VMS-leveranciers voeren een fel gevecht om marktaandeel

Thema Remarketing | Wheelerdelta ondanks verlies marktaandeel op plek één in VMS Top 9

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Wheelerdelta blijft VWE en Autotelex voor. (Afbeelding: DoorGerrit)

Bijna ieder autobedrijf in Nederland adverteert zijn occasions via een advertentiestysteem (VMS), waarmee een occasionadvertentie met één druk op de knop op meerdere occasionplatforms komt te staan en kan worden gemonitord. Op jaarbasis gaat er naar schatting ongeveer 10 miljoen euro omzet in de markt van VMS’en om, grotendeels verdeeld over negen spelers. Zij verkopen allemaal abonnementen (variërend van 45 tot 100 euro per vestiging per maand). Het is een zeer dynamische markt, waarin autobedrijven steeds vaker van leverancier wisselen.

Grote, professionele bedrijven benchmarken hun leverancier tegenwoordig om de paar jaar. En de overstapangst bij deze bedrijven, die voorheen nog wel eens bang waren dat er data verloren gingen en dat er tijdens de transitiefase niet (goed) geadverteerd kon worden, is grotendeels verdwenen. Daarbij zijn er steeds minder automerken die nog met preferred suppliers werken, maar bijvoorbeeld BMW-dealers zijn (nog steeds) allemaal aangesloten op Wheelerdelta van Autodata. En dus moeten de vms’en vol investeren, want stilstand is achteruitgang.

Ranglijst

Automotive heeft op basis van gegevens van Autowereld.nl een ranglijst gemaakt van de grootste VMS’en van Nederland. Autowereld.nl is onderdeel van Automotive Mediaventions, dat onder andere de occasionportalen Autowereld.nl, Gaspedaal en Autotrack exploiteert. Om niet alleen te kunnen zien wie de grootste is, maar ook wat de veranderingen in marktaandeel zijn, is de huidige ranking vergeleken met die van de zomer van 2020.

VMS Top 9:

  jan-22 aug-20
  Marktaandeel Marktaandeel
1.       Wheelerdelta (Autodata)  36% 40%
2.       Advertentiemanager (VWE) 25% 25,5%
3.       AutotelexAds (Autotelex) 13% 6%
4.       OBS VM (RDC) 5,9% 10,5%
5.       Mobilox (Mobilox) 5,8% 4%
6.       Cargo Export (Cargo) 4,6% 3,8%
7.       Used Car Controller (CRM) 4,5% 4,6%
8.       Autosoft 3,7% 4,0%
9.       CustomerConnect (OEC) 1,2% 1,9%
Bron: Autowereld.nl, bewerking Automotive.
Autowereld.nl is het grootste gratis portal van Nederland. Naar schatting 90 tot 95 procent van alle occasionadvertenties (b2c) worden op Autowereld.nl geplaatst. Als peildatum is 1 januari aangehouden. Toen stonden er 270 duizend occasionadvertenties van 8.700 bedrijven (vestigingen) op het portal. In het overzicht zijn alleen VMS’en met meer dan 30 aansluitingen (vestigingen) meegenomen in het onderzoek. 

 

Winnaars

Uit deze analyse blijkt dat Autotelex en Mobilox de grootste groeiers zijn. Beide zijn relatief kort actief in deze markt. Autotelex introduceerde drie jaar geleden zijn eerste volledig mobiele VMS-platform en wist veel van zijn AutotelexPro-gebruikers te interesseren voor deze ADS-toepassing. Vorig jaar sloeg Autotelex zijn grootste slag: het haalde Van Mossel binnen, dat jarenlang klant was bij RDC. Autotelex stelt dat mede dankzij het workflowsysteem waarmee de logistieke processen en medewerkers kunnen worden aangestuurd, de doorlooptijd tussen inname van de auto en het plaatsen van de advertentie is teruggebracht van 18 naar 13 dagen. Dit jaar wordt het product weer uitgebreid met onder meer alerts en een kpi-dashboard.

Verdubbelen

Waar Autotelex zich richt op de grotere (dealer)klanten, en daarmee in dezelfde vijver vist als Autodata en RDC, mikt Mobilox juist op de kleinere- en middelgrote bedrijven en vindt daar vooral VWE als concurrent. Mobilox is een prijsvechter met maar één pakket dat 45 euro per maand per vestiging kost (tegen ongeveer 70 euro gemiddeld). Het is de prijs en het gebruiksgemak van zijn VMS waardoor Mobilox in de afgelopen jaren het aantal klanten ruimschoot zag verdubbelen. Het Friese bedrijf wil blijven groeien en richt zich daarbij primair op de universele markt. Daarin is groei mogelijk, maar opnieuw verdubbelen zal een forse inspanning vergen.

