Bovag: ‘Een gezond en toekomstgericht verdienmodel voor onze leden’

Oliebollenspecial • Afgelopen jaar heeft Bovag een nieuwe koers geformuleerd. “We willen de vereniging meer toekomstbestendig maken.”
Redactie Redactie
• Laatste update:
(foto: Marcel Cazemier)

Om de leden ook in de toekomst nog een gezond verdienmodel te kunnen bieden, zet Bovag in op duurzaamheid. “Zero emissie rijden en alle aanverwante services bieden enorme kansen”, stelt voorzitter Han ten Broeke. Bovag zorgt ervoor dat die kansen binnen het bereik van de aangesloten autobedrijven komen. Bijvoorbeeld door de Bovag Groenfinanciering en Bovag Energie.

De interviews voor de AM Oliebollenspecial vinden plaats bij de IVA in Driebergen. Exact de plek waar Han ten Broeke zich thuisvoelt. Hier lopen de studenten rond die straks Bovag-lid worden, zegt hij, of bij een Bovag-bedrijf gaan werken. “Want Bovag kijkt vooruit en wil ook in de toekomst nog relevant blijven voor leden én consumenten. Ten Broeke: “Afgelopen jaar hebben we een nieuwe koers geformuleerd. We willen de vereniging meer toekomstbestendig maken. Het uitgangspunt blijft daarbij overigens gelijk: het garanderen van een goed verdienmodel voor onze leden. Maar dat verdienmodel is in hoog tempo aan het veranderen. De vraag is dus: hoe ziet dat verdienmodel en straks uit en wat kunnen wij daaraan bijdragen?” Een van de trends die overduidelijk is, is de overstap naar zero emissie rijden. Natuurlijk, er worden nog volop auto’s met verbrandingsmotor verkocht. Maar elk jaar komen er meer EV’s op de weg. “We gaan zien dat de opbrengsten uit de werkplaats langzaamaan minder worden. Met de groei van het aantal elektrische auto’s in Nederland krimpt het verdienmodel dat gebaseerd is op service aan verbrandingsmotoren. Olie en bougies verdwijnen uiteindelijk. Wij hebben daarover nagedacht en omarmen als Bovag de energietransitie en verduurzaming. Dat is een onomkeerbare ontwikkeling die nieuwe verdienmodellen biedt”, stelt Ten Broeke.

Bovag Energie

Hoe helpt Bovag zijn leden bij die transitie? “Bovag Energie is een goed voorbeeld. Daarmee ondersteunen we onze leden bij het verduurzamen van hun bedrijf. Denk aan het plaatsen van zonnepanelen, maar ook advies om energie te besparen met isolatie, led-lampen, andere ventilatie, grote opslagbatterijen of elektriciteitsproductie en -levering. We helpen leden ook met diensten die zij weer aan hun klanten kunnen aanbieden, zoals laadpalen of bi-directioneel laden. Een aantal koplopers in de markt is daar al mee bezig. Maar een deel van de bedrijven wacht af. Ze weten niet waar ze moeten beginnen. De keuze is nu: je gaat mee met verduurzaming en maakt je bedrijf klaar voor de toekomst, of je kijkt het nog een tijdje aan en doekt dan je bedrijf op. Wij kiezen voor de sprong vooruit.”Een speerpunt van Bovag zijn ook de financieringen. Veel banken trekken zich terug uit de automotive markt. Financieringen tot 1 miljoen euro zijn een probleem, net als cash betalingen. Ten Broeke: “Je krijgt soms pas financiering als je je bedrijf hebt verduurzaamd. Maar dat is een soort Catch-22: je krijgt een lening als je je bedrijf hebt verduurzaamd, maar om dat te doen heb je krediet nodig. Om die cirkel te doorbreken praten we met de banken en hebben we Bovag Groenfinanciering opgezet, een vorm van  crowdfunding waarmee we ondernemers aan geld helpen voor duurzame investeringen.”

