RDC, VWE en A2SP zitten midden in een transitie

Achtergrond | Traditionele RDW-providers kiezen eigen pad

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

De een heeft een nieuwe eigenaar, de ander is bezig zich om te bouwen tot platformbedrijf en de derde wil onder zijn nieuwe naam dé one-stop-shop voor de autobranche worden. Er gebeurt momenteel heel veel bij de drie ‘orginele’ RDW-dienstverleners RDC, A2SP en VWE Automotive. AM maakte een rondje langs de drie databedrijven om uit te zoeken hoe het mogelijk is dat ze juist dit jaar alle drie zulke grote stappen willen zetten.

Om bij het begin te beginnen een kort overzicht van de status van de drie (zie ook het kader). RDC is inmiddels onderdeel van Bovemij en de RDC-producten vormen de kern van het nieuwe platform Viabovemij.nl dat nu wordt uitgerold. A2SP, dat inmiddels weer honderd procent in handen is van Autobinck-telg Paul Lauret, maakte begin oktober bekend dat de bedrijven uit de groep verder gaan als Vinacles, een naam die gekozen is met het oog op Europese expansie. Inmiddels zet het aan de hand van zijn after- salesdata de eerste buitenlandse stapjes. En deze zomer besloot Ton Vestering het merendeel van de aandelen in VWE te verkopen aan investeringsmaatschappij Newport Capital. Niet veel later meldde VWE dat het AVN Group gekocht had. Een bijzondere en spraakmakende overname. Voor dit artikel niet per se heel interes- sant, maar het zegt veel over de ambities van de nieuwe eigenaar.

Vin, voertuig en tentakels

De geschiedenis van A2SP is er een van vallen en opstaan. En daarbij speelde de RDW een belangrijke rol. Net als de andere RDW-providers werd A2SP negatief verrast door (concurrerende) activiteiten van de RDW. Het was voor Paul Lauret, die het bedrijf met vier mede-initiatiefnemers in 1999 startte, reden om de afgelopen jaren de activiteiten te verbreden. Eerst met de start van datadochter Cartalk International, daarna kocht het servicedatabedrijf Mivar en vorig jaar werd exportdienstverlener VDC toegevoegd. Opgeteld heeft het nu zes productgroepen en daarmee kan een autobedrijf zo ongeveer de hele bedrijfsvoering afdekken. Maar om de one-stop gedachte er bij de markt goed in te krijgen was een nieuwe naam voor de groep onvermijdelijk. Het werd Vinacles, een samentrekking van VIN, vehicles en tentacles.

Nu is het zaak de losse producten opnieuw te bouwen, te positioneren en aan elkaar te knopen. “Vinacles is het platform waarop we onze producten gaan vormgeven”, zegt managing director Maarten Slagtveld. “Op het moment dat het voertuig, de VIN-code, geïdentificeerd is, dan willen we alle beschikbare dataproducten- en diensten, de tentakels, aanbieden aan onze klanten. De autobranche moet bij ons terecht kunnen voor alle denkbare producten en datadiensten met betrekking tot de in- en verkoop en leasing van voertuigen en onderhoud- en service.”

Google

VWE-directeur Piet Renses meldde bij zijn aanstelling in 2014 dat VWE – dat van de drie genoemde bedrijven deze eeuw financieel veruit het beste presteerde – zich wilde ontwikkelen tot de ‘Google’ van de autobranche. Terugkijkend op die uitspraak concludeert hij dat de praktijk soms toch wat weerbarstig was. “Het is absoluut heel complex om van de platte data naar vormen van datascience te gaan, waarbij de systemen op basis van data zelfstandig voorspellingen kunnen doen. Maar we ontwikkelen ons steeds meer tot een databedrijf, we hebben veel stappen gemaakt en dat geldt ook voor de branche. Daardoor wordt er steeds meer mogelijk.”

Er is volop ruimte voor expansie, maar tegelijkertijd blijft de Nederlandse markt ook aantrekkingskracht uitoefenen op grote buitenlandse spelers

Cruciaal voor Renses was de opstart van Finnik, waar op jaarbasis 50 miljoen bevragingen zijn. “Niet alleen verschaft het ons veel inzicht in de consumentenvraag, we hebben vooral veel ervaring kunnen opdoen met datascience. In het recent gepresenteerde Occasionmanager komen veel van die learnings samen. Het programma adviseert onder andere over voorraad en pricing op basis van enorme hoeveelheden data die verwerkt wordt.” Met Newport is er geld en veel kennis voor verdere groei. De circa honderd investeerders brengen ook hun kennis in. Renses heeft geen ‘verlanglijstje’ ingediend bij de nieuwe eigenaar. “Wij proberen de fleetowner, autobedrijf en consument bij elkaar te brengen. Onze ambitie is dat het autobedrijf dankzij onze producten meer geld verdient. Dat vereist nog meer optimalisatie en innovatie. Mijn ultieme wens is dat het vanzelfsprekend is dat ieder autobedrijf met VWE zakendoet omdat het een beterrendement oplevert.”

