AutoOnline vormde de basis onder de Nederlandse site van Autoscout24

Grijs verleden | AutoOnline veranderde het occasionlandschap

Grijs Verleden • Wie het verleden niet kent, begrijpt heden noch toekomst. Daarom blikt Automotive in de rubriek Grijs verleden terug op gebeurtenissen in de geschiedenis van de autobranche. Deze editie: AutoOnline, het Nederlandse antwoord op de opkomst van occasionportalen.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Wil Brouwer (links) en Gerard ten Buuren. (Beeld: Pieter Magielsen)

Vorig jaar vierde het fenomeen occasionportal zijn 25e verjaardag. Het was Mobile.de dat in 1996 als eerste een groot occasionplatform lanceerde. In Nederland gingen in dat jaar dataleveranciers Autodata en het RDC een samenwerking aan die later leidde tot de herintroductie van AutoOnline.nl, een RDC-product dat tot dan toe een sluimerend bestaan kende. De samenwerking tussen Autodata en RDC, toen nog een joint venture van Bovag en RAI Vereniging, ontstond toen Autodata-oprichter Wil Brouwer een partner zocht om de data in zijn waardebepalingssysteem te verrijken. “RDC had veel data en door samen te werken konden wij ons taxatiesysteem koppelen aan een kenteken en kilometerstand. Ik zocht naar een manier om dat efficiënt te regelen. Toen viel mijn oog op het RDC-product AutoOnline, waar autobedrijven hun auto’s konden adverteren. Maar daar werd nauwelijks gebruikt van gemaakt”, zegt Brouwer.

Unieke samenwerking

Volgens Brouwer had AutoOnline de potentie om de Funda van de autobranche te worden. “Ik schreef samen met toenmalig RDC-directeur Peter Koomen een businessplan. Binnen een paar maanden hadden we een joint venture gelanceerd, waarbij ook nog de Finse softwarebouwer Greyhen was aangesloten. Die samenwerking was uniek, en ook wel een beetje wennen voor de aandeelhouders van RDC (RAI en Bovag, red).”

AutoOnline groeide al snel van 10 duizend naar 50 duizend advertenties en ook het sitebezoek groeide. Er werden abonnementsprijzen geïntroduceerd, evenals een RDW-koppeling zodat gekentekende auto’s gelijk uit het systeem konden worden gehaald. “Dat was uniek en het gebeurt bij mijn weten nu niet meer”, zegt Brouwer.

RAAST

De portal richtte zich op het dealerkanaal. “Om autobedrijven te informeren werd het RDC Autodata AutoOnline Support Team (RAAST) opgericht, dat werd aangestuurd door Gerard ten Buuren (directeur Autodata destijds, red). Dat team bestond uit zes jonge accountmanagers die in twee jaar tijd alle RDC-klanten bezochten om te praten over hun toegang tot het internet. Dat heeft een enorme impuls gegeven aan AutoOnline, dat in 2000 al was gegroeid naar 150 duizend geadverteerde auto’s, toen veruit de grootste occasionportal. Voor Autodata betekende dat veel meer inzicht in de vraagprijzen. Tegelijkertijd werd AutoOnline een gewilde overnamekandidaat.”

AutoOnline vormde de basis onder de Nederlandse site van Autoscout24

AutoOnline vormde de basis onder de Nederlandse site van Autoscout24, dat in 2007 grootaandeelhouder werd, en bleek het fundament onder de opkomst van het ‘VMS’. Brouwer verliet AutoOnline (dat in 2007 zijn naam veranderde in Autoscout24) en werd opgevolgd door zijn Autodata-compagnon Patrice van der Heijden, die tot 2005 aanbleef. Daarna verwaterde het collectief: in 2007 stapte Autodata uit als aandeelhouder en ook de samenwerking tussen RDC en Autodata zou in de jaren daarna op een laag pitje komen te staan.

VMS

Toch zou AutoOnline de basis vormen onder het product waarmee Autodata later marktleider zou worden op de markt van advertentie-invoersystemen (VMS’en): Wheelerdelta. “Autobedrijven adverteerden op AutoOnline, maar ook op andere platformen zoals Autotrader. Samen met Hexon zijn we toen OBS, de module waarin bedrijven hun AutoOnline advertentie konden plaatsen, gaan uitbouwen. Dat werd Wheelerdelta (RDC kwam zelf met OBS-VM). Hierdoor hoefden bedrijven een advertentie maar één keer in te voeren, ongeacht op hoeveel portalen er geadverteerd werd.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Grijs verleden | AutoOnline veranderde het occasionlandschap | Automotive Online
AutoOnline vormde de basis onder de Nederlandse site van Autoscout24