Belangenbehartiging

Bij dit alles blijft de politieke lobby van het grootste belang. Ondernemers profiteren van de goede contacten die Bovag heeft in Den Haag en Brussel. Han ten Broeke: “Tijdens de pandemie hebben we onze positie kunnen versterken. We hebben er niet voor gekozen om de hakken in het zand te zetten, maar om samen met de politiek te kijken naar wat nog wél mogelijk was. Zo bereikten we dat Nederland een van de weinige landen was waar de apk’s gewoon konden doorgaan en de bedrijven open bleven. Maar daardoor hebben we ook onze positie in Den Haag als opbouwende partner kunnen versterken.” Belangrijk, want er staat veel op het spel.

Kilometerheffing

De verkiezingen zijn geweest en komend jaar treedt een nieuw kabinet aan. “Daarbij geldt dat wij één van de eerste aanspreekpunten zijn, als het over mobiliteit gaat. Met die opbouwende benadering hebben we veel bereikt. Bijvoorbeeld dat er nu een veel groter draagvlak is voor betalen naar gebruik, in plaats van de motorrijtuigenbelasting. Twee jaar geleden hebben we een brede coalitie opgezet met onder meer RAI, ANWB, VNA en Natuur & Milieu. Samen hebben we aanbevelingen gedaan om mobiliteit via aangepaste autobelastingen te verduurzamen én betaalbaar voor iedereen te houden.”Heel recent heeft Bovag bereikt dat er nu toch gekeken wordt of elektrische auto’s een gewichtscorrectie krijgen voor de motorrijtuigenbelasting. “Het zou een heel slecht plan zijn om de elektrische auto, die door zijn accu’s altijd zwaarder is, meteen op nadeel te zetten ten opzichte van auto’s met een verbrandingsmotor”, zegt Ten Broeke. “Met zo’n stekkerboete ga je mensen straffen voor hun duurzame gedrag. Dat kan de bedoeling van het beleid niet zijn. Om de verschillende partijen meer te laten nadenken over opties en mogelijkheden, organiseren we bijvoorbeeld ook het Nationaal Autodebat en het Nationaal Brandstofdebat. Zo creëren we een podium om onze standpunten onder de aandacht te brengen. En doordat we die altijd onderbouwen met gedegen onderzoek wordt er ook echt naar ons geluisterd.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Bovag: ‘Een gezond en toekomstgericht verdienmodel voor onze leden’ | Automotive Online

Bovag: ‘Een gezond en toekomstgericht verdienmodel voor onze leden’

Oliebollenspecial • Afgelopen jaar heeft Bovag een nieuwe koers geformuleerd. “We willen de vereniging meer toekomstbestendig maken.”
Redactie Redactie
• Laatste update:
(foto: Marcel Cazemier)

Om de leden ook in de toekomst nog een gezond verdienmodel te kunnen bieden, zet Bovag in op duurzaamheid. “Zero emissie rijden en alle aanverwante services bieden enorme kansen”, stelt voorzitter Han ten Broeke. Bovag zorgt ervoor dat die kansen binnen het bereik van de aangesloten autobedrijven komen. Bijvoorbeeld door de Bovag Groenfinanciering en Bovag Energie.

De interviews voor de AM Oliebollenspecial vinden plaats bij de IVA in Driebergen. Exact de plek waar Han ten Broeke zich thuisvoelt. Hier lopen de studenten rond die straks Bovag-lid worden, zegt hij, of bij een Bovag-bedrijf gaan werken. “Want Bovag kijkt vooruit en wil ook in de toekomst nog relevant blijven voor leden én consumenten. Ten Broeke: “Afgelopen jaar hebben we een nieuwe koers geformuleerd. We willen de vereniging meer toekomstbestendig maken. Het uitgangspunt blijft daarbij overigens gelijk: het garanderen van een goed verdienmodel voor onze leden. Maar dat verdienmodel is in hoog tempo aan het veranderen. De vraag is dus: hoe ziet dat verdienmodel en straks uit en wat kunnen wij daaraan bijdragen?” Een van de trends die overduidelijk is, is de overstap naar zero emissie rijden. Natuurlijk, er worden nog volop auto’s met verbrandingsmotor verkocht. Maar elk jaar komen er meer EV’s op de weg. “We gaan zien dat de opbrengsten uit de werkplaats langzaamaan minder worden. Met de groei van het aantal elektrische auto’s in Nederland krimpt het verdienmodel dat gebaseerd is op service aan verbrandingsmotoren. Olie en bougies verdwijnen uiteindelijk. Wij hebben daarover nagedacht en omarmen als Bovag de energietransitie en verduurzaming. Dat is een onomkeerbare ontwikkeling die nieuwe verdienmodellen biedt”, stelt Ten Broeke.

