Restwaardejournaal: Buikpijn van de WLTP
De zorgen over de WLTP komen naar voren in het tweede deel van het Restwaardejournaal. Deskundige Gerard ten Buuren en Automotive-redacteur Bart Kuijpers praten daarin met Kia Nederland-directeur Léan Verstoep. Ook hij maakt zich grote zorgen en pleit dan ook voor uitstel van de bpm-ombouw naar WLTP-waarden. “Anders hebben we echt ellende. De branche, de consument en de overheid verliezen dan allemaal”, zegt Verstoep. “En ook de klimaatdoelstellingen worden moeilijk te halen.” Deze week is er overleg tussen brancheorganisaties en politici. “De komende weken zijn cruciaal om alle belanghebbende te overtuigen.”
WLTP-uitleg
Op 1 september 2017 is de WLTP-emissietest van kracht geworden. Vanaf 1 september 2018 moeten alle auto’s WLTP getest zijn. Er is een overgangsperiode ingesteld vanwege de verwachte hogere uitstootwaarden. Er zijn nu drie verschillende CO2-waarden: NEDC, NEDC 2.0 (teruggerekende WLTP-waarde) en WLTP. De overheid berekent de bpm nu op basis van NEDC en NEDC 2.0. Vanaf september geldt alleen nog de NEDC 2.0 en de auto’s die in de restantregeling zitten. Vanaf januari wil de overheid over naar WLTP als grondslag voor de bpm. De overgang moet bpm-neutraal plaatsvinden. Importeurs, dealers, dataleveranciers stellen echter dat de WLTP-waarden nog steeds niet bekend zijn, zij moeten die ontvangen van fabrikanten. Daardoor is het niet goed mogelijk om te calculeren en te offreren. En de overheid neemt pas na de zomer een beslissing over een nieuwe bpm-tabel. Er is nu een lobby om de komende jaren NEDC 2.0 aan te houden en de bpm-effecten te dempen.
Bekijk hieronder de aflevering.
Het Restwaardejournaal wordt mogelijk gemaakt door: