RDW verdedigt hogere tarieven na kritiek Bovag en RAI

RDW • Vooral inflatie, energie- en personeelskosten maken de verhoging nodig.
Redactie Redactie
(Foto: RDW)

Na stevige kritiek van Bovag en RAI verdedigt de RDW in een uitgebreide toelichting de verhogingen van de tarieven. Deze gaan komend jaar met gemiddeld 7,8 procent omhoog als het gevolg van hogere kosten in 2023 door inflatie, energiekosten en personeelskosten, zo meldt de RDW nu.

Daarbovenop is er voor bepaalde producten en diensten een extra tijdelijke tariefsverhoging van 1,8 procent in verband met de voorgenomen verplaatsing van het RDW Testcentrum naar het MITC in Marknesse.

“Ook speelt mee dat een aantal diensten als gevolg van wetgeving nu een economische activiteit is in plaats van een wettelijke taak en we daardoor verplicht zijn om deze diensten volledig kostendekkend te laten zijn”, schrijft de RDW. Ook dat leidt voor een aantal tarieven tot een extra stijging.

Eerder deze maand schreven Bovag en RAI een brief aan de minister met het verzoek de verhogingen terug te draaien. “Voor sommige diensten zou een prijsverlaging toepasselijker zijn”, schreven de belangenverenigingen.

‘Een lastige boodschap’

De RDW gaat in op het verwijt van Bovag en RAI, maar geeft geen duimbreed toe: “Het tarievenvoorstel is gedeeld met verschillende (branche)partijen. Vooropgesteld dat wijzelf ook de tariefstijging zoveel als mogelijk willen beperken, vinden de branchepartijen dit een lastige boodschap. We begrijpen dat het tarievenvoorstel zorgen met zich meebrengt bij de branche. Daarom blijven we graag in gesprek met de verschillende partijen over de noodzaak van de tariefstijging voor volgend jaar.”

RDW verdedigt hogere tarieven na kritiek Bovag en RAI | Automotive Online

RDW verdedigt hogere tarieven na kritiek Bovag en RAI

RDW • Vooral inflatie, energie- en personeelskosten maken de verhoging nodig.
Redactie Redactie
(Foto: RDW)

Na stevige kritiek van Bovag en RAI verdedigt de RDW in een uitgebreide toelichting de verhogingen van de tarieven. Deze gaan komend jaar met gemiddeld 7,8 procent omhoog als het gevolg van hogere kosten in 2023 door inflatie, energiekosten en personeelskosten, zo meldt de RDW nu.

Daarbovenop is er voor bepaalde producten en diensten een extra tijdelijke tariefsverhoging van 1,8 procent in verband met de voorgenomen verplaatsing van het RDW Testcentrum naar het MITC in Marknesse.

“Ook speelt mee dat een aantal diensten als gevolg van wetgeving nu een economische activiteit is in plaats van een wettelijke taak en we daardoor verplicht zijn om deze diensten volledig kostendekkend te laten zijn”, schrijft de RDW. Ook dat leidt voor een aantal tarieven tot een extra stijging.

Eerder deze maand schreven Bovag en RAI een brief aan de minister met het verzoek de verhogingen terug te draaien. “Voor sommige diensten zou een prijsverlaging toepasselijker zijn”, schreven de belangenverenigingen.

‘Een lastige boodschap’

De RDW gaat in op het verwijt van Bovag en RAI, maar geeft geen duimbreed toe: “Het tarievenvoorstel is gedeeld met verschillende (branche)partijen. Vooropgesteld dat wijzelf ook de tariefstijging zoveel als mogelijk willen beperken, vinden de branchepartijen dit een lastige boodschap. We begrijpen dat het tarievenvoorstel zorgen met zich meebrengt bij de branche. Daarom blijven we graag in gesprek met de verschillende partijen over de noodzaak van de tariefstijging voor volgend jaar.”