Bovag Energie

Hoe helpt Bovag zijn leden bij die transitie? “Bovag Energie is een goed voorbeeld. Daarmee ondersteunen we onze leden bij het verduurzamen van hun bedrijf. Denk aan het plaatsen van zonnepanelen, maar ook advies om energie te besparen met isolatie, led-lampen, andere ventilatie, grote opslagbatterijen of elektriciteitsproductie en -levering. We helpen leden ook met diensten die zij weer aan hun klanten kunnen aanbieden, zoals laadpalen of bi-directioneel laden. Een aantal koplopers in de markt is daar al mee bezig. Maar een deel van de bedrijven wacht af. Ze weten niet waar ze moeten beginnen. De keuze is nu: je gaat mee met verduurzaming en maakt je bedrijf klaar voor de toekomst, of je kijkt het nog een tijdje aan en doekt dan je bedrijf op. Wij kiezen voor de sprong vooruit.”Een speerpunt van Bovag zijn ook de financieringen. Veel banken trekken zich terug uit de automotive markt. Financieringen tot 1 miljoen euro zijn een probleem, net als cash betalingen. Ten Broeke: “Je krijgt soms pas financiering als je je bedrijf hebt verduurzaamd. Maar dat is een soort Catch-22: je krijgt een lening als je je bedrijf hebt verduurzaamd, maar om dat te doen heb je krediet nodig. Om die cirkel te doorbreken praten we met de banken en hebben we Bovag Groenfinanciering opgezet, een vorm van  crowdfunding waarmee we ondernemers aan geld helpen voor duurzame investeringen.”

Belangenbehartiging

Bij dit alles blijft de politieke lobby van het grootste belang. Ondernemers profiteren van de goede contacten die Bovag heeft in Den Haag en Brussel. Han ten Broeke: “Tijdens de pandemie hebben we onze positie kunnen versterken. We hebben er niet voor gekozen om de hakken in het zand te zetten, maar om samen met de politiek te kijken naar wat nog wél mogelijk was. Zo bereikten we dat Nederland een van de weinige landen was waar de apk’s gewoon konden doorgaan en de bedrijven open bleven. Maar daardoor hebben we ook onze positie in Den Haag als opbouwende partner kunnen versterken.” Belangrijk, want er staat veel op het spel.

Kilometerheffing

De verkiezingen zijn geweest en komend jaar treedt een nieuw kabinet aan. “Daarbij geldt dat wij één van de eerste aanspreekpunten zijn, als het over mobiliteit gaat. Met die opbouwende benadering hebben we veel bereikt. Bijvoorbeeld dat er nu een veel groter draagvlak is voor betalen naar gebruik, in plaats van de motorrijtuigenbelasting. Twee jaar geleden hebben we een brede coalitie opgezet met onder meer RAI, ANWB, VNA en Natuur & Milieu. Samen hebben we aanbevelingen gedaan om mobiliteit via aangepaste autobelastingen te verduurzamen én betaalbaar voor iedereen te houden.”Heel recent heeft Bovag bereikt dat er nu toch gekeken wordt of elektrische auto’s een gewichtscorrectie krijgen voor de motorrijtuigenbelasting. “Het zou een heel slecht plan zijn om de elektrische auto, die door zijn accu’s altijd zwaarder is, meteen op nadeel te zetten ten opzichte van auto’s met een verbrandingsmotor”, zegt Ten Broeke. “Met zo’n stekkerboete ga je mensen straffen voor hun duurzame gedrag. Dat kan de bedoeling van het beleid niet zijn. Om de verschillende partijen meer te laten nadenken over opties en mogelijkheden, organiseren we bijvoorbeeld ook het Nationaal Autodebat en het Nationaal Brandstofdebat. Zo creëren we een podium om onze standpunten onder de aandacht te brengen. En doordat we die altijd onderbouwen met gedegen onderzoek wordt er ook echt naar ons geluisterd.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.