Grijs verleden | AutoOnline veranderde het occasionlandschap

Grijs Verleden • Wie het verleden niet kent, begrijpt heden noch toekomst. Daarom blikt Automotive in de rubriek Grijs verleden terug op gebeurtenissen in de geschiedenis van de autobranche. Deze editie: AutoOnline, het Nederlandse antwoord op de opkomst van occasionportalen.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Wil Brouwer (links) en Gerard ten Buuren. (Beeld: Pieter Magielsen)

Vorig jaar vierde het fenomeen occasionportal zijn 25e verjaardag. Het was Mobile.de dat in 1996 als eerste een groot occasionplatform lanceerde. In Nederland gingen in dat jaar dataleveranciers Autodata en het RDC een samenwerking aan die later leidde tot de herintroductie van AutoOnline.nl, een RDC-product dat tot dan toe een sluimerend bestaan kende. De samenwerking tussen Autodata en RDC, toen nog een joint venture van Bovag en RAI Vereniging, ontstond toen Autodata-oprichter Wil Brouwer een partner zocht om de data in zijn waardebepalingssysteem te verrijken. “RDC had veel data en door samen te werken konden wij ons taxatiesysteem koppelen aan een kenteken en kilometerstand. Ik zocht naar een manier om dat efficiënt te regelen. Toen viel mijn oog op het RDC-product AutoOnline, waar autobedrijven hun auto’s konden adverteren. Maar daar werd nauwelijks gebruikt van gemaakt”, zegt Brouwer.

Unieke samenwerking

Volgens Brouwer had AutoOnline de potentie om de Funda van de autobranche te worden. “Ik schreef samen met toenmalig RDC-directeur Peter Koomen een businessplan. Binnen een paar maanden hadden we een joint venture gelanceerd, waarbij ook nog de Finse softwarebouwer Greyhen was aangesloten. Die samenwerking was uniek, en ook wel een beetje wennen voor de aandeelhouders van RDC (RAI en Bovag, red).”

AutoOnline groeide al snel van 10 duizend naar 50 duizend advertenties en ook het sitebezoek groeide. Er werden abonnementsprijzen geïntroduceerd, evenals een RDW-koppeling zodat gekentekende auto’s gelijk uit het systeem konden worden gehaald. “Dat was uniek en het gebeurt bij mijn weten nu niet meer”, zegt Brouwer.

RAAST

De portal richtte zich op het dealerkanaal. “Om autobedrijven te informeren werd het RDC Autodata AutoOnline Support Team (RAAST) opgericht, dat werd aangestuurd door Gerard ten Buuren (directeur Autodata destijds, red). Dat team bestond uit zes jonge accountmanagers die in twee jaar tijd alle RDC-klanten bezochten om te praten over hun toegang tot het internet. Dat heeft een enorme impuls gegeven aan AutoOnline, dat in 2000 al was gegroeid naar 150 duizend geadverteerde auto’s, toen veruit de grootste occasionportal. Voor Autodata betekende dat veel meer inzicht in de vraagprijzen. Tegelijkertijd werd AutoOnline een gewilde overnamekandidaat.”

AutoOnline vormde de basis onder de Nederlandse site van Autoscout24

AutoOnline vormde de basis onder de Nederlandse site van Autoscout24, dat in 2007 grootaandeelhouder werd, en bleek het fundament onder de opkomst van het ‘VMS’. Brouwer verliet AutoOnline (dat in 2007 zijn naam veranderde in Autoscout24) en werd opgevolgd door zijn Autodata-compagnon Patrice van der Heijden, die tot 2005 aanbleef. Daarna verwaterde het collectief: in 2007 stapte Autodata uit als aandeelhouder en ook de samenwerking tussen RDC en Autodata zou in de jaren daarna op een laag pitje komen te staan.

VMS

Toch zou AutoOnline de basis vormen onder het product waarmee Autodata later marktleider zou worden op de markt van advertentie-invoersystemen (VMS’en): Wheelerdelta. “Autobedrijven adverteerden op AutoOnline, maar ook op andere platformen zoals Autotrader. Samen met Hexon zijn we toen OBS, de module waarin bedrijven hun AutoOnline advertentie konden plaatsen, gaan uitbouwen. Dat werd Wheelerdelta (RDC kwam zelf met OBS-VM). Hierdoor hoefden bedrijven een advertentie maar één keer in te voeren, ongeacht op hoeveel portalen er geadverteerd werd.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.