Komende zomer staan er grote productlanceringen gepland 

Verliezers

Gekeken naar zowel aantal advertenties als locaties (het aantal aangesloten bedrijven op vestigingsniveau) is RDC één van de grote verliezers. Het bedrijf kende zeer turbulente jaren en werd vorig jaar getroffen door een grote cyberaanval. Maar het kwijtraken van Van Mossel deed waarschijnlijk nog meer pijn. Inmiddels is RDC volledig geïntegreerd in Bovemij en dat moet de redding zijn voor (veel) RDC-producten zoals OBS VM. Die producten komen in het nieuwe portaal MijnBovemij te hangen. Er wordt momenteel veel geïnvesteerd in een opvolger van OBS VM. Deze opvolger wordt een belangrijke pijler onder het nieuwe platform, dat deze zomer wordt gelanceerd.

Zwaargewichten

Dat Mobilox met succes de competitie aangaat met (vooral) VWE valt te zien in de afname in het aantal locaties dat VWE’s Advertentiemanager gebruikt (-3 procentpunt). Doordat de VWE-klanten meer zijn gaan adverteren handhaaft het zijn marktaandeel. VWE heeft geen grote VMS-vernieuwing in het programma staan maar zet in op verbetering van zijn VMS door de combinatie met steeds betere inzet van data (onder meer via Finnik), waardoor autobedrijven meer rendement moeten realiseren. VWE biedt daarbij ook de mogelijkheid om via het eigen handelsplatform auto’s in te kopen. Verder investeerde VWE zwaar in verkoopkracht: zo trok het de ervaren (VMS-)managers Erik Jacobs (A2SP/UCC) en Erik van den Heuvel (Autodata/Solera) aan.

Locaties: VWE grootste

Op basis van de Autowereld.nl-data is ook een ranglijst te maken van het aantal vestigingen dat de VMS’en aangesloten hebben. Dan is VWE de grootste met een marktaandeel van 35 procent. VWE heeft daarbij over het algemeen kleinere klanten met minder voorraad dan bijvoorbeeld de meer dealergeoriënteerde VMS’en (OBS VM, Wheelerdelta). Per vestiging adverteren Wheelerdelta klanten meer, waardoor in aantal advertenties Wheelerdelta de grootste is. In vestigingen zijn Mobilox en Autotelex bijna even groot met een marktaandeel van rond de 10 procent. Maar omdat Autotelex grotere dealerklanten heeft (zoals Van Mossel) is het verschil in advertenties groter.

Investeren

Autodata – waar Van den Heuvel dus vertrok – leverde vier procentpunt marktaandeel in. Sinds het bedrijf werd overgenomen door Solera werd er weinig geïnvesteerd in verdere ontwikkeling van Wheelerdelta. Autodata kent nog een nadeel: Wheelerdelta was de eerste (toen nog Hexon gebouwde) VMS en is derhalve een begrip in occasionland. Het verkreeg een positie als preferred (of soms zelfs enige) supplier van meerdere merken. Deze beschermingsmuur is in de afgelopen jaren afgebroken.

Maar ook Solera meldt hard te werken aan de toekomst, zo komt er een compleet nieuw platform voor Wheelerdelta. Gebruikers van het platform kunnen daarbij hun eigen workflow samenstellen, waarbij ze ook de volgorde kunnen bepalen. Op het platform kunnen bedrijven de inname van handelsauto’s tot schadevastlegging, reclamaties en adverteren regelen. Daarbij zet Solera (de naam Autodata zal steeds minder zichtbaar zijn) in op elektrische auto’s; daarvoor wil het – samen met de portalen – een eigen omgeving creëren. Op de wat langere termijn moeten er nog meer, op artificial intelligentie gebaseerde, producten komen.

Prijsvechters

De kleinere speler Cargo, dat zich primair richt op import- en exportdienstverlening, wist relatief gezien ook fors te groeien, in combinatie met zijn import- en exportdienstverlening. Het richt zich daarbij op de wat kleinere retailers. Een andere kleinere speler is Used Car Controller. Dat is al jaren een stabiele partij. In de komende jaren moet UCC gaan profiteren van de groei die aandeelhouder A2SP momenteel doormaakt.

A2SP wil een one-stop-shop worden voor autobedrijven en daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor UCC. Onder de prijsvechters ziet Autosoft zijn marktaandeel iets afnemen. Het bedrijf levert een reeks van producten aan zijn klanten en daarbinnen speelt het VMS een belangrijke rol. Dat het marktaandeel iets afneemt, komt vooral door de groei van Mobilox.