Moeizame jaren

RDC maakt een moeizaam decennium door. Winstgevend is het bedrijf al jaren niet meer. Onder Bovemij-vlag wordt nu een ultieme poging gedaan om met Viabovemij.nl de RDC-producten opnieuw en verbeterd in de markt te zetten en integraal samen te laten werken met de andere producten van Bovemij. In combinatie met ViaBovag.nl wil Bovemij de branche helpen grip te houden op de consument. De doelstelling van Bovemij is primair de autobedrijven ontzorgen en ze daarbij de tools te geven de klant te vinden en binden. Maar het secundaire belang is ook helder. Namelijk de rest van de portalen, in dit geval zowel de concurrenten van RDC als ViaBovag.nl, onder druk houden om met betaalbare en goede dienstverlening te komen. De uitrol van Viabovemij.nl gaat stap voor stap.

Inmiddels er proefgedraaid met het nieuwe OBS: OBS Next. Dat bleek het laatste kunstje van directeur Wouter van Kesteren, die in september meldde te vertrekken. Lees op de volgende pagina’s een uitgebreid interview met de Bovemij-ceo Hans Coffeng, waarin hij dieper ingaat op de rol die zijn bedrijf wil willen spelen in de branche.

VINACLES/VWE/RDC

VINACLES

A2SP werd in 1999 opgericht door Henk de Wildt, Frans Roest, Arthur van der Lek en Paul Lauret (de zoon van Autobinck-president Rolf Lauret) en leverde in eerste instantie alleen RDW-diensten. In de afgelopen jaren volgden onder meer twee acquisities (VDC en Mivar). Vinacles bouwt het bedrijf nu uit rond zijn zes hoofdproducten. Het levert nu RDW-diensten (A2SP), im- en exportdienstverlening (VDC), onderhoudsdata en garagemanagementsoftware (Mivar), (voertuig)datadiensten (Cartalk International) en een occasion- en remarketingplatform (via joint venture Go Remarketing, dat onder eigen naam blijft opereren).

VWE

VWE werd in 1993 opgericht door Ton Vestering. VWE richtte zich op fysieke (export)veilingen en leverde daarbij ondersteunende diensten. VWE werd daarnaast al snel de grote concurrent van RDC, dat toen nog monopolist was als het ging om RDW-data. Inmiddels telt het bedrijf vier pijlers: Naast de datatak zijn er nog drie platformen. Via handelsplatform ATC worden Europese veilingen georganiseerd. De RDW-diensten, het VMS-pakket en nog een hele reeks andere producten zijn onderdeel van MijnVWE. De derde tak is Finnik, dat occasiondata levert op basis van kentekenbevragingen.

RDC / VIABOVEMIJ.NL

RDC werd in 1966 opgericht door de RAI Vereniging en was daarmee de eerste RDW-provider. Later werd Bovag ook aandeelhouder en in 2014 werd Bovag de meerderheidsaandeelhouder. In 2017 kocht Bovag de RAI Vereniging uit en werd RDC onder Bovemij gehangen. Dit jaar wordt viaBovemij.nl uitgerold, een platform dat grotendeels draait om de bestaande RDC-producten. Op termijn zullen ook verzekerings- en garantieproducten worden toegevoegd.

Geld

Bij alle drie de bedrijven staat het verbeteren en aan elkaar knopen van de dienstverlening centraal. De platformstrategie is leidend en daarbij gaat alles voortaan in de cloud. Ook worden de producten modulair opgebouwd, zodat er veel meer flexibiliteit is. De vraag is of de markt, waar andere spelers zoals Autotelex een steeds prominentere rol vervullen, niet juist gebaat is bij consolidatie. Maar dat een van de drie verkocht wordt, is vooralsnog niet aan de orde. Ook al staat een behoorlijk aantal partijen te trappelen om, al dan niet via een overname, de Nederlandse (en van daaruit Europese) markt te betreden. De drie eigenaren beschikken echter over diepe zakken en een lange adem. En alle drie vinden ze dat er nog genoeg te doen is voor ze richting een zogenoemd ‘eindspel’ kunnen gaan.

Zelf overnames doen, achten ze wel alle drie goed mogelijk. VWE kocht recent remarketingbedrijf AVN, Vinacles lijfde vorig jaar VDC in en Bovemij-ceo Hans Coffeng meldt in dit nummer zijn ogen en oren ook open te houden. Renses gaat na de koop van AVN eerst kijken welke producten er binnen Newport allemaal nog meer voorhanden zijn. “Er zit veel klant- en marketingintelligence bij Newport-deelnemingen en wij hebben Finnik. Het zou ultiem zijn als wij op basis van alle data al de klant weten te vinden voor een specifieke auto, nog voor de auto te koop staat. Dan kunnen we naast de portalen, nu de belangrijkste etalages, ook direct kopers en verkopers bij elkaar brengen. Het is niet eenvoudig, zeker vanuit privacy-oogpunt, maar als het kan zullen we het niet nalaten.”

