Bovemij moet een platformbedrijf worden

Interview Hans Coffeng (ceo Bovemij) | ‘Druk op verdienmodel klanten neemt blijvend toe’

Interview • Bovemij moet de branche ondersteunen waar de markt tekortschiet als het gaat om financiële-, data- of softwareproducten en diensten. Met dat als leidraad is dit jaar de nieuwe ceo Hans Coffeng van start gegaan. Bovemij wordt een platformbedrijf én Viabovag blijft een speerpunt. Een bank beginnen, ziet hij echter niet zitten.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Hans Coffeng (Beeld: Bovemij).

Hans Coffeng is inmiddels driekwart jaar bezig als nieuwe topman van brancheverzekeraar Bovemij. De van schade-expertisebureau CED afkomstige ceo is inmiddels gesetteld in Nijmegen en heeft scherp in beeld welke kant Bovemij op moet. “De druk op het verdienmodel van onze klanten neemt blijvend toe. Het is onze taak om onze klanten te helpen hun potentieel te realiseren. Dat betekent dat wij ons interne fundament moeten verstevigen. Dat doen we door onze platformen Viabovag en Viabovemij door te ontwikkelen en daarop steeds meer producten en diensten te ontsluiten.”

Platformbedrijf

Bovemij is ooit opgericht om autobedrijven te verzekeren. Dat is en blijft de basis, zegt Coffeng. De verzekeringsdienstverlening is zo vanzelfsprekend, dat in het gesprek met Coffeng vooral gaat over andere diensten en producten. Toch gebeurt er ook aan de verzekeringskant van het bedrijf veel. “In veel andere branches zien we dat verzekerbaarheid een groot probleem is. Het is een goede zaak dat deze discussie in de autobranche niet speelt. In de afgelopen periode hebben we de verzekeringen, waaronder de garagepolis, strak getrokken, bijvoorbeeld door processen vergaand te automatiseren. Ook het IT-fundament is verstevigd, waardoor we sneller problemen kunnen oplossen. Daarnaast hebben we veel meer gestandaardiseerd. Van oudsher leveren we veel maatwerk, maar dat leverde een wildgroei aan producten op. We worden in hoog tempo een platformbedrijf en daar hoort uniformiteit bij.”

We hopen dat iedereen begrijpt dat wij er zijn voor de branche

Banden met branche

Coffeng is daarbij realistisch. Het tempo van verandering is beperkt. “We doen alles gedoseerd, samen met onze mensen en klanten. Zeker de interne organisatie verdiende meer aandacht. Daar hebben we eerst veel in geïnvesteerd, met Marcel van de Lustgraaf als driver. Tegelijkertijd willen we de banden met de branche aanhalen; door alle ontwikkelingen zijn we een tijdje wat meer intern gericht geweest. De ontwikkelingen bij ons lopen nu parallel met de veranderingen in de markt. We zijn veel meer gefocust op de industrie, branchevreemde activiteiten zijn afgebouwd (zie kader). We hopen dat iedereen begrijpt dat wij er zijn voor de branche. Dat we daarbij soms ook een stapje terug moeten doen hoort erbij.” 

Bovemij ziet vooral in de fietsmarkt enorme groei (met dochter Enra), maar voor autoretail zijn het de b2b2c-verzekeringen waar het hoopt veel groei te realiseren. “Een verzekering is cruciaal voor het autobedrijf om na de verkoop binding en daarmee rendement te kunnen realiseren. Wij bieden de producten aan bij onze klanten. Zij kunnen die aanbieden, al dan niet in combinatie met andere producten zoals verlengde garantie (Bovemij kocht hiertoe Autotrust, red). Het is aan bedrijven om te bepalen of ze hier op inzetten, maar wij denken dat met deze diensten klanten langdurig aan het bedrijf gebonden kunnen worden.”

Beurs

De eerste cijfers die onder leiding van Coffeng werden gepresenteerd waren rood. Een beetje ongelukkig, al kan de nieuwe ceo er vrij weinig aan doen. Jarenlang boekte Bovemij grote beleggingswinsten, maar dit jaar gingen de beurskoersen behoorlijk onderuit. “We hebben solide operationele resultaten geboekt, maar onze beleggingsactiviteiten staan onder druk. Enerzijds door de beurskoers en anderzijds raakt de stijgende rente onze hypotheekproducten. We staan er financieel uitermate solide voor, maar toch zijn we nu nog net iets scherper op de kosten. We bekijken iedere euro van twee kanten voor we hem uitgeven.”

