ACM waarschuwt: Binnen 6 weken moeten occasionadvertenties deugen

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De ACM kan boetes opleggen tot negen ton per overtreding. (Foto: Shutterstock)

Dat blijkt uit de brief van de ACM die in handen is van Automotive. De ACM bevestigt dat de brief de komende dagen verspreid wordt. Dat gebeurt onder meer via de dataproviders, zoals Autodata, VWE en RDC. 

Over zes weken gaat de ACM controleren of advertenties dan wel voldoen. De ACM meldt ook dat als er advertenties worden aangetroffen die niet aan de regels voldoen, ze
boetes kan opleggen die kunnen oplopen tot 900 duizend euro per overtreding. De ACM houdt de verkopers vooralsnog aansprakelijk, maar kijkt wel of ook elders in de keten, bijvoorbeeld bij de dataproviders of occasionportalen, de verantwoordelijkheid kan worden neergelegd. Dat zegt ACM-woordvoerder Saskia Bierling. 

Onduidelijkheid

Advertenties voor tweedehands auto’s moeten transparant zijn. “Op dit moment bestaat er voor de consument vaak onduidelijkheid over de prijs in advertenties en over
wat hij precies voor deze prijs krijgt”, schrijft ACM. De ACM constateert dat verkopers soms de verplichte (onvermijdbare) kosten niet opnemen in de advertentieprijs.
Ook is het soms onduidelijk of kosten wel of niet optioneel zijn, bijvoorbeeld over een bepaald afleverpakket.

In de advertentieprijs moeten opgenomen zijn een geldige apk, de wettelijke garantie en de kosten van het ter naam stellen. Een volle tank brandstof is vermijdbaar en is dus optioneel. Een koper mag dus niet achteraf verrast worden met een verplichte prijsverhoging voor brandstof.

Garantie

Vooral bij de garantie gaat het vaak mis, concludeert ACM. “Een koper heeft altijd recht op wettelijke garantie”, schrijft ACM. “Dit houdt het volgende in: vertoont de auto een gebrek dat de consument niet hoefde te verwachten, dan heeft hij recht op kosteloos herstel of vervanging. Wat de koper mag verwachten hangt onder andere af van de de mededelingen die de verkoper doet, de prijs en de leeftijd van de auto.” Eventuele extra, commerciele garantie komen daar bovenop, in aanvulling op de wettelijke rechten. Dit betekent volgens ACM dat er nooit in een advertentie mag staan dat de aanbiedingsprijs ‘zonder garantie’ is, of woorden van gelijke strekking.

De ACM meldde eerder dit jaar dat ook bandenadvertenties vaak strijdig zijn met de geldende wet- en regelgeving, maar door verscherpt toezicht is er wel verbetering zichtbaar, aldus de autoriteit. “Wij hopen dat deze brief hetzelfde effect heeft op occasionverkopers”, stelt Bierling.

Viabovag

Brancheorganisatie Bovag zit vandaag met afgevaardigden van onder meer occasionportals en dataleveranciers om te kijken naar mogelijke harmonisatie en stroomlijning van occasionadvertenties. “Doordat er veel verschillende systemen gehanteerd worden voor het adverteren op occasionwebsites en er veel verschillende prijsinvoervelden zijn, is een fout nu snel gemaakt”, stelt Bovag in een persbericht. “Doel van die actie is om het autobedrijven zo makkelijk mogelijk te maken om ACM-proof te adverteren op occasionsites en dus de kans dat een autobedrijf qua prijs over de schreef gaat, te minimaliseren. Betrokken partijen tonen zich enthousiast over die actie. Onder stoom en kokend water wordt er nu gewerkt aan standaardisering van de invoervelden van de diverse voertuigmanagementsystemen en portals. Dat dat even tijd kost, is evident”, aldus Bovag woordvoerder Paul de Waal.