CustomerConnect tenslotte ziet zijn marktaandeel wel teruglopen, maar het was altijd al een nichespeler op de VMS-markt.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Thema Remarketing | Wheelerdelta ondanks verlies marktaandeel op plek één in VMS Top 9 | Automotive Online
VMS-leveranciers voeren een fel gevecht om marktaandeel

Thema Remarketing | Wheelerdelta ondanks verlies marktaandeel op plek één in VMS Top 9

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Wheelerdelta blijft VWE en Autotelex voor. (Afbeelding: DoorGerrit)

Bijna ieder autobedrijf in Nederland adverteert zijn occasions via een advertentiestysteem (VMS), waarmee een occasionadvertentie met één druk op de knop op meerdere occasionplatforms komt te staan en kan worden gemonitord. Op jaarbasis gaat er naar schatting ongeveer 10 miljoen euro omzet in de markt van VMS’en om, grotendeels verdeeld over negen spelers. Zij verkopen allemaal abonnementen (variërend van 45 tot 100 euro per vestiging per maand). Het is een zeer dynamische markt, waarin autobedrijven steeds vaker van leverancier wisselen.

Grote, professionele bedrijven benchmarken hun leverancier tegenwoordig om de paar jaar. En de overstapangst bij deze bedrijven, die voorheen nog wel eens bang waren dat er data verloren gingen en dat er tijdens de transitiefase niet (goed) geadverteerd kon worden, is grotendeels verdwenen. Daarbij zijn er steeds minder automerken die nog met preferred suppliers werken, maar bijvoorbeeld BMW-dealers zijn (nog steeds) allemaal aangesloten op Wheelerdelta van Autodata. En dus moeten de vms’en vol investeren, want stilstand is achteruitgang.

Ranglijst

Automotive heeft op basis van gegevens van Autowereld.nl een ranglijst gemaakt van de grootste VMS’en van Nederland. Autowereld.nl is onderdeel van Automotive Mediaventions, dat onder andere de occasionportalen Autowereld.nl, Gaspedaal en Autotrack exploiteert. Om niet alleen te kunnen zien wie de grootste is, maar ook wat de veranderingen in marktaandeel zijn, is de huidige ranking vergeleken met die van de zomer van 2020.

VMS Top 9:

  jan-22 aug-20
  Marktaandeel Marktaandeel
1.       Wheelerdelta (Autodata)  36% 40%
2.       Advertentiemanager (VWE) 25% 25,5%
3.       AutotelexAds (Autotelex) 13% 6%
4.       OBS VM (RDC) 5,9% 10,5%
5.       Mobilox (Mobilox) 5,8% 4%
6.       Cargo Export (Cargo) 4,6% 3,8%
7.       Used Car Controller (CRM) 4,5% 4,6%
8.       Autosoft 3,7% 4,0%
9.       CustomerConnect (OEC) 1,2% 1,9%
Bron: Autowereld.nl, bewerking Automotive.
Autowereld.nl is het grootste gratis portal van Nederland. Naar schatting 90 tot 95 procent van alle occasionadvertenties (b2c) worden op Autowereld.nl geplaatst. Als peildatum is 1 januari aangehouden. Toen stonden er 270 duizend occasionadvertenties van 8.700 bedrijven (vestigingen) op het portal. In het overzicht zijn alleen VMS’en met meer dan 30 aansluitingen (vestigingen) meegenomen in het onderzoek. 

 

Winnaars

Uit deze analyse blijkt dat Autotelex en Mobilox de grootste groeiers zijn. Beide zijn relatief kort actief in deze markt. Autotelex introduceerde drie jaar geleden zijn eerste volledig mobiele VMS-platform en wist veel van zijn AutotelexPro-gebruikers te interesseren voor deze ADS-toepassing. Vorig jaar sloeg Autotelex zijn grootste slag: het haalde Van Mossel binnen, dat jarenlang klant was bij RDC. Autotelex stelt dat mede dankzij het workflowsysteem waarmee de logistieke processen en medewerkers kunnen worden aangestuurd, de doorlooptijd tussen inname van de auto en het plaatsen van de advertentie is teruggebracht van 18 naar 13 dagen. Dit jaar wordt het product weer uitgebreid met onder meer alerts en een kpi-dashboard.

Verdubbelen

Waar Autotelex zich richt op de grotere (dealer)klanten, en daarmee in dezelfde vijver vist als Autodata en RDC, mikt Mobilox juist op de kleinere- en middelgrote bedrijven en vindt daar vooral VWE als concurrent. Mobilox is een prijsvechter met maar één pakket dat 45 euro per maand per vestiging kost (tegen ongeveer 70 euro gemiddeld). Het is de prijs en het gebruiksgemak van zijn VMS waardoor Mobilox in de afgelopen jaren het aantal klanten ruimschoot zag verdubbelen. Het Friese bedrijf wil blijven groeien en richt zich daarbij primair op de universele markt. Daarin is groei mogelijk, maar opnieuw verdubbelen zal een forse inspanning vergen.

