‘Nederlandse Stellantis-dealers vanaf 2023 verder als agent’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Stellantis

De nieuwe netwerkpartners van Stellantis in Nederland worden agenten. Dat bevestigen diverse ingewijden aan Automotive.

Stellantis zegde in mei alle Europese dealercontracten op om een nieuw netwerk op te kunnen bouwen. Nu blijkt dat in Nederland, België en Oostenrijk afscheid wordt genomen van de traditionele dealer. In de nieuwe contracten, die in 2023 ingaan, wordt in deze landen met agenten gewerkt. Vier jaar later (2027) wordt ook in de rest van Europa overgegaan op agent- in plaats van dealerschappen.

Stellantis zegde in mei alle contracten op omdat het huidige dealernetwerk te duur en inefficiënt zou zijn. De kosten moeten zowel bij fabrikant als dealer fors omlaag. “De visie van Stellantis is het bevorderen van een duurzaam distributiemodel. Dit door te vertrouwen op een concurrerend, efficiënt en geoptimaliseerd multi-branding distributienetwerk dat de Stellantis-merken lokaal vertegenwoordigt en de ontwikkeling van verkoop- en aftersalesactiviteiten garandeert, met een focus op klanttevredenheid op het hoogste niveau.” 

Veel vragen

Deze week is het Nederlandse dealernetwerk bijgepraat en moeten alle beoogde contractpartners een intentieverklaring krijgen. Hoeveel dealers een nieuw contract krijgen, is onbekend. Eerder ging Eric Tak, voorzitter van de Peugeot en Citroën dealervereniging, uit van maximaal 25 (er zijn nu nog 60 dealereigenaren) nieuwe contracten. Andere betrokkenen denken dat er maximaal 35 dealers worden aangesteld omdat een aantal FCA- en Opel-dealers gaten in het netwerk moeten opvullen.

Tak onthoudt zich vooralsnog van commentaar over de aangekondigde veranderingen. “Het is té vroeg voor het geven van een inhoudelijke mening. De uitkomst kan positief en negatief zijn en hangt puur af van de antwoorden op de vele vragen die we hebben.” Vanaf september gaat de dealervereniging met de fabrikant onderhandelen. “Pas tegen het einde van het jaar kunnen we meer duidelijkheid geven.” FCA-dealervereniging Faldon meldt in een reactie eveneens dat het te vroeg is om te reageren. “Wij blijven ons inspannen om meer duidelijkheid te krijgen voor onze leden”, zegt voorzitter Erik van Belkum. Bekijk in de Automotive Kennisbank een overzicht van alle Stellantis-dealerpartners (mei 2021).

Bij Bovag wordt afwachtend gereageerd op het besluit van Stellantis. “De fundamentele wijziging in het distributiemodel komt als verrassing, hoewel we sommige andere merken ook zien experimenteren met een agentuurmodel”, zegt woordvoerder Tom Huyskens. “Die experimenten zijn vooralsnog op veel kleinere schaal. Of deze wijziging goed of slecht is voor dealers kunnen wij nu niet zeggen, omdat er nog heel veel onduidelijkheden zijn. Zo zijn bijvoorbeeld de contracten en businesscase nog onbekend.”

Verschuiving risico

Ook dealers melden desgevraagd aan Automotive dat er nog veel onduidelijkheden zijn over nieuwe contracten. Voor een inhoudelijke reactie is het nog te vroeg, stellen ze. Wel hebben ze gehoord dat het model zwaar versimpeld wordt: zo vervallen de ingewikkelde bonus- en margeregelingen. Daar komen afleverfee’s en commissies voor in de plaats. Een deel van de bedrijfsrisico’s komen bij de fabrikant te liggen, zo wordt de fabriek verantwoordelijk voor verkoop en voorraden.

De dealers is door de importeur verteld dat de nieuwe contracten niet onder de nieuwe Franchisewetgeving zouden komen te vallen. Stellantis zegt dat de nieuwe BER, die in 2023 komt, leidend is. Bovag zet de rechtszaak die het samen met dealerverenigingen heeft aangespannen tegen Stellantis, desondanks voort. “De komende jaren hebben de dealers sowieso nog te maken met een franchisecontract”, zegt Huyskens. “Het erkend reparateurcontract, dat volgens ons ook een franchisecontract is, blijft gewoon bestaan, ook na 2023.”

Stellantis is om een reactie gevraagd.

