Autonieuws | 7+ voor Renault E-Tech

Autonieuws • Renault was één van de absolute voorlopers in elektrisch rijden. Maar de Fluence en Kangoo Z.E. kwam heel veel actieradius tekort. De Zoe volgde nog, maar daarna werd het stil. In 2022 wil Renault een deel van de opgelopen achterstand – steeds meer voelbaar in de registratiestatistieken – inlopen. Om te beginnen met de Mégane E-Tech, die het opneemt tegen inmiddels een groot aantal concurrenten.
Redactie Redactie
• Laatste update:
Mégane E-Tech. (Beeld: Renault)

 

Wat zeggen de experts?

nieuwe foto roland gorter 1Marco Gorter, coördinator tests Autoweek

Wat spreekt in zijn voordeel?

De Mégane E-Tech komt in een populair deel van de markt terecht en doet dat op eigen wijze. Voorwielaandrijving is bij volledig als EV ontwikkelde auto’s bijvoorbeeld nog niet gangbaar en ook een standaard 22 kW wisselstroom-lader zie je bij de concurrentie niet.

Wat in zijn nadeel?

Renault is zijn voorsprong op het gebied van elektrisch rijden kwijtgeraakt. Met name Kia en Volkswagen hebben nu al populaire auto’s in dit prijssegment, dus Renault moet zich opnieuw invechten. Helaas voor de Renault zijn de fiscale EV-stimuleringsmaatregelen behoorlijk afgebouwd.

Consumentenpotentieel:

Een 7. 

p50 Paul HarmsPaul Harms, directeur Mobility Service Nederland

Wat spreekt in zijn voordeel?

Nadat het wat stil op EV-vlak was, zet Renault hiermee weer een grote stap voorwaarts. Immers, er zijn niet veel merken die in het 5-deurs C-segment alleen een elektrische versie aanbieden. Chapeau voor deze gewaagde stap. De auto ziet er verder netjes uit: er is goed naar Tesla en Polestar gekeken. Ook de laadcapaciteit is in orde.

Wat in zijn nadeel?

De aanschafprijs van ruim 35 duizend euro ten opzichte van de werkelijke actieradius (circa 245 kilometer).

Leasepotentieel:

Een 8.

autonieuws klarenJoost Klaren, restwaardespecialist bij Autotelex

Wat zijn de sterke restwaardekanten?

In het Autotelex RV Report wordt de combinatie van design, materiaalgebruik, laatste veiligheidsvoorzieningen en multimedia als belangrijk pluspunt gezien.

En wat de zwakke?

De prijs van de 60 kWh-versie (39.990 euro) had iets scherper gekund en de business-uitvoeringen komen niet helemaal goed tot hun recht, vanuit value-for-money oogpunt.

Restwaardepotentieel:

Een 7,5. Renault maakt een stap naar een nieuw bijna cross-over design, maar blijft nadrukkelijk in het C-segment opereren, met aandacht voor efficiency door afmetingen.

fer derwortFer Derwort, eigenaar FDW Fleetmanagement

Wat spreekt in zijn voordeel?

Het pleit voor Renault dat het de populaire Megane alleen nog in volledige elektrische variant aanbiedt. De EV60 Evolution ER met 130 pk-uitvoering is zakelijk de beste keuze mede omdat het de variant is met hoogste (WLTP)range. In vergelijk met zijn concurrentie is de prijs in combinatie met de uitrusting zeker aantrekkelijk.

Wat in zijn nadeel?

De EV40 spreekt door de geringe (WLTP)actieradius van 300 kilometer, in combinatie met de prijsstelling niet aan. De hoofdruimte achterin is voor volwassenen beperkt en het zicht aan de achterzijde minder dan bij de concurrentie.

Fleetpotentieel: 

Renault heeft hier zeker een aanvulling in het gamma en het platform kan gebruikt worden voor meerdere modelvarianten. Als de prijsrange meer in lijn komt dan beoordeel ik het fleetpotentieel met een 7.

autonieuws van den brinkWillem van den Brink, data specialist Mivar Group

Welke (nieuwe) technieken maken de Mégane E-tech interessant?

De Mégane E-Tech staat op een nieuw platform. Waar veel andere EV-platforms in de basis achterwielaangedreven zijn, is de Mégane E-Tech voorwielaangedreven. Renault stelt zo meer binnenruimte te kunnen creëren, vooral in de kofferbak. Het multimediasysteem draait op Android en het systeem is ook voorzien van fysieke knoppen voor de belangrijkste functies. De binnenspiegel kan camerabeelden tonen van een camera aan de achterzijde.

Wat hadden jullie graag anders gezien?

Renault zet geen nieuwe accu- en laad standaard. Er is keuze uit twee accu’s, 40 en 60 kWh. 3-fase AC-laden en DC snelladen is standaard (met maximaal 80 kW voor de 60kWh-versie en 130 kW voor de 60 kWh). Het trekgewicht is beperkt tot maximaal 900 kg (geremd).

Hoe schatten jullie de onderhoudskosten in (en vergelijking tot vergelijkbare modellen)?

Onderhoudskosten zijn voor een EV zijn in de regel laag. Renault biedt echter ook slechts twee jaar garantie op de auto (8 jaar op de accu). Ook de bandenkosten kunnen oplopen vanwege de standaard 18 inch en (optioneel tot) 20 inch wielen, al lijkt dit wel de standaard te worden in dit segment van elektrische crossovers.

Welk cijfer geven jullie voor de auto?