Komende zomer staan er grote productlanceringen gepland 

Verliezers

Gekeken naar zowel aantal advertenties als locaties (het aantal aangesloten bedrijven op vestigingsniveau) is RDC één van de grote verliezers. Het bedrijf kende zeer turbulente jaren en werd vorig jaar getroffen door een grote cyberaanval. Maar het kwijtraken van Van Mossel deed waarschijnlijk nog meer pijn. Inmiddels is RDC volledig geïntegreerd in Bovemij en dat moet de redding zijn voor (veel) RDC-producten zoals OBS VM. Die producten komen in het nieuwe portaal MijnBovemij te hangen. Er wordt momenteel veel geïnvesteerd in een opvolger van OBS VM. Deze opvolger wordt een belangrijke pijler onder het nieuwe platform, dat deze zomer wordt gelanceerd.

Zwaargewichten

Dat Mobilox met succes de competitie aangaat met (vooral) VWE valt te zien in de afname in het aantal locaties dat VWE’s Advertentiemanager gebruikt (-3 procentpunt). Doordat de VWE-klanten meer zijn gaan adverteren handhaaft het zijn marktaandeel. VWE heeft geen grote VMS-vernieuwing in het programma staan maar zet in op verbetering van zijn VMS door de combinatie met steeds betere inzet van data (onder meer via Finnik), waardoor autobedrijven meer rendement moeten realiseren. VWE biedt daarbij ook de mogelijkheid om via het eigen handelsplatform auto’s in te kopen. Verder investeerde VWE zwaar in verkoopkracht: zo trok het de ervaren (VMS-)managers Erik Jacobs (A2SP/UCC) en Erik van den Heuvel (Autodata/Solera) aan.

Locaties: VWE grootste

Op basis van de Autowereld.nl-data is ook een ranglijst te maken van het aantal vestigingen dat de VMS’en aangesloten hebben. Dan is VWE de grootste met een marktaandeel van 35 procent. VWE heeft daarbij over het algemeen kleinere klanten met minder voorraad dan bijvoorbeeld de meer dealergeoriënteerde VMS’en (OBS VM, Wheelerdelta). Per vestiging adverteren Wheelerdelta klanten meer, waardoor in aantal advertenties Wheelerdelta de grootste is. In vestigingen zijn Mobilox en Autotelex bijna even groot met een marktaandeel van rond de 10 procent. Maar omdat Autotelex grotere dealerklanten heeft (zoals Van Mossel) is het verschil in advertenties groter.

Investeren

Autodata – waar Van den Heuvel dus vertrok – leverde vier procentpunt marktaandeel in. Sinds het bedrijf werd overgenomen door Solera werd er weinig geïnvesteerd in verdere ontwikkeling van Wheelerdelta. Autodata kent nog een nadeel: Wheelerdelta was de eerste (toen nog Hexon gebouwde) VMS en is derhalve een begrip in occasionland. Het verkreeg een positie als preferred (of soms zelfs enige) supplier van meerdere merken. Deze beschermingsmuur is in de afgelopen jaren afgebroken.

Maar ook Solera meldt hard te werken aan de toekomst, zo komt er een compleet nieuw platform voor Wheelerdelta. Gebruikers van het platform kunnen daarbij hun eigen workflow samenstellen, waarbij ze ook de volgorde kunnen bepalen. Op het platform kunnen bedrijven de inname van handelsauto’s tot schadevastlegging, reclamaties en adverteren regelen. Daarbij zet Solera (de naam Autodata zal steeds minder zichtbaar zijn) in op elektrische auto’s; daarvoor wil het – samen met de portalen – een eigen omgeving creëren. Op de wat langere termijn moeten er nog meer, op artificial intelligentie gebaseerde, producten komen.

Prijsvechters

De kleinere speler Cargo, dat zich primair richt op import- en exportdienstverlening, wist relatief gezien ook fors te groeien, in combinatie met zijn import- en exportdienstverlening. Het richt zich daarbij op de wat kleinere retailers. Een andere kleinere speler is Used Car Controller. Dat is al jaren een stabiele partij. In de komende jaren moet UCC gaan profiteren van de groei die aandeelhouder A2SP momenteel doormaakt.

A2SP wil een one-stop-shop worden voor autobedrijven en daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor UCC. Onder de prijsvechters ziet Autosoft zijn marktaandeel iets afnemen. Het bedrijf levert een reeks van producten aan zijn klanten en daarbinnen speelt het VMS een belangrijke rol. Dat het marktaandeel iets afneemt, komt vooral door de groei van Mobilox.

CustomerConnect tenslotte ziet zijn marktaandeel wel teruglopen, maar het was altijd al een nichespeler op de VMS-markt.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.