Mijnbovemij

Alle b2b2c-producten moeten op termijn op het Viabovemij.nl platform komen te staan. Viabovemij is in de kern gebouwd rond de producten van RDC zoals advertentiemanagementprogramma OBS, dat net is vernieuwd. Het tweede platform is Viabovag, het occasionportal van Bovag en Bovemij. Daarin wordt de komende jaren blijvend geïnvesteerd, zegt Coffeng. “We zitten daar heel fanatiek in. Het is om twee redenen van het grootste strategische belang. Enerzijds zal Viabovag een totaalaanbieder worden, waarop niet alleen alle vervoersmiddelen komen te staan, maar ook kunnen we via het portal retailers in staat stellen om straks ook abonnementen en andere producten aan te bieden. De tweede reden is dat als we stoppen met Viabovag we weer overgeleverd zijn aan de branche. Op dit moment is daar misschien sprake van wat evenwicht, maar wie garandeert ons dat we niet weer terug gaan naar de situatie met twee aanbieders (Autoscout24 en Marktplaats, red.) die ongeremd tariefverhogingen doorvoeren? Viabovag verzekert ons van enige vorm van grip.”

We kijken of we zelf whitelabel leaseproducten kunnen bieden

Alternatief

Vorig jaar wist Bovag zijn grip op Bovemij te vergroten (primair omdat het nu meer commissarissen kan aanwijzen). Bovag-directeur Peter Niesink vertelde vorig jaar dat Bovemij vooral de producten en diensten moet bieden, daar waar de markt geen goed alternatief heeft. Dat dit geldt voor de verzekeringen en tot op zekere hoogte ook voor Viabovag. nl is te begrijpen, maar voor veel van de RDC-producten zijn prima, betaalbare alternatieven. “We nemen al onze stakeholders zeer serieus en hebben innige banden met de sector. Maar wij moeten zelf onze broek ophouden. We luisteren goed naar de markt en dat betekent waarschijnlijk inderdaad dat we met een aantal producten stoppen. Maar andere zijn belangrijk vanuit onze platformstrategie, zoals OBS. Daarin komt veel samen.”

RDC verloor in de afgelopen jaren veel marktaandeel en de concurrentie beweegt net zo snel. Uiteindelijk moet de combinatie van beide platformen de branche in staat stellen om marge-erosie tegen te gaan, stelt Coffeng. Groei volgt dan vanzelf, is de gedachte. “We willen als branche de belangrijkste producten in eigen beheer houden. Het is voor en door de branche. We trekken daarbij niet een te grote broek aan, we staan nu midden in de ontwikkeling van de platformen en producten. Daar bouwen we op verder, waarbij we ons zeer goed realiseren dat we ons bestaansrecht ontlenen aan de branche. Wat wij doen moet onze klanten passen. Als dat acquisities vereist, zoals we eerder Autotrust kochten, dan is dat denkbaar. Maar RDC heeft ook veel kleinere producten. Daarvan kun je je afvragen of we daarin moeten blijven investeren.”

Nieuw en Gestopt

Op het Viabovemij.nl-platform moet een rijk palet aan producten komen. De eerste nieuwe en vernieuwde producten worden nu toegevoegd, zoals de opvolger van Proefritmanager, uitgebreid met proefritcontroller. Daarnaast rolt RDC de komende maanden een vernieuwde versie van advertentiemanagementsysteem OBS VM uit, onder de naam OBS Next. Coffeng: “Ons doel is overigens niet om op korte termijn nog meer producten te ontwikkelen, maar om ervoor te zorgen dat onze producten onderling nog beter gaan samenwerken.” Bovemij stopte met inMotiv Belgium en Verticaal Transport. “De focus gaat volledig op Nederland”, aldus Coffeng.

Bank

Geen onderdeel van de strategie is het ontplooien van bankactiviteiten. Daar is met Bovag zeer serieus naar gekeken omdat grootbanken terugtrekkende bewegingen maken. Een bank optuigen heeft echter te veel voeten in de aarde. Liever zoekt Coffeng de samenwerking op. “Dat doen we met partners. We maken daarbij onderscheid tussen financiering en leasing. We brengen onze expertise onder meer door samen te werken met Yesqar (onderdeel van NIBC, red) waardoor we autobedrijven een alternatief bieden voor de grootbanken. Leasing is ongelofelijk belangrijk dus daar blijven wij een rol spelen, we kijken nu of we zelf whitelabel leaseproducten kunnen bieden. We financiering nu voor zo’n vijftig bedrijven de leasevloot, dat willen we uitbouwen tot een normaal volwassen product.”

In de afgelopen jaren bouwde Bovemij een deel van zijn financieringsportefeuille af, de onrendabele contracten zijn inmiddels afgebouwd. “De markt vraagt om onze betrokkenheid bij leaseproposities, dan moeten wij blijvend aanhaken”, concludeert Coffeng. “Juist in deze tijd waarin zoveel beweging is, het vinden van goed personeel praktisch onmogelijk is en de economie hoogst onzeker, willen wij voor continuïteit zorgen. Zorgen om de toekomst van de branche maak ik me daarbij totaal niet. Mobiliteit zal altijd blijven, alleen de vorm zal veranderen.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.