Autodata daagt RDC voor rechter

Redactie Redactie
• Laatste update:

Opzegformulier
Nadat RDC en Autodata in onderling overleg hun samenwerking op het gebied van voertuigtaxaties hadden beëindigd, stuurde Inmotiv zijn klanten een brief met de mededeling dat ATS wordt vervangen door Autotelexpro. Bij de brief werd direct een opzeg/overstapformulier gevoegd waarmee klanten gemakkelijk konden overstappen naar de nieuwe samenwerkingscombinatie Inmotiv/Autotelex.

Schadevergoeding
Die brief schoot Autodata-directeur Wil Brouwer in het verkeerde keelgat, omdat ATS niet ophoudt te bestaan, maar doorgaat met een nieuwe versie en met nieuwe datapartners, waaronder Autotaxatie.net.

“De mededeling dat ATS zou stoppen leverde ons enkele tientallen opzeggingen en evenzoveel telefoontjes van verbaasde en verontruste klanten op”, zegt Brouwer. “Dat betekent dus gewoon dat het ons schade heeft opgeleverd.”

Nadat Autodata de eigen ATS-klanten per brief had geïnformeerd over de in haar ogen onjuiste berichtgeving stapte Brouwer daarom ook naar de rechter om een rectificatie en schadevergoeding te eisen.

Getreuzel
De rechter oordeelde dat de informatie die Inmotiv heeft verstrekt inderdaad niet volledig juist was geweest, maar wees de eis tot schadevergoeding af. Wel maande hij beide partijen tot het gezamenlijk versturen van een nieuwe informatiebrief naar klanten. waarin duidelijk wordt aangegeven welke keuze-opties zij hebben. Dat is inmiddels gebeurd.

“Eind vorig jaar was al duidelijk dat de samenwerking tussen Autodata, RDC en de Finse softwarebouwer Grey-Hen eind dit jaar zou eindigen. Klanten moeten daarvan tijdig op de hoogte gebracht worden”, reageert Inmotive-directeur Mark Nieuwendijk, die vindt dat Autodata daarmee teveel treuzelde. “ATS is immers een gezamenlijk product en je kunt niet onder de motorkap elementen gaan vervangen zonder ook het merk te wijzigen. Dan kunnen klanten na de overgang in problemen komen door plotselinge veranderingen in de waardering.”

Nieuwendijk erkent dat zijn brief wellicht wat aan de agressieve kant was, maar brengt daar tegenin dat de meeste softwarebedrijven er vergelijkbare ‘assertieve marketing methoden’ op na houden. “Mijn OBS klanten ontvangen van Autodata al jarenlang standaard overstapbrieven.”

Niet verstoord
Nieuwendijk is tevreden met de getroffen schikking en zegt dat de verhoudingen met Autodata niet verstoord zijn. “Nee, wat mij betreft is de zaak met de gezamenlijke brief netjes afgedaan.”

Ook Autodata legt zich neer bij het oordeel van de rechter. “Iedereen weet nu dat wij gewoon doorgaan met ATS en daar gaan we vanaf nu al onze energie in steken”, aldus Wil Brouwer.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Autodata daagt RDC voor rechter | Automotive Online

Autodata daagt RDC voor rechter

Redactie Redactie
• Laatste update:

Opzegformulier
Nadat RDC en Autodata in onderling overleg hun samenwerking op het gebied van voertuigtaxaties hadden beëindigd, stuurde Inmotiv zijn klanten een brief met de mededeling dat ATS wordt vervangen door Autotelexpro. Bij de brief werd direct een opzeg/overstapformulier gevoegd waarmee klanten gemakkelijk konden overstappen naar de nieuwe samenwerkingscombinatie Inmotiv/Autotelex.

Schadevergoeding
Die brief schoot Autodata-directeur Wil Brouwer in het verkeerde keelgat, omdat ATS niet ophoudt te bestaan, maar doorgaat met een nieuwe versie en met nieuwe datapartners, waaronder Autotaxatie.net.

“De mededeling dat ATS zou stoppen leverde ons enkele tientallen opzeggingen en evenzoveel telefoontjes van verbaasde en verontruste klanten op”, zegt Brouwer. “Dat betekent dus gewoon dat het ons schade heeft opgeleverd.”

Nadat Autodata de eigen ATS-klanten per brief had geïnformeerd over de in haar ogen onjuiste berichtgeving stapte Brouwer daarom ook naar de rechter om een rectificatie en schadevergoeding te eisen.

Getreuzel
De rechter oordeelde dat de informatie die Inmotiv heeft verstrekt inderdaad niet volledig juist was geweest, maar wees de eis tot schadevergoeding af. Wel maande hij beide partijen tot het gezamenlijk versturen van een nieuwe informatiebrief naar klanten. waarin duidelijk wordt aangegeven welke keuze-opties zij hebben. Dat is inmiddels gebeurd.

“Eind vorig jaar was al duidelijk dat de samenwerking tussen Autodata, RDC en de Finse softwarebouwer Grey-Hen eind dit jaar zou eindigen. Klanten moeten daarvan tijdig op de hoogte gebracht worden”, reageert Inmotive-directeur Mark Nieuwendijk, die vindt dat Autodata daarmee teveel treuzelde. “ATS is immers een gezamenlijk product en je kunt niet onder de motorkap elementen gaan vervangen zonder ook het merk te wijzigen. Dan kunnen klanten na de overgang in problemen komen door plotselinge veranderingen in de waardering.”

Nieuwendijk erkent dat zijn brief wellicht wat aan de agressieve kant was, maar brengt daar tegenin dat de meeste softwarebedrijven er vergelijkbare ‘assertieve marketing methoden’ op na houden. “Mijn OBS klanten ontvangen van Autodata al jarenlang standaard overstapbrieven.”

Niet verstoord
Nieuwendijk is tevreden met de getroffen schikking en zegt dat de verhoudingen met Autodata niet verstoord zijn. “Nee, wat mij betreft is de zaak met de gezamenlijke brief netjes afgedaan.”

Ook Autodata legt zich neer bij het oordeel van de rechter. “Iedereen weet nu dat wij gewoon doorgaan met ATS en daar gaan we vanaf nu al onze energie in steken”, aldus Wil Brouwer.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.