RDW gaat onlogische tellerrapporten corrigeren

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Onlogische tellerstanden worden uit het rapport gehaald. (foto: Shutterstock)

Dit bevestigt de RDW aan Automotive.

Voor circa 2 procent van de auto’s die in Nederland op de weg rijden, kan geen tellerrapport (Nationale Autopas) worden afgegeven dat aangeeft dat alle kilometerstanden logisch op elkaar volgen. Nu steeds meer verkoopsites die NAP-score publiceren, wordt het tellerrapport steeds belangrijker.Lees ook: zonder samenwerking met Duitsland is fraudebestrijding vechten tegen de bierkaai.

Tellerfraude of foutje?

Als er echt tellerfraude is gepleegd, moet dat rapport natuurlijk ongewijzigd blijven. Maar soms gaat het om een typfout. Dat kan bijvoorbeeld als er een logische reeks is, die netjes oploopt naar de 3 ton, maar waar één keer een score in de 900.000 in voorkomt. De RDW werkt nu aan een geautomatiseerd systeem dat deze fouten verwijdert. De correcties verminderen het aantal voertuigen dat onterecht met een onlogische reeks van tellerstanden geregistreerd staat. De eigenaren kunnen dan een tellerrapport met het oordeel ‘logisch’ voor hun voertuig aanvragen of hem met een NAP-label op occasionsites zetten.

Volgens de RDW zullen ongeveer vijftigduizend tellerstanden uit het register worden verwijderd. Zo’n 42 duizend kentekens hebben na deze schoning weer een oplopende reeks tellerstanden. Bij achtduizend voertuigen zit er nog steeds een tellerstand in die de reeks onlogisch maakt, terwijl de RDW denkt dat het gaat om een vergissing.

Elke eigenaar van een auto die is aangepast krijgt in week 6 een brief dat een tellerstand van zijn voertuig is verwijderd. Daarbij ontvangt hij enkele dagen later als service een tellerrapport, zodat hij kan zien welke tellerstanden er voor zijn voertuig geregistreerd zijn. Bovendien kunnen de eigenaren van de laatste achtduizend kentekens zo zien waar in de reeks nog een trendbreuk zit. Zij kunnen daarna eventueel nog een correctieverzoek bij de RDW doen.

Ook in Europees verband wordt er gestreden tegen tellerfraude.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

RDW gaat onlogische tellerrapporten corrigeren | Automotive Online

RDW gaat onlogische tellerrapporten corrigeren

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Onlogische tellerstanden worden uit het rapport gehaald. (foto: Shutterstock)

Dit bevestigt de RDW aan Automotive.

Voor circa 2 procent van de auto’s die in Nederland op de weg rijden, kan geen tellerrapport (Nationale Autopas) worden afgegeven dat aangeeft dat alle kilometerstanden logisch op elkaar volgen. Nu steeds meer verkoopsites die NAP-score publiceren, wordt het tellerrapport steeds belangrijker.Lees ook: zonder samenwerking met Duitsland is fraudebestrijding vechten tegen de bierkaai.

Tellerfraude of foutje?

Als er echt tellerfraude is gepleegd, moet dat rapport natuurlijk ongewijzigd blijven. Maar soms gaat het om een typfout. Dat kan bijvoorbeeld als er een logische reeks is, die netjes oploopt naar de 3 ton, maar waar één keer een score in de 900.000 in voorkomt. De RDW werkt nu aan een geautomatiseerd systeem dat deze fouten verwijdert. De correcties verminderen het aantal voertuigen dat onterecht met een onlogische reeks van tellerstanden geregistreerd staat. De eigenaren kunnen dan een tellerrapport met het oordeel ‘logisch’ voor hun voertuig aanvragen of hem met een NAP-label op occasionsites zetten.

Volgens de RDW zullen ongeveer vijftigduizend tellerstanden uit het register worden verwijderd. Zo’n 42 duizend kentekens hebben na deze schoning weer een oplopende reeks tellerstanden. Bij achtduizend voertuigen zit er nog steeds een tellerstand in die de reeks onlogisch maakt, terwijl de RDW denkt dat het gaat om een vergissing.

Elke eigenaar van een auto die is aangepast krijgt in week 6 een brief dat een tellerstand van zijn voertuig is verwijderd. Daarbij ontvangt hij enkele dagen later als service een tellerrapport, zodat hij kan zien welke tellerstanden er voor zijn voertuig geregistreerd zijn. Bovendien kunnen de eigenaren van de laatste achtduizend kentekens zo zien waar in de reeks nog een trendbreuk zit. Zij kunnen daarna eventueel nog een correctieverzoek bij de RDW doen.

Ook in Europees verband wordt er gestreden tegen tellerfraude.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.