Dealerrendement boven 2 procent, ook aftersalesresultaat sterk verbeterd

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De dealers zagen hun rendement toenemen. (Foto: Shutterstock)

De gemiddelde dealervestiging realiseerde in het eerste kwartaal van 2022 een nettowinst van 2,1 procent. Zonder NOW-steun bedroeg het rendement exact 2 procent, terwijl dat in dezelfde periode vorig jaar 0,52 procent was. In 2010 was voor het laatst sprake van meer dan 2 procent dealerrendement. Dat meldt Bovag op basis van zijn Branchebarometer.

Vorig jaar was er in het eerste kwartaal sprake van een lockdown waarbij de showrooms op slot bleven en dat had zijn weerslag op het rendement, onder andere op de verkoop van occasions. Destijds werden er vorig jaar in het eerste kwartaal 72 occasions per vestiging verkocht, dit jaar waren dat er 88. De occasionvoorraad per locatie nam af van 49 naar 48 stuks en de omloopsnelheid steeg met ruim 35 procent. De gemiddelde verkoopprijs ligt bijna een vijfde hoger.

Voor nieuwe auto’s ging de gemiddelde verkoopprijs met bijna 17,5 procent omhoog, naar ruim 28 duizend euro. Door de krapte op de markt voor zowel nieuwe als gebruikte auto’s nam de bruto gemiddelde marge per transactie (BMGT) met 42,6 procent toe tot meer dan 3.500 euro.

Aftersales: hoger absorptieratio

Net als bij de occasionverkoop is in de resultaten van het magazijn het effect van de lockdown vorig jaar duidelijk waarneembaar. Er vond destijds vooral minder balieverkoop plaats, waaronder minder onderdelen voor schadeherstel. In de werkplaats verbeterde het resultaat ten opzichte van een jaar eerder met bijna 14 procent en het aantal gefactureerde uren per monteur steeg met ruim 8 procent tot 334. De absorptieratio -oftewel de mate waarin aftersales de algemene kosten dekt- steeg voor het eerst sinds 2018 tot boven 80 procent. Per vestiging steeg het aantal monteurs op voltijdbasis met ruim 2 procent. Tegelijkertijd nam het aantal dealervestigingen (met sales én aftersales) afgelopen jaar met eenzelfde percentage af, waardoor het totale monteursbestand in deze bedrijfstak vrijwel gelijk bleef.

Voorzorgsmaatregelen

Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers, waakt ondanks de goede resultaten voor te veel optimisme. “Het algemene rendementscijfer is natuurlijk een flinke opsteker, maar we worden momenteel wel geconfronteerd met heel veel onzekerheid. Omdat de beschikbaarheid van zowel nieuwe als gebruikte auto’s onder hoge druk staat en er tegelijkertijd veel vraag is, hoeven dealers dan wel geen kortingen te geven en wordt er meer bruto marge gegenereerd, een economische recessie ligt wel op de loer. Dan zou ook de vraag naar occasions wel eens kunnen afnemen en juist die voorraad is nu relatief duur ingekocht.”Hoe speel je in op de veranderingen in de occasionmarkt? Kom naar het AM/Automotive Remarketing Event

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Dealerrendement boven 2 procent, ook aftersalesresultaat sterk verbeterd | Automotive Online

Dealerrendement boven 2 procent, ook aftersalesresultaat sterk verbeterd

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De dealers zagen hun rendement toenemen. (Foto: Shutterstock)

De gemiddelde dealervestiging realiseerde in het eerste kwartaal van 2022 een nettowinst van 2,1 procent. Zonder NOW-steun bedroeg het rendement exact 2 procent, terwijl dat in dezelfde periode vorig jaar 0,52 procent was. In 2010 was voor het laatst sprake van meer dan 2 procent dealerrendement. Dat meldt Bovag op basis van zijn Branchebarometer.

Vorig jaar was er in het eerste kwartaal sprake van een lockdown waarbij de showrooms op slot bleven en dat had zijn weerslag op het rendement, onder andere op de verkoop van occasions. Destijds werden er vorig jaar in het eerste kwartaal 72 occasions per vestiging verkocht, dit jaar waren dat er 88. De occasionvoorraad per locatie nam af van 49 naar 48 stuks en de omloopsnelheid steeg met ruim 35 procent. De gemiddelde verkoopprijs ligt bijna een vijfde hoger.

Voor nieuwe auto’s ging de gemiddelde verkoopprijs met bijna 17,5 procent omhoog, naar ruim 28 duizend euro. Door de krapte op de markt voor zowel nieuwe als gebruikte auto’s nam de bruto gemiddelde marge per transactie (BMGT) met 42,6 procent toe tot meer dan 3.500 euro.

Aftersales: hoger absorptieratio

Net als bij de occasionverkoop is in de resultaten van het magazijn het effect van de lockdown vorig jaar duidelijk waarneembaar. Er vond destijds vooral minder balieverkoop plaats, waaronder minder onderdelen voor schadeherstel. In de werkplaats verbeterde het resultaat ten opzichte van een jaar eerder met bijna 14 procent en het aantal gefactureerde uren per monteur steeg met ruim 8 procent tot 334. De absorptieratio -oftewel de mate waarin aftersales de algemene kosten dekt- steeg voor het eerst sinds 2018 tot boven 80 procent. Per vestiging steeg het aantal monteurs op voltijdbasis met ruim 2 procent. Tegelijkertijd nam het aantal dealervestigingen (met sales én aftersales) afgelopen jaar met eenzelfde percentage af, waardoor het totale monteursbestand in deze bedrijfstak vrijwel gelijk bleef.

Voorzorgsmaatregelen

Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers, waakt ondanks de goede resultaten voor te veel optimisme. “Het algemene rendementscijfer is natuurlijk een flinke opsteker, maar we worden momenteel wel geconfronteerd met heel veel onzekerheid. Omdat de beschikbaarheid van zowel nieuwe als gebruikte auto’s onder hoge druk staat en er tegelijkertijd veel vraag is, hoeven dealers dan wel geen kortingen te geven en wordt er meer bruto marge gegenereerd, een economische recessie ligt wel op de loer. Dan zou ook de vraag naar occasions wel eens kunnen afnemen en juist die voorraad is nu relatief duur ingekocht.”Hoe speel je in op de veranderingen in de occasionmarkt? Kom naar het AM/Automotive Remarketing Event

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.