Elgersma: ‘We-Power biedt innovatieve oplossingen voor nieuwe wetgevingen’

Oliebollenspecial • “Wij helpen met alle aspecten rondom het veilig werken aan deze zero-emissievoertuigen.”
Redactie Redactie
(foto: Marcel Cazemier)

Elgersma is een serviceorganisatie in de mobiliteitsbranche met als doel haar klanten te helpen met het optimaliseren van de bedrijfsvoering. Een voorbeeld daarvan is We-Power.

Product marketeer Bas van Iersel: “De opkomst van elektrisch- en waterstof aangedreven voertuigen is niet meer tegen te houden. Met ons concept We-Power ondersteunen wij bedrijven om zich klaar te maken voor het veilig werken aan duurzaam aangedreven voertuigen.” We-Power is een afkorting. De W staat voor ‘Waterstof’, de E voor ‘Elektrisch’ en Power staat voor de aandrijving van de auto, maar ook voor empoweren van mensen. Wij helpen met alle aspecten rondom het veilig werken aan deze Zero Emission Voertuigen (ZEV’s). Dat loopt uiteen van een verkenning en RI&E tot en met de installatie van fysieke maatregelen, zoals waterstof afzuiginstallaties, LEL meters, PBM’s en werkplaatsinrichting. Dit doen we voor allerlei bedrijven in en rondom de mobiliteit, zoals architecten, verzekeraars, de RDW, universiteiten, truckbedrijven, dealerbedrijven, enzovoort”, vertelt Van Iersel. Maar hoewel nog erg jong, is deze wereld al volop in beweging.

Veilige opslag lithium-ion accu’s

“Volgend jaar gaan twee belangrijke nieuwe richtlijnen in werking: de PGS37-2 en PGS36. De PGS 37-2 (Publicatiereeks Gevaarlijke Stoffen) richt zich specifiek op de opslag van lithiumhoudende energiedragers oftewel de lithiumbatterijen en de apparatuur waar deze batterijen in zitten. Ieder bedrijf met een bepaalde hoeveelheid lithiumbatterijen en/of accu’s krijgt dus met de PGS 37-2 te maken. Het definitieve concept van deze richtlijn is gepresenteerd en treedt volgend jaar in werking binnen de nieuwe omgevingswet. Verzekeraars, de Bovag en andere automotive organisaties zijn op dit moment druk bezig met de interpretatie van het concept. Het lijkt erop dat door deze nieuwe wetgeving auto(motive)bedrijven dure aanpassingen aan hun bedrijfspand moeten maken, vanwege het hoge gewicht van EV-accu’s. Op basis van de nieuwe eisen, zouden bedrijven hun pand moeten gaan verbouwen tot een soort brandwerende bunkers. Dat gaat natuurlijk niet en daarom bieden wij met We-Power nu een oplossing in de vorm van een container, geschikt voor opslag van lithium batterijen en/of accu’s. Deze opslagcontainer staat gewoon buiten en voorkomt dat je je pand moet verbouwen en hoge kosten moet maken.”

Waterstofvoertuigen

“Voor het veilig werken aan en het stallen van waterstofvoertuigen komt ook wetgeving. Dit zal opnieuw in de ‘Publicatiereeks Gevaarlijke Stoffen’ worden opgenomen, de PGS 36. De PGS 36 beschrijft de maatregelen die moeten worden genomen om veilig aan waterstofvoertuigen te werken en deze veilig te stallen. Deze richtlijn stelt dat een bedrijf een EVD (explosieveiligheidsdocument) moet opstellen. Dit is de basis voor een aantal maatregelen die genomen moeten worden in de werkplaats. Denk daarbij aan speciale ventilatie, waterstof detectie en explosievrije installaties. Ons We-Power stappenplan sluit hier heel goed bij aan, en biedt invulling aan al deze punten. Met We-Power bieden we innovatieve oplossingen en zorgen we voor optimale veiligheid in en om het bedrijf.”

