Bovag verlengt garantietermijn naar 12 maanden

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Foto: Bovag

Brancheorganisatie Bovag verlengt met ingang van komend jaar de standaardgarantietermijn van zes naar twaalf maanden. Bovag zegt dat te doen, omdat met ingang van komend jaar de zogenoemde ‘wettelijke garantie’, ofwel de non-conformiteit, in Nederland waarschijnlijk eveneens naar twaalf maanden gaat.

Bovag baseert zich op een aanstaande wijziging in de Europese conformiteitsregels. In het algemeen zeggen die regels, die in de volksmond ‘wettelijke garantie’ worden genoemd, dat een gekocht product moet doen wat je er als koper redelijkerwijs van mag verwachten. “In de praktijk betekent dat, dat de verkoper straks de eerste twaalf maanden na aankoop bij een klacht van de koper moet aantonen dat er géén sprake is van een terechte klacht. Nu is dat nog zes maanden. Lukt dat niet, dan zal hij het probleem op tijd en zonder enige overlast moeten oplossen voor de klant”, aldus Bovag.

Goed voorbereiden

Bovag meldt dat de praktijk leert dat bij een verdubbeling van de looptijd de kans op een defect in de tweede periode (tussen de 6 en de 12 maanden) iets afneemt ten opzichte van de eerste periode. “Aan de andere kant liggen de gemiddelde kosten per schade in de tweede periode wel hoger dan de kosten in de eerste periode. Bovendien stijgt de kans op een schade groter dan 2.000 euro significant in de tweede periode in vergelijking met de eerste zes maanden.”

Bovag adviseert zijn leden zich goed voor te bereiden. “De kans op een garantieclaim na een verkoop neemt immers toe. En daar moet je als bedrijf op voorbereid zijn. Dat kan op verschillende manieren. Veel bedrijven werken al met een eigen voorziening voor garantieclaims. Een ‘garantiepotje’. Het verdient de aanbeveling die te verhogen, binnen de fiscale grenzen. Bedrijven die zo’n voorziening nog niet hebben, zouden die alsnog aan kunnen leggen. Ook kan een bedrijf het inkoop- en verkoopbeleid nog eens onder de loep nemen en bijvoorbeeld gebruikte voertuigen met een hoger risico eerder doorzetten naar de handel, in plaats van aan te bieden aan een particulier.”

Niet uitsluiten

De brancheorganisatie raadt het zijn leden af om auto’s te verkopen zonder Bovag-garantie. “Dat klinkt wellicht verleidelijk, maar zal als het gaat om risico niet veel helpen, omdat dan nog steeds de ‘wettelijke garantie’ geldt waar de klant een beroep op kan doen. Die ‘wettelijke garantie’ kun je niet uitsluiten.” De ACM stelt dat er in een advertentie nooit mag staan dat de aanbiedingsprijs ‘zonder garantie’ is, of met woorden van gelijke strekking.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Bovag verlengt garantietermijn naar 12 maanden | Automotive Online

Bovag verlengt garantietermijn naar 12 maanden

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Foto: Bovag

Brancheorganisatie Bovag verlengt met ingang van komend jaar de standaardgarantietermijn van zes naar twaalf maanden. Bovag zegt dat te doen, omdat met ingang van komend jaar de zogenoemde ‘wettelijke garantie’, ofwel de non-conformiteit, in Nederland waarschijnlijk eveneens naar twaalf maanden gaat.

Bovag baseert zich op een aanstaande wijziging in de Europese conformiteitsregels. In het algemeen zeggen die regels, die in de volksmond ‘wettelijke garantie’ worden genoemd, dat een gekocht product moet doen wat je er als koper redelijkerwijs van mag verwachten. “In de praktijk betekent dat, dat de verkoper straks de eerste twaalf maanden na aankoop bij een klacht van de koper moet aantonen dat er géén sprake is van een terechte klacht. Nu is dat nog zes maanden. Lukt dat niet, dan zal hij het probleem op tijd en zonder enige overlast moeten oplossen voor de klant”, aldus Bovag.

Goed voorbereiden

Bovag meldt dat de praktijk leert dat bij een verdubbeling van de looptijd de kans op een defect in de tweede periode (tussen de 6 en de 12 maanden) iets afneemt ten opzichte van de eerste periode. “Aan de andere kant liggen de gemiddelde kosten per schade in de tweede periode wel hoger dan de kosten in de eerste periode. Bovendien stijgt de kans op een schade groter dan 2.000 euro significant in de tweede periode in vergelijking met de eerste zes maanden.”

Bovag adviseert zijn leden zich goed voor te bereiden. “De kans op een garantieclaim na een verkoop neemt immers toe. En daar moet je als bedrijf op voorbereid zijn. Dat kan op verschillende manieren. Veel bedrijven werken al met een eigen voorziening voor garantieclaims. Een ‘garantiepotje’. Het verdient de aanbeveling die te verhogen, binnen de fiscale grenzen. Bedrijven die zo’n voorziening nog niet hebben, zouden die alsnog aan kunnen leggen. Ook kan een bedrijf het inkoop- en verkoopbeleid nog eens onder de loep nemen en bijvoorbeeld gebruikte voertuigen met een hoger risico eerder doorzetten naar de handel, in plaats van aan te bieden aan een particulier.”

Niet uitsluiten

De brancheorganisatie raadt het zijn leden af om auto’s te verkopen zonder Bovag-garantie. “Dat klinkt wellicht verleidelijk, maar zal als het gaat om risico niet veel helpen, omdat dan nog steeds de ‘wettelijke garantie’ geldt waar de klant een beroep op kan doen. Die ‘wettelijke garantie’ kun je niet uitsluiten.” De ACM stelt dat er in een advertentie nooit mag staan dat de aanbiedingsprijs ‘zonder garantie’ is, of met woorden van gelijke strekking.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.