SRA: Verwachte winstgroei autobranche blijft achter bij mkb-gemiddelde

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De branche verwacht dat de resultaten op langere termijn minder worden. (Foto: Shutterstock)

Ondernemers in de autobranche verwachten in 2020 een omzetgroei van 20 procent en een winsttoename van 6 procent. Dat meldt accountantsvereniging SRA in zijn rapport ‘2020 in Zicht’. De omzetverwachting is optimistischer dan die van het mkb als geheel (+17%); maar gemiddeld ligt de winstverwachting voor het totale mkb wel hoger (+13%).

Sommige autobedrijven zien een ‘perfect storm’ aan veranderingen op zich afkomen waarvan de gevolgen nog niet tastbaar zijn. Dit maakt de onzekerheid groot, aldus SRA. Zo wordt het resultaat onder meer gedrukt doordat de eisen van importeurs voor de inkoopkorting groter worden, stellen de respondenten aan het onderzoek.

Tekort aan personeel

Ook nemen naar verwachting de personeelskosten toe met 8 procent (tegenover 5,4% voor het mkb). Dit komt vooral door het tekort aan gekwalificeerde medewerkers. Zowel in de werkplaats als aan de verkoopkant zijn andere competenties nodig. Nieuw personeel is lastig aan te trekken en omscholing gaat gepaard met meer kosten.SRA waarschuwde vorig jaar in Automotive al voor de geringe winstmarges in de autobranche.

Dit tekort aan vakkundig personeel wordt door de ondernemers die voor het onderzoek zijn gesproken dan ook als de grootste bedreiging gezien voor 2020, gevolgd door overheidsmaatregelen. Omdat het arbeidsaanbod te beperkt blijft, zal een productiviteitsstijging in de branche vooral moeten komen uit efficiency en andere verdienmodellen.

Financiële positie

De financiële positie is wel verbeterd: het aandeel ondernemingen dat aan al de financiële verplichtingen kan voldoen, is gestegen van 74,6 procent in 2017 naar 76,3 procent in 2018. Hiermee blijft de branche nog wel achter bij het mkb-gemiddelde, dat verbeterde van 80,1 procent naar 81,7 procent. De autobedrijven verwachten dit jaar 11 procent meer te investeren, met name op last van de importeur.Bekijk het volledige autobranche rapport in de Automotive Kennisbank.

In de autobranche is er nu een stilte voor de storm, concludeert SRA: de omzet- en winstverwachting lijken nog prima, maar wetgeving en toenemende importeurseisen zorgen op langere termijn voor veel druk. Voor dealers zal dit geen verrassing zijn: het rendement staat onder toenemende druk, blijkt ook uit de branchebarometer van de Bovag.

Het Branche in Zicht-rapport is gebaseerd op een cijferanalyse van 260 duizend jaarrekeningen uit de SRA-Benchmarkdatabase (waarvan 275 uit de autobranche) en recent onderzoek onder 630 ondernemers (73 uit de autobranche).

sra outlook automotive vs mkb

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

SRA: Verwachte winstgroei autobranche blijft achter bij mkb-gemiddelde | Automotive Online

SRA: Verwachte winstgroei autobranche blijft achter bij mkb-gemiddelde

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De branche verwacht dat de resultaten op langere termijn minder worden. (Foto: Shutterstock)

Ondernemers in de autobranche verwachten in 2020 een omzetgroei van 20 procent en een winsttoename van 6 procent. Dat meldt accountantsvereniging SRA in zijn rapport ‘2020 in Zicht’. De omzetverwachting is optimistischer dan die van het mkb als geheel (+17%); maar gemiddeld ligt de winstverwachting voor het totale mkb wel hoger (+13%).

Sommige autobedrijven zien een ‘perfect storm’ aan veranderingen op zich afkomen waarvan de gevolgen nog niet tastbaar zijn. Dit maakt de onzekerheid groot, aldus SRA. Zo wordt het resultaat onder meer gedrukt doordat de eisen van importeurs voor de inkoopkorting groter worden, stellen de respondenten aan het onderzoek.

Tekort aan personeel

Ook nemen naar verwachting de personeelskosten toe met 8 procent (tegenover 5,4% voor het mkb). Dit komt vooral door het tekort aan gekwalificeerde medewerkers. Zowel in de werkplaats als aan de verkoopkant zijn andere competenties nodig. Nieuw personeel is lastig aan te trekken en omscholing gaat gepaard met meer kosten.SRA waarschuwde vorig jaar in Automotive al voor de geringe winstmarges in de autobranche.

Dit tekort aan vakkundig personeel wordt door de ondernemers die voor het onderzoek zijn gesproken dan ook als de grootste bedreiging gezien voor 2020, gevolgd door overheidsmaatregelen. Omdat het arbeidsaanbod te beperkt blijft, zal een productiviteitsstijging in de branche vooral moeten komen uit efficiency en andere verdienmodellen.

Financiële positie

De financiële positie is wel verbeterd: het aandeel ondernemingen dat aan al de financiële verplichtingen kan voldoen, is gestegen van 74,6 procent in 2017 naar 76,3 procent in 2018. Hiermee blijft de branche nog wel achter bij het mkb-gemiddelde, dat verbeterde van 80,1 procent naar 81,7 procent. De autobedrijven verwachten dit jaar 11 procent meer te investeren, met name op last van de importeur.Bekijk het volledige autobranche rapport in de Automotive Kennisbank.

In de autobranche is er nu een stilte voor de storm, concludeert SRA: de omzet- en winstverwachting lijken nog prima, maar wetgeving en toenemende importeurseisen zorgen op langere termijn voor veel druk. Voor dealers zal dit geen verrassing zijn: het rendement staat onder toenemende druk, blijkt ook uit de branchebarometer van de Bovag.

Het Branche in Zicht-rapport is gebaseerd op een cijferanalyse van 260 duizend jaarrekeningen uit de SRA-Benchmarkdatabase (waarvan 275 uit de autobranche) en recent onderzoek onder 630 ondernemers (73 uit de autobranche).

sra outlook automotive vs mkb

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.