‘Europese autoverkoop daalt dit jaar met 32 procent’
Adviesbureau Alix Partners verwacht dat de Europese verkopen van auto’s vanwege de coronacrisis met 32 procent daalt naar 14,1 miljoen eenheden. In 2019 was dit nog 20,6 miljoen eenheden. Dat blijkt uit de laatste Global Automotive report van het adviesbureau.
In het geval van een langdurige recessie daalt de verkoop van personenwagens en lichte bedrijfsvoertuigen verder met 36 procent naar 13,2 miljoen stuks, zo is de verwachting van het Brits-Amerikaanse adviesbureau. De nieuwverkoop van auto’s in Europa daalde in april met 76 procent, waar dit in maart nog daalde met 55 procent.
Het adviesbureau verwacht dat het minstens vijf jaar duurt voor de Europese markt volledig herstelt van de pandemie. Hierbij voorspelt het een geleidelijk herstel van de Europese omzet van 2020 tot 2025 met een gemiddelde groei van 7,7 procent per jaar met een omzet van 20,4 miljoen stuks.
Volgens Stefano Aversa, managing director bij Alix Partners, is er vanwege de impact van de coronacrisis wereldwijd een markt ter grootte van Europa verdwenen. “Autofabrikanten, leveranciers en mobiliteitsspelers moeten selectief zijn met hun beslissingen over kapitaaltoewijzing. Om de storm te doorstaan moeten bedrijven moedig zijn, terwijl ze profiteren van een gunstig overheidsbeleid dat voor hen beschikbaar is”, aldus Aversa.