljoen naar +11 miljoen euro. De winst uit de bedrijfsvoering kwam uit op 4 miljoen euro, tegen 22 miljoen vorig jaar. De combined ratio, de verhouding tussen de kosten en polisopbrengsten, steeg van 83,8 naar 95,9 procent.

Volgens Bovemij staat het resultaat uit bedrijfsvoering onder druk door marktbrede ontwikkelingen zoals het toegenomen aantal schades, hogere herstelkosten door inflatie, toename in diefstal van elektrische fietsen, hogere kosten door digitalisering en hogere personeelskosten door krapte op de arbeidsmarkt.

Polisvoorwaarden

Volgens Bovemij-topman Hans Coffeng is vooral de terugkeer van het normale aantal asfaltkilometers van grote invloed. “Deze werden in 2022 nog gunstig beïnvloed door de coronamaatregelen. De herstelkosten zijn, door de hoge inflatie gestegen en deze zijn, mede als gevolg van de toegenomen concurrentie in de markt van onder meer zakelijke bedrijfswagenparken, maar ten dele vertaald naar hogere premies.”

Een vergelijkbare situatie doet zich voor in de fietsmarkt, zegt Coffeng. “Door de stijging van diefstal van elektrische fietsen hebben we de premies verhoogd. Het gaat echter veelal om meerjarige contracten en het duurt dus enige tijd voordat de positieve impact hiervan zichtbaar wordt.”

De stijging van de kosten betekent dat Bovemij zich herbezint op de polisvoorwaarden. “Naast het verhogen van de premies onderzoeken we of onze polisvoorwaarden aanscherping behoeven. Vanzelfsprekend blijven we kritisch naar onze kosten en investeringen kijken, maar het is van belang om te blijven investeren in het moderniseren en digitaliseren van onze organisatie. Het duurt langer dan voorzien voordat we hier de vruchten van kunnen plukken.”

Financieringen

Eind juni bedroeg de boekwaarde van de uitstaande financieringen van Bovemij 246 miljoen euro (eind juni 2022 was dit 278 miljoen). In het eerste halfjaar van 2023 daalde de boekwaarde van de uitstaande financieringen met 14 miljoen, het effect van de sanering in de afgelopen jaren.

Naast de bestaande producten is recent een nieuw product geïntroduceerd, dit betreft White Label lease, een financial en operational lease product voor klanten met een kleinere omvang.

Prijsaanpassingen

De omzet uit overige activiteiten bestaat uit dienstverlening op het gebied van garanties, data en platformen. Over het eerste halfjaar van 2023 bedraagt de omzet 15,1 miljoen euro (H1 2022: 13,2 miljoen). De omzet bij Autotrust steeg door nieuwe contracten mede door de wijziging van de wettelijke garantie van 6 naar 12 maanden. De overige groei komt door prijsaanpassingen bij Viabovag.nl en uit extra omzet vanuit de data-activiteiten.

Interview Hans Coffeng (ceo Bovemij) | ‘Druk op verdienmodel klanten neemt blijvend toe’

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Bovemij terug in zwarte cijfers | Automotive Online

Bovemij terug in zwarte cijfers

Bovemij • De AFM en DNB trekken hun voorgenomen boetes in waardoor de voorziening van 3,75 miljoen euro vrijvalt.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers

Verzekeraar Bovemij heeft in het eerste halfjaar van 2023 een nettowinst gerealiseerd van 11,7 miljoen euro (2022: -4 miljoen). Dat meldt het bedrijf vanochtend.

De omzet groeide met ruim 1 procent naar 232 miljoen euro. De voornaamste groei zat bij fietsverzekeringen (ENRA) en de autoverzekeringen die via het dealerkanaal worden verkocht.

Het bedrijf zag vooral het resultaat uit beleggingen enorm verbeteren, van -27 miljoen naar +11 miljoen euro. De winst uit de bedrijfsvoering kwam uit op 4 miljoen euro, tegen 22 miljoen vorig jaar. De combined ratio, de verhouding tussen de kosten en polisopbrengsten, steeg van 83,8 naar 95,9 procent.

Volgens Bovemij staat het resultaat uit bedrijfsvoering onder druk door marktbrede ontwikkelingen zoals het toegenomen aantal schades, hogere herstelkosten door inflatie, toename in diefstal van elektrische fietsen, hogere kosten door digitalisering en hogere personeelskosten door krapte op de arbeidsmarkt.

Polisvoorwaarden

Volgens Bovemij-topman Hans Coffeng is vooral de terugkeer van het normale aantal asfaltkilometers van grote invloed. “Deze werden in 2022 nog gunstig beïnvloed door de coronamaatregelen. De herstelkosten zijn, door de hoge inflatie gestegen en deze zijn, mede als gevolg van de toegenomen concurrentie in de markt van onder meer zakelijke bedrijfswagenparken, maar ten dele vertaald naar hogere premies.”

Een vergelijkbare situatie doet zich voor in de fietsmarkt, zegt Coffeng. “Door de stijging van diefstal van elektrische fietsen hebben we de premies verhoogd. Het gaat echter veelal om meerjarige contracten en het duurt dus enige tijd voordat de positieve impact hiervan zichtbaar wordt.”

De stijging van de kosten betekent dat Bovemij zich herbezint op de polisvoorwaarden. “Naast het verhogen van de premies onderzoeken we of onze polisvoorwaarden aanscherping behoeven. Vanzelfsprekend blijven we kritisch naar onze kosten en investeringen kijken, maar het is van belang om te blijven investeren in het moderniseren en digitaliseren van onze organisatie. Het duurt langer dan voorzien voordat we hier de vruchten van kunnen plukken.”

Financieringen

Eind juni bedroeg de boekwaarde van de uitstaande financieringen van Bovemij 246 miljoen euro (eind juni 2022 was dit 278 miljoen). In het eerste halfjaar van 2023 daalde de boekwaarde van de uitstaande financieringen met 14 miljoen, het effect van de sanering in de afgelopen jaren.

Naast de bestaande producten is recent een nieuw product geïntroduceerd, dit betreft White Label lease, een financial en operational lease product voor klanten met een kleinere omvang.

Prijsaanpassingen

De omzet uit overige activiteiten bestaat uit dienstverlening op het gebied van garanties, data en platformen. Over het eerste halfjaar van 2023 bedraagt de omzet 15,1 miljoen euro (H1 2022: 13,2 miljoen). De omzet bij Autotrust steeg door nieuwe contracten mede door de wijziging van de wettelijke garantie van 6 naar 12 maanden. De overige groei komt door prijsaanpassingen bij Viabovag.nl en uit extra omzet vanuit de data-activiteiten.

Interview Hans Coffeng (ceo Bovemij) | ‘Druk op verdienmodel klanten neemt blijvend toe’

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.