Bekijk hieronder de uitzending van Studio Automotive van 3 juni over de netwerkreorganisatie bij Stellantis. Hierin was Eric Tak te gast. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

‘Nederlandse Stellantis-dealers vanaf 2023 verder als agent’ | Automotive Online

‘Nederlandse Stellantis-dealers vanaf 2023 verder als agent’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Stellantis

De nieuwe netwerkpartners van Stellantis in Nederland worden agenten. Dat bevestigen diverse ingewijden aan Automotive.

Stellantis zegde in mei alle Europese dealercontracten op om een nieuw netwerk op te kunnen bouwen. Nu blijkt dat in Nederland, België en Oostenrijk afscheid wordt genomen van de traditionele dealer. In de nieuwe contracten, die in 2023 ingaan, wordt in deze landen met agenten gewerkt. Vier jaar later (2027) wordt ook in de rest van Europa overgegaan op agent- in plaats van dealerschappen.

Stellantis zegde in mei alle contracten op omdat het huidige dealernetwerk te duur en inefficiënt zou zijn. De kosten moeten zowel bij fabrikant als dealer fors omlaag. “De visie van Stellantis is het bevorderen van een duurzaam distributiemodel. Dit door te vertrouwen op een concurrerend, efficiënt en geoptimaliseerd multi-branding distributienetwerk dat de Stellantis-merken lokaal vertegenwoordigt en de ontwikkeling van verkoop- en aftersalesactiviteiten garandeert, met een focus op klanttevredenheid op het hoogste niveau.” 

Veel vragen

Deze week is het Nederlandse dealernetwerk bijgepraat en moeten alle beoogde contractpartners een intentieverklaring krijgen. Hoeveel dealers een nieuw contract krijgen, is onbekend. Eerder ging Eric Tak, voorzitter van de Peugeot en Citroën dealervereniging, uit van maximaal 25 (er zijn nu nog 60 dealereigenaren) nieuwe contracten. Andere betrokkenen denken dat er maximaal 35 dealers worden aangesteld omdat een aantal FCA- en Opel-dealers gaten in het netwerk moeten opvullen.

Tak onthoudt zich vooralsnog van commentaar over de aangekondigde veranderingen. “Het is té vroeg voor het geven van een inhoudelijke mening. De uitkomst kan positief en negatief zijn en hangt puur af van de antwoorden op de vele vragen die we hebben.” Vanaf september gaat de dealervereniging met de fabrikant onderhandelen. “Pas tegen het einde van het jaar kunnen we meer duidelijkheid geven.” FCA-dealervereniging Faldon meldt in een reactie eveneens dat het te vroeg is om te reageren. “Wij blijven ons inspannen om meer duidelijkheid te krijgen voor onze leden”, zegt voorzitter Erik van Belkum. Bekijk in de Automotive Kennisbank een overzicht van alle Stellantis-dealerpartners (mei 2021).

Bij Bovag wordt afwachtend gereageerd op het besluit van Stellantis. “De fundamentele wijziging in het distributiemodel komt als verrassing, hoewel we sommige andere merken ook zien experimenteren met een agentuurmodel”, zegt woordvoerder Tom Huyskens. “Die experimenten zijn vooralsnog op veel kleinere schaal. Of deze wijziging goed of slecht is voor dealers kunnen wij nu niet zeggen, omdat er nog heel veel onduidelijkheden zijn. Zo zijn bijvoorbeeld de contracten en businesscase nog onbekend.”

Verschuiving risico

Ook dealers melden desgevraagd aan Automotive dat er nog veel onduidelijkheden zijn over nieuwe contracten. Voor een inhoudelijke reactie is het nog te vroeg, stellen ze. Wel hebben ze gehoord dat het model zwaar versimpeld wordt: zo vervallen de ingewikkelde bonus- en margeregelingen. Daar komen afleverfee’s en commissies voor in de plaats. Een deel van de bedrijfsrisico’s komen bij de fabrikant te liggen, zo wordt de fabriek verantwoordelijk voor verkoop en voorraden.

De dealers is door de importeur verteld dat de nieuwe contracten niet onder de nieuwe Franchisewetgeving zouden komen te vallen. Stellantis zegt dat de nieuwe BER, die in 2023 komt, leidend is. Bovag zet de rechtszaak die het samen met dealerverenigingen heeft aangespannen tegen Stellantis, desondanks voort. “De komende jaren hebben de dealers sowieso nog te maken met een franchisecontract”, zegt Huyskens. “Het erkend reparateurcontract, dat volgens ons ook een franchisecontract is, blijft gewoon bestaan, ook na 2023.”

Stellantis is om een reactie gevraagd.

Bekijk hieronder de uitzending van Studio Automotive van 3 juni over de netwerkreorganisatie bij Stellantis. Hierin was Eric Tak te gast. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.