Restwaardejournaal | Wie pakt het restwaardeverlies bij EV’s?

Restwaardejournaal • Los van elektrische auto’s was het een turbulent, maar niet per se slecht jaar voor de branche.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Vlnr. Bart Kuijpers, Gerard ten Buuren, Steven Willigenburg en Elbert van Voorden. (Foto: Promedia)

In de derde en laatste aflevering van het Restwaardejournaal zijn te gast Elbert van Voorden (occasionmanager Zeeuw&Zeeuw), Steven Willigenburg (analist Autotelex) en vaste deskundige Gerard ten Buuren. De uitzending wordt gepresenteerd door Bart Kuijpers.

De uitzending is opgeknipt in twee delen. In het eerste deel gaat het over de marktontwikkelingen in 2023 en in het tweede deel ligt de focus op EV’s. De aflevering is zowel te bekijken als te beluisteren (als podcast).

Beluister hieronder de Podcast (of in uw favoriete podcast-speler).

Doet de widget het niet? Klik hier voor de rechtstreekse Spotify link.

Deel 1
01:10 – Wat voor jaar was het los van de EV’s? ‘We hebben voor het eerst ooit een inkoopstop gehad’
03:10 – Na hele luxe jaren was het in 2023 weer werken. ‘Enorme invloed van aanbod nieuw, oude auto’s scoren het beste’
06:30 – Er blijft een grote mismatch tussen vraag een aanbod
08:40 – Lukt het om niet terug te grijpen op grote kortingen? ‘Ik had gehoopt dat we meer hadden geleerd van de coronatijd’
10:05 – In 2023 was er een voorzichtige comeback van de diesel.
12:20 – Plug-ins dreigen onbetaalbaar te worden
14:00 – Wat te doen met alle Lynk&Co’s?
15:05 – 2024 wordt een spannend jaar. ‘Er is veel onzekerheid’
16:50 – Bedrijfswagens bieden veel kansen volgend jaar. ‘Maar er kan ook teveel aanbod komen’

Deel 2
22:00 – Er wordt gestunt met EV’s. ‘Wij willen een rustig restwaardebeleid voeren, maar dat ging niet meer’
25:30 – Er was sprake van een ‘perfect storm’. ‘Misschien moeten we nog meer afwaarderen’
27:30 – Voor wie zijn de auto’s geschikt?
30:00 – Hoe ziet de afschrijving eruit van een Tesla Model 3, Jaguar I-Pace en Volkswagen e-Golf
34:40 – De term ‘Flatten the Curve’ is weer terug. ‘Maar wie neemt het verlies?’
37:00 – Als de salderingsregeling vervalt, worden EV’s interessanter. ‘ Dan moet niet alles geëxporteerd zijn’
38:00 – Staat de doorbraak van het mobiliteitsbudget voor deur?
40:30 – Wat betekent deze EV-restwaardecrisis voor de nieuwe toetreders op de markt?
43:00 – Wanneer wordt de gebruikte EV-markt volwassen? ‘Als er onzekerheid is doet de consument een pas achteruit’

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Restwaardejournaal | Wie pakt het restwaardeverlies bij EV’s? | Automotive Online

Restwaardejournaal | Wie pakt het restwaardeverlies bij EV’s?

Restwaardejournaal • Los van elektrische auto’s was het een turbulent, maar niet per se slecht jaar voor de branche.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Vlnr. Bart Kuijpers, Gerard ten Buuren, Steven Willigenburg en Elbert van Voorden. (Foto: Promedia)

In de derde en laatste aflevering van het Restwaardejournaal zijn te gast Elbert van Voorden (occasionmanager Zeeuw&Zeeuw), Steven Willigenburg (analist Autotelex) en vaste deskundige Gerard ten Buuren. De uitzending wordt gepresenteerd door Bart Kuijpers.

De uitzending is opgeknipt in twee delen. In het eerste deel gaat het over de marktontwikkelingen in 2023 en in het tweede deel ligt de focus op EV’s. De aflevering is zowel te bekijken als te beluisteren (als podcast).

Beluister hieronder de Podcast (of in uw favoriete podcast-speler).

Doet de widget het niet? Klik hier voor de rechtstreekse Spotify link.

Deel 1
01:10 – Wat voor jaar was het los van de EV’s? ‘We hebben voor het eerst ooit een inkoopstop gehad’
03:10 – Na hele luxe jaren was het in 2023 weer werken. ‘Enorme invloed van aanbod nieuw, oude auto’s scoren het beste’
06:30 – Er blijft een grote mismatch tussen vraag een aanbod
08:40 – Lukt het om niet terug te grijpen op grote kortingen? ‘Ik had gehoopt dat we meer hadden geleerd van de coronatijd’
10:05 – In 2023 was er een voorzichtige comeback van de diesel.
12:20 – Plug-ins dreigen onbetaalbaar te worden
14:00 – Wat te doen met alle Lynk&Co’s?
15:05 – 2024 wordt een spannend jaar. ‘Er is veel onzekerheid’
16:50 – Bedrijfswagens bieden veel kansen volgend jaar. ‘Maar er kan ook teveel aanbod komen’

Deel 2
22:00 – Er wordt gestunt met EV’s. ‘Wij willen een rustig restwaardebeleid voeren, maar dat ging niet meer’
25:30 – Er was sprake van een ‘perfect storm’. ‘Misschien moeten we nog meer afwaarderen’
27:30 – Voor wie zijn de auto’s geschikt?
30:00 – Hoe ziet de afschrijving eruit van een Tesla Model 3, Jaguar I-Pace en Volkswagen e-Golf
34:40 – De term ‘Flatten the Curve’ is weer terug. ‘Maar wie neemt het verlies?’
37:00 – Als de salderingsregeling vervalt, worden EV’s interessanter. ‘ Dan moet niet alles geëxporteerd zijn’
38:00 – Staat de doorbraak van het mobiliteitsbudget voor deur?
40:30 – Wat betekent deze EV-restwaardecrisis voor de nieuwe toetreders op de markt?
43:00 – Wanneer wordt de gebruikte EV-markt volwassen? ‘Als er onzekerheid is doet de consument een pas achteruit’

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.