Het eigen occasionportal Viabovag moet ACM-proof zijn. Om dit te implementeren heeft Bovag de livegang drie weken uitgesteld. “Door het extra werk dat verricht moet worden om de prijsinvoer te harmoniseren, en om Viabovag aan de ACM-eisen te laten voldoen, verwachten we nu eind april live te kunnen gaan.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Reacties

  • K. Ooijen

    Ter info

ACM waarschuwt: Binnen 6 weken moeten occasionadvertenties deugen | Automotive Online

ACM waarschuwt: Binnen 6 weken moeten occasionadvertenties deugen

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De ACM kan boetes opleggen tot negen ton per overtreding. (Foto: Shutterstock)

Dat blijkt uit de brief van de ACM die in handen is van Automotive. De ACM bevestigt dat de brief de komende dagen verspreid wordt. Dat gebeurt onder meer via de dataproviders, zoals Autodata, VWE en RDC. 

Over zes weken gaat de ACM controleren of advertenties dan wel voldoen. De ACM meldt ook dat als er advertenties worden aangetroffen die niet aan de regels voldoen, ze
boetes kan opleggen die kunnen oplopen tot 900 duizend euro per overtreding. De ACM houdt de verkopers vooralsnog aansprakelijk, maar kijkt wel of ook elders in de keten, bijvoorbeeld bij de dataproviders of occasionportalen, de verantwoordelijkheid kan worden neergelegd. Dat zegt ACM-woordvoerder Saskia Bierling. 

Onduidelijkheid

Advertenties voor tweedehands auto’s moeten transparant zijn. “Op dit moment bestaat er voor de consument vaak onduidelijkheid over de prijs in advertenties en over
wat hij precies voor deze prijs krijgt”, schrijft ACM. De ACM constateert dat verkopers soms de verplichte (onvermijdbare) kosten niet opnemen in de advertentieprijs.
Ook is het soms onduidelijk of kosten wel of niet optioneel zijn, bijvoorbeeld over een bepaald afleverpakket.

In de advertentieprijs moeten opgenomen zijn een geldige apk, de wettelijke garantie en de kosten van het ter naam stellen. Een volle tank brandstof is vermijdbaar en is dus optioneel. Een koper mag dus niet achteraf verrast worden met een verplichte prijsverhoging voor brandstof.

Garantie

Vooral bij de garantie gaat het vaak mis, concludeert ACM. “Een koper heeft altijd recht op wettelijke garantie”, schrijft ACM. “Dit houdt het volgende in: vertoont de auto een gebrek dat de consument niet hoefde te verwachten, dan heeft hij recht op kosteloos herstel of vervanging. Wat de koper mag verwachten hangt onder andere af van de de mededelingen die de verkoper doet, de prijs en de leeftijd van de auto.” Eventuele extra, commerciele garantie komen daar bovenop, in aanvulling op de wettelijke rechten. Dit betekent volgens ACM dat er nooit in een advertentie mag staan dat de aanbiedingsprijs ‘zonder garantie’ is, of woorden van gelijke strekking.

De ACM meldde eerder dit jaar dat ook bandenadvertenties vaak strijdig zijn met de geldende wet- en regelgeving, maar door verscherpt toezicht is er wel verbetering zichtbaar, aldus de autoriteit. “Wij hopen dat deze brief hetzelfde effect heeft op occasionverkopers”, stelt Bierling.

Viabovag

Brancheorganisatie Bovag zit vandaag met afgevaardigden van onder meer occasionportals en dataleveranciers om te kijken naar mogelijke harmonisatie en stroomlijning van occasionadvertenties. “Doordat er veel verschillende systemen gehanteerd worden voor het adverteren op occasionwebsites en er veel verschillende prijsinvoervelden zijn, is een fout nu snel gemaakt”, stelt Bovag in een persbericht. “Doel van die actie is om het autobedrijven zo makkelijk mogelijk te maken om ACM-proof te adverteren op occasionsites en dus de kans dat een autobedrijf qua prijs over de schreef gaat, te minimaliseren. Betrokken partijen tonen zich enthousiast over die actie. Onder stoom en kokend water wordt er nu gewerkt aan standaardisering van de invoervelden van de diverse voertuigmanagementsystemen en portals. Dat dat even tijd kost, is evident”, aldus Bovag woordvoerder Paul de Waal.

Het eigen occasionportal Viabovag moet ACM-proof zijn. Om dit te implementeren heeft Bovag de livegang drie weken uitgesteld. “Door het extra werk dat verricht moet worden om de prijsinvoer te harmoniseren, en om Viabovag aan de ACM-eisen te laten voldoen, verwachten we nu eind april live te kunnen gaan.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Reacties

  • K. Ooijen

    Ter info