Een 7.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Autonieuws | 7+ voor Renault E-Tech | Automotive Online

Autonieuws | 7+ voor Renault E-Tech

Autonieuws • Renault was één van de absolute voorlopers in elektrisch rijden. Maar de Fluence en Kangoo Z.E. kwam heel veel actieradius tekort. De Zoe volgde nog, maar daarna werd het stil. In 2022 wil Renault een deel van de opgelopen achterstand – steeds meer voelbaar in de registratiestatistieken – inlopen. Om te beginnen met de Mégane E-Tech, die het opneemt tegen inmiddels een groot aantal concurrenten.
Redactie Redactie
• Laatste update:
Mégane E-Tech. (Beeld: Renault)

 

Wat zeggen de experts?

nieuwe foto roland gorter 1Marco Gorter, coördinator tests Autoweek

Wat spreekt in zijn voordeel?

De Mégane E-Tech komt in een populair deel van de markt terecht en doet dat op eigen wijze. Voorwielaandrijving is bij volledig als EV ontwikkelde auto’s bijvoorbeeld nog niet gangbaar en ook een standaard 22 kW wisselstroom-lader zie je bij de concurrentie niet.

Wat in zijn nadeel?

Renault is zijn voorsprong op het gebied van elektrisch rijden kwijtgeraakt. Met name Kia en Volkswagen hebben nu al populaire auto’s in dit prijssegment, dus Renault moet zich opnieuw invechten. Helaas voor de Renault zijn de fiscale EV-stimuleringsmaatregelen behoorlijk afgebouwd.

Consumentenpotentieel:

Een 7. 

p50 Paul HarmsPaul Harms, directeur Mobility Service Nederland

Wat spreekt in zijn voordeel?

Nadat het wat stil op EV-vlak was, zet Renault hiermee weer een grote stap voorwaarts. Immers, er zijn niet veel merken die in het 5-deurs C-segment alleen een elektrische versie aanbieden. Chapeau voor deze gewaagde stap. De auto ziet er verder netjes uit: er is goed naar Tesla en Polestar gekeken. Ook de laadcapaciteit is in orde.

Wat in zijn nadeel?

De aanschafprijs van ruim 35 duizend euro ten opzichte van de werkelijke actieradius (circa 245 kilometer).

Leasepotentieel:

Een 8.

autonieuws klarenJoost Klaren, restwaardespecialist bij Autotelex

Wat zijn de sterke restwaardekanten?

In het Autotelex RV Report wordt de combinatie van design, materiaalgebruik, laatste veiligheidsvoorzieningen en multimedia als belangrijk pluspunt gezien.

En wat de zwakke?

De prijs van de 60 kWh-versie (39.990 euro) had iets scherper gekund en de business-uitvoeringen komen niet helemaal goed tot hun recht, vanuit value-for-money oogpunt.

Restwaardepotentieel:

Een 7,5. Renault maakt een stap naar een nieuw bijna cross-over design, maar blijft nadrukkelijk in het C-segment opereren, met aandacht voor efficiency door afmetingen.

fer derwortFer Derwort, eigenaar FDW Fleetmanagement

Wat spreekt in zijn voordeel?

Het pleit voor Renault dat het de populaire Megane alleen nog in volledige elektrische variant aanbiedt. De EV60 Evolution ER met 130 pk-uitvoering is zakelijk de beste keuze mede omdat het de variant is met hoogste (WLTP)range. In vergelijk met zijn concurrentie is de prijs in combinatie met de uitrusting zeker aantrekkelijk.

Wat in zijn nadeel?

De EV40 spreekt door de geringe (WLTP)actieradius van 300 kilometer, in combinatie met de prijsstelling niet aan. De hoofdruimte achterin is voor volwassenen beperkt en het zicht aan de achterzijde minder dan bij de concurrentie.

Fleetpotentieel: 

Renault heeft hier zeker een aanvulling in het gamma en het platform kan gebruikt worden voor meerdere modelvarianten. Als de prijsrange meer in lijn komt dan beoordeel ik het fleetpotentieel met een 7.

autonieuws van den brinkWillem van den Brink, data specialist Mivar Group

Welke (nieuwe) technieken maken de Mégane E-tech interessant?

De Mégane E-Tech staat op een nieuw platform. Waar veel andere EV-platforms in de basis achterwielaangedreven zijn, is de Mégane E-Tech voorwielaangedreven. Renault stelt zo meer binnenruimte te kunnen creëren, vooral in de kofferbak. Het multimediasysteem draait op Android en het systeem is ook voorzien van fysieke knoppen voor de belangrijkste functies. De binnenspiegel kan camerabeelden tonen van een camera aan de achterzijde.

Wat hadden jullie graag anders gezien?

Renault zet geen nieuwe accu- en laad standaard. Er is keuze uit twee accu’s, 40 en 60 kWh. 3-fase AC-laden en DC snelladen is standaard (met maximaal 80 kW voor de 60kWh-versie en 130 kW voor de 60 kWh). Het trekgewicht is beperkt tot maximaal 900 kg (geremd).

Hoe schatten jullie de onderhoudskosten in (en vergelijking tot vergelijkbare modellen)?

Onderhoudskosten zijn voor een EV zijn in de regel laag. Renault biedt echter ook slechts twee jaar garantie op de auto (8 jaar op de accu). Ook de bandenkosten kunnen oplopen vanwege de standaard 18 inch en (optioneel tot) 20 inch wielen, al lijkt dit wel de standaard te worden in dit segment van elektrische crossovers.

Welk cijfer geven jullie voor de auto?

Een 7.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.