Elgersma: ‘We-Power biedt innovatieve oplossingen voor nieuwe wetgevingen’ | Automotive Online

Elgersma: ‘We-Power biedt innovatieve oplossingen voor nieuwe wetgevingen’

Oliebollenspecial • “Wij helpen met alle aspecten rondom het veilig werken aan deze zero-emissievoertuigen.”
Redactie Redactie
(foto: Marcel Cazemier)

Elgersma is een serviceorganisatie in de mobiliteitsbranche met als doel haar klanten te helpen met het optimaliseren van de bedrijfsvoering. Een voorbeeld daarvan is We-Power.

Product marketeer Bas van Iersel: “De opkomst van elektrisch- en waterstof aangedreven voertuigen is niet meer tegen te houden. Met ons concept We-Power ondersteunen wij bedrijven om zich klaar te maken voor het veilig werken aan duurzaam aangedreven voertuigen.” We-Power is een afkorting. De W staat voor ‘Waterstof’, de E voor ‘Elektrisch’ en Power staat voor de aandrijving van de auto, maar ook voor empoweren van mensen. Wij helpen met alle aspecten rondom het veilig werken aan deze Zero Emission Voertuigen (ZEV’s). Dat loopt uiteen van een verkenning en RI&E tot en met de installatie van fysieke maatregelen, zoals waterstof afzuiginstallaties, LEL meters, PBM’s en werkplaatsinrichting. Dit doen we voor allerlei bedrijven in en rondom de mobiliteit, zoals architecten, verzekeraars, de RDW, universiteiten, truckbedrijven, dealerbedrijven, enzovoort”, vertelt Van Iersel. Maar hoewel nog erg jong, is deze wereld al volop in beweging.

Veilige opslag lithium-ion accu’s

“Volgend jaar gaan twee belangrijke nieuwe richtlijnen in werking: de PGS37-2 en PGS36. De PGS 37-2 (Publicatiereeks Gevaarlijke Stoffen) richt zich specifiek op de opslag van lithiumhoudende energiedragers oftewel de lithiumbatterijen en de apparatuur waar deze batterijen in zitten. Ieder bedrijf met een bepaalde hoeveelheid lithiumbatterijen en/of accu’s krijgt dus met de PGS 37-2 te maken. Het definitieve concept van deze richtlijn is gepresenteerd en treedt volgend jaar in werking binnen de nieuwe omgevingswet. Verzekeraars, de Bovag en andere automotive organisaties zijn op dit moment druk bezig met de interpretatie van het concept. Het lijkt erop dat door deze nieuwe wetgeving auto(motive)bedrijven dure aanpassingen aan hun bedrijfspand moeten maken, vanwege het hoge gewicht van EV-accu’s. Op basis van de nieuwe eisen, zouden bedrijven hun pand moeten gaan verbouwen tot een soort brandwerende bunkers. Dat gaat natuurlijk niet en daarom bieden wij met We-Power nu een oplossing in de vorm van een container, geschikt voor opslag van lithium batterijen en/of accu’s. Deze opslagcontainer staat gewoon buiten en voorkomt dat je je pand moet verbouwen en hoge kosten moet maken.”

Waterstofvoertuigen

“Voor het veilig werken aan en het stallen van waterstofvoertuigen komt ook wetgeving. Dit zal opnieuw in de ‘Publicatiereeks Gevaarlijke Stoffen’ worden opgenomen, de PGS 36. De PGS 36 beschrijft de maatregelen die moeten worden genomen om veilig aan waterstofvoertuigen te werken en deze veilig te stallen. Deze richtlijn stelt dat een bedrijf een EVD (explosieveiligheidsdocument) moet opstellen. Dit is de basis voor een aantal maatregelen die genomen moeten worden in de werkplaats. Denk daarbij aan speciale ventilatie, waterstof detectie en explosievrije installaties. Ons We-Power stappenplan sluit hier heel goed bij aan, en biedt invulling aan al deze punten. Met We-Power bieden we innovatieve oplossingen en zorgen we voor optimale veiligheid in en om het bedrijf.”