Brancheverenigingen vragen minister hogere tarieven RDW terug te draaien

RDW • Voor sommige diensten zou een prijsverlaging toepasselijker zijn, schrijven onder meer Bovag en RAI.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
De RDW in Veendam (foto: RDW)

Een aantal Nederlandse brancheorganisaties vraagt aan minister Harbers van I&W om een streep te zetten door de aangekondigde tarievenverhoging die de RDW in 2024 wil doorvoeren. De RDW is een monopolist waarbij de dienstverlening achterblijft, is de strekking van het verzoek. Dit meldt Bovag.

“We willen als brancheorganisaties in gesprek gaan met Harbers over de kostenstijging, maar ook over de modernisering van de dienstverlening, waardoor kosten bespaard kunnen worden”, schrijven de organisaties Bovag, RAI Vereniging, KNV, TLN, Fedecom en BMWT.

De RDW gaat per 1 januari de prijzen van meerdere diensten verhogen met gemiddeld 7,8 procent, en in sommige gevallen met 15 procent. In 2023 was de gemiddelde stijging al 4,9 procent, stellen de brancheorganisaties.

Hun bezwaar is onder meer dat de voorgenomen kostenstijgingen in tegenstelling zijn met het gematigde tarievenbeleid dat RDW nastreeft. Ook staat het niet in verhouding tot de dienstverlening; de wachttijden voor het keuren van voertuigen zijn bijvoorbeeld al jaren veel te lang. Daarnaast is de RDW monopolist: je kunt er niet omheen.

“Omdat de branche bij bepaalde werkzaamheden, zoals de identificatie van voertuigen bij import, veel werk van de RDW heeft overgenomen zou voor sommige diensten juist een tariefsverláging wenselijk zijn”, valt in de brief te lezen.

De RDW schreef in 2021 dat ze het steeds drukker krijgen, maar desondanks de vijf jaar daarvoor doeltreffender en doelmatiger werden. “En dat we als uitvoeringsorganisatie goed functioneren en gewaardeerd worden door partners in de sector.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Brancheverenigingen vragen minister hogere tarieven RDW terug te draaien | Automotive Online

Brancheverenigingen vragen minister hogere tarieven RDW terug te draaien

RDW • Voor sommige diensten zou een prijsverlaging toepasselijker zijn, schrijven onder meer Bovag en RAI.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
(Foto: RDW)

Een aantal Nederlandse brancheorganisaties vraagt aan minister Harbers van I&W om een streep te zetten door de aangekondigde tarievenverhoging die de RDW in 2024 wil doorvoeren. De RDW is een monopolist waarbij de dienstverlening achterblijft, is de strekking van het verzoek. Dit meldt Bovag.

“We willen als brancheorganisaties in gesprek gaan met Harbers over de kostenstijging, maar ook over de modernisering van de dienstverlening, waardoor kosten bespaard kunnen worden”, schrijven de organisaties Bovag, RAI Vereniging, KNV, TLN, Fedecom en BMWT.

De RDW gaat per 1 januari de prijzen van meerdere diensten verhogen met gemiddeld 7,8 procent, en in sommige gevallen met 15 procent. In 2023 was de gemiddelde stijging al 4,9 procent, stellen de brancheorganisaties.

Hun bezwaar is onder meer dat de voorgenomen kostenstijgingen in tegenstelling zijn met het gematigde tarievenbeleid dat RDW nastreeft. Ook staat het niet in verhouding tot de dienstverlening; de wachttijden voor het keuren van voertuigen zijn bijvoorbeeld al jaren veel te lang. Daarnaast is de RDW monopolist: je kunt er niet omheen.

“Omdat de branche bij bepaalde werkzaamheden, zoals de identificatie van voertuigen bij import, veel werk van de RDW heeft overgenomen zou voor sommige diensten juist een tariefsverláging wenselijk zijn”, valt in de brief te lezen.

De RDW schreef in 2021 dat ze het steeds drukker krijgen, maar desondanks de vijf jaar daarvoor doeltreffender en doelmatiger werden. “En dat we als uitvoeringsorganisatie goed functioneren en gewaardeerd worden door partners in de sector.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.