Europese ambities

Door de hoge mate van professionaliteit van de Nederlandse occasionmarkt, hebben de dienstverleners over het algemeen kwalitatief hoogwaardige oplossingen. Oplossingen die in grote delen van Europa nog niet, of alleen op kleine schaal, gebruikt worden. Vooral Vinacles spreekt zijn Europese ambities hardop uit – het is een van de redenen van de nieuwe naam. VWE heeft wel ambities, maar koppelt die vooral aan zijn veilingactiviteiten.

RDC richt zich daarentegen vooralsnog puur op Nederland- zo stopte het met de Belgische activiteiten. Zomaar in een ander land starten, doen maar weinig spelers. Het gaat vooral aan de hand van in het buitenland actieve klanten. De expansie bij Vinacles zal eveneens stapje voor stapje gaan. Lauret: “Het idee is dat als bijvoorbeeld een grote leasemaatschappij zich bij ons meldt, wij hen volledig kunnen ontzorgen in alle markten waar ze actief zijn. Maar om een supplychain partner op de nationale- en internationale markt te zijn moeten we eerst intern klaar zijn.” Met VDC is het al internationaal actief en Vinacles wil meer logistieke centra openen (er is er nu eentje in Weeze).

Vinacles is daarnaast bezig zijn producten cloud-based te maken en de volgende stap is dat ze aan elkaar geknoopt worden op het Vinacles-platform. “We gebruiken zelf het voorbeeld van de haven van Rotterdam. Wij bieden het platform en daarop kunnen andere partijen hun diensten en services koppelen, variërend van boekhoudproducten tot de data van Indicata, JP.Cars of Jato of de producten van dienstverleners zoals UCC.”

Autobinck

Dat de producten van Vinacles ook in het buitenland goed zouden kunnen aarden, lijdt volgens Lauret geen twijfel. De eerste producten die Vinacles buiten Nederland inzet, komen van Mivar. Driver, het garagesoftwarepakket van Mivar, dat verder gaat onder de naam 2Drive en nu cloud-based is, wordt nu ook in andere markten uitgerold. “We hebben de soft launch achter de rug. In 2023 moeten alle klanten gemigreerd zijn en we krijgen nu al van onze klanten het verzoek om dat ook voor de Belgische en Duitse markt beschikbaar te maken. Zo zetten we de eerste stappen.”

De potentie van MiCheck, dat onderhoudsdata biedt, is volgens Slagtveld eveneens groot. “We kunnen met data en statistieken ook de leasebranche ondersteunen, Europabreed. Ik zie nog niet veel spelers die dat ook kunnen.” Lauret is als mede-aandeelhouder op ruime afstand betrokken bij Autobinck, dat met Business Lease een internationaal opererende leasemaatschappij heeft. Is dat dan niet de gedroomde eerste klant? “AutoBinck doet niet aan gedwongen winkelnering. Beide bedrijven staan 100 procent los van elkaar en maken volledig hun eigen keuzes, die gebaseerd zijn op kwaliteit en continuïteit. Maar we merken wel dat vanuit Autobinck nu de eerste aanvragen komen. Ze zien dat wij stappen maken en de contacten zijn er natuurlijk. Toch moeten we voor ons gevoel nog steeds heel hard knokken voor elke deal. Inmiddels hebben we aansluitingen met enkele Autobinck-dochters. Als Vinacles op termijn in staat is om Business Lease te ontzorgen, dan zijn we trots dat Vinacles die behoefte kan vervullen. Maar vooralsnog zijn wij alleen bezig met het uitbouwen van ons bedrijf.”

Concurrentie

Er is volop ruimte voor expansie, maar tegelijkertijd blijft de Nederlandse markt dus ook aantrekkingskracht uitoefenen op grote buitenlandse spelers. Zo maakt softwarebedrijf MotorK er geen geheim van grote Europese ambities te hebben; eerder dit jaar kocht het Carflow. En de geruchten dat MotorK nu aast op een van de grote Nederlandse databedrijven, zijn sterk. Renses vindt het interessante ontwikkelingen. “Het houdt ons scherp om kritisch te zijn op onze eigen dienstverlening.”

Zomaar een markt betreden omdat je een goed product of dienst hebt, is in het verleden zelden succesvol gebleken. Renses snapt dat wel, want vaak vergen ook softwareoplossingen grote, lokale investeringen. “Wij komen uit de export-wereld en hebben veel klanten in heel Europa. Veilen is schaalbaar en daardoor interessant. Maar veel data- en advertentieproducten zijn erg lokaal georiënteerd. Ik zie ons daar minder snel mee naar andere markten gaan, maar als de vraag er is, zullen we het zeker overwegen.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds kort (op eigen initiatief) een Tesla en is daar erg tevreden (goedkoop en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.