Dealerrendement stijgt naar 2 procent

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Het gemiddelde dealerrendement is in het eerste halfjaar uitgekomen op 2 procent. Dat meldt Bovag op basis van de nieuwe Branchebarometer. In de eerste helft van 2021 noteerden de dealers een nettowinst van 1,33 procent (gemiddelde nettowinst per vestiging).

Van het rendement in het afgelopen eerste halfjaar is nog 0,08 procent toe te wijzen aan NOW-steun (in het eerste kwartaal), terwijl dat een jaar eerder nog ruim een half procentpunt was en het rendement destijds zonder NOW circa 0,8 procent bedroeg. 

Door de schaarste op de markt en door het grotere aandeel van (duurdere) elektrische auto’s steeg de gemiddelde verkoopprijs van een nieuwe auto met meer dan 12 procent en die van een occasion met ruim een vijfde. Hogere marges zorgden voor een verkoopresultaat dat bijna twee derde hoger lag dan een jaar eerder. De omloopsnelheid nam toe en de stadagen namen af, maar de waarde van de gemiddelde occasionvoorraad nam tegelijkertijd met bijna 26 procent toe tot ruim 830 duizend euro. 

Prognose

Ook in het magazijn ging het van januari tot en met juni volgens Bovag crescendo voor wat betreft de financiële resultaten, temeer omdat ook van onderdelen de verkoopprijzen en marges stegen en de omloopsnelheid toenam.

De werkplaats vertoonde daarentegen een paar ontwikkelingen die zorgen baren, aangezien de totale omzet daar weliswaar met 6 procent steeg, maar de winst slechts 3,7 procent hoger lag. Het aantal gefactureerde uren per monteur kwam in het eerste halfjaar uit op 653, terwijl dat een jaar eerder nog 10 uren meer waren.

De prognose voor heel 2022 bedraagt 1.221 gefactureerde uren, dat waren er 1.240 een jaar geleden. Opvallend is volgens de brancheorganisatie bovendien dat het aandeel van productieve FTE’s bij de afdeling werkplaats (monteurs) afnam ten opzichte van de zogenaamde ‘improductieve’ collega’s, zijnde bijvoorbeeld serviceadviseurs. De absorptieratio, oftewel de mate waarin aftersales de algemene kosten dekt, steeg van 77,4 naar 78,1 procent. 

Niet structureel

Bert de Kroon, voorzitter Bovag Autodealers, stelt dat het evident is dat de hoge marges bij de verkoop van auto’s en onderdelen “het gevolg zijn van de huidige marktsituatie waarin vraag en aanbod niet in balans zijn”.

De Kroon: “Dat is natuurlijk geen structureel effect, hoe graag we het ook zouden willen. In de werkplaats is echter nog veel winst te boeken als het gaat om efficiëntie en productiviteit, zoals ik al vaker heb aangehaald. De gefactureerde uren per monteur blijven teruglopen en het lijkt erop dat er steeds meer activiteit rondom het ‘echte’ -en dus facturabele- werk is. Door de monteurs zelf, maar ook door ander personeel dat aan de werkplaats wordt toegerekend, zoals serviceadviseurs of baliemedewerkers. Bovendien ontwikkelen de uurtarieven zich lang niet zo stormachtig als de prijzen van auto’s en onderdelen.”  

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Dealerrendement stijgt naar 2 procent | Automotive Online

Dealerrendement stijgt naar 2 procent

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Het gemiddelde dealerrendement is in het eerste halfjaar uitgekomen op 2 procent. Dat meldt Bovag op basis van de nieuwe Branchebarometer. In de eerste helft van 2021 noteerden de dealers een nettowinst van 1,33 procent (gemiddelde nettowinst per vestiging).

Van het rendement in het afgelopen eerste halfjaar is nog 0,08 procent toe te wijzen aan NOW-steun (in het eerste kwartaal), terwijl dat een jaar eerder nog ruim een half procentpunt was en het rendement destijds zonder NOW circa 0,8 procent bedroeg. 

Door de schaarste op de markt en door het grotere aandeel van (duurdere) elektrische auto’s steeg de gemiddelde verkoopprijs van een nieuwe auto met meer dan 12 procent en die van een occasion met ruim een vijfde. Hogere marges zorgden voor een verkoopresultaat dat bijna twee derde hoger lag dan een jaar eerder. De omloopsnelheid nam toe en de stadagen namen af, maar de waarde van de gemiddelde occasionvoorraad nam tegelijkertijd met bijna 26 procent toe tot ruim 830 duizend euro. 

Prognose

Ook in het magazijn ging het van januari tot en met juni volgens Bovag crescendo voor wat betreft de financiële resultaten, temeer omdat ook van onderdelen de verkoopprijzen en marges stegen en de omloopsnelheid toenam.

De werkplaats vertoonde daarentegen een paar ontwikkelingen die zorgen baren, aangezien de totale omzet daar weliswaar met 6 procent steeg, maar de winst slechts 3,7 procent hoger lag. Het aantal gefactureerde uren per monteur kwam in het eerste halfjaar uit op 653, terwijl dat een jaar eerder nog 10 uren meer waren.

De prognose voor heel 2022 bedraagt 1.221 gefactureerde uren, dat waren er 1.240 een jaar geleden. Opvallend is volgens de brancheorganisatie bovendien dat het aandeel van productieve FTE’s bij de afdeling werkplaats (monteurs) afnam ten opzichte van de zogenaamde ‘improductieve’ collega’s, zijnde bijvoorbeeld serviceadviseurs. De absorptieratio, oftewel de mate waarin aftersales de algemene kosten dekt, steeg van 77,4 naar 78,1 procent. 

Niet structureel

Bert de Kroon, voorzitter Bovag Autodealers, stelt dat het evident is dat de hoge marges bij de verkoop van auto’s en onderdelen “het gevolg zijn van de huidige marktsituatie waarin vraag en aanbod niet in balans zijn”.

De Kroon: “Dat is natuurlijk geen structureel effect, hoe graag we het ook zouden willen. In de werkplaats is echter nog veel winst te boeken als het gaat om efficiëntie en productiviteit, zoals ik al vaker heb aangehaald. De gefactureerde uren per monteur blijven teruglopen en het lijkt erop dat er steeds meer activiteit rondom het ‘echte’ -en dus facturabele- werk is. Door de monteurs zelf, maar ook door ander personeel dat aan de werkplaats wordt toegerekend, zoals serviceadviseurs of baliemedewerkers. Bovendien ontwikkelen de uurtarieven zich lang niet zo stormachtig als de prijzen van auto’s en onderdelen.”  

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.