Fisker: ook rijdend wagenpark bijtellingvrij (update)
Fisker Nederland heeft een speciaal upgrade-pakket voor klanten zodat bij rijdende Karma`s de CO2-uitstoot ook omlaag kan. Fisker Nederland heeft een RDW EGWC erkenning verworven, waarmee het alle benodigde werkzaamheden voor de conversie zelfstandig kan uitvoeren. Hiervoor betalen klanten van Fisker een fee, waarna ook zij van een aantal fiscale voordelen kunnen profiteren, stelt Fisker.
De lagere bijtelling geldt vanaf het moment dat de auto opnieuw een typegoedkeuring krijgt. Maar de maximale bijtellingperiode is gelijk aan 60 maanden minus de periode waarin al 14% betaald is.
Goed afgestemd
Fisker Nederland heeft uitgebreid contact gehad met de Belastingdienst en die is akkoord, zegt Jan Rooderkerk, manager marketing & pr bij Fisker Nederland. De upgrade duurt drie dagen. “Het is een omvangrijke upgrade waarbij er nieuwe software wordt geinstalleerd voor het motor- en batterijmanagement. Ook wordt de bandenspanning verhoogd en krijgt iedere auto nieuwe sensoren om de spanning te meten.”
Rooderkerk wil geen mededelingen doen over de kosten. Maar die liggen lager dan de totale besparing voor de berijders, zegt Rooderkerk. “Onze eigen klanten betalen een lagere fee voor de aanpassingen dan mensen die een grijsimport-Fisker hebben en zo ook willen profiteren van een lagere bijtelling en andere fiscale regelingen.”
Andere merken
De RDW laat weten dat Fisker op deze wijze inderdaad de auto opnieuw in het kentekenregister kan laten opnemen met de daarbij behorende, nieuwe, CO2-uitstoot. Ook andere merken zouden hier gebruik van kunnen maken, laat een woordvoerder weten. “Maar de Belastingdienst moet bepalen wat de consequenties zijn voor de bijtelling”, laat een woordvoerder weten.
Update:
De Belastingdienst laat – na uitvoerig intern overleg – weten dat in principe iedere fabrikant deze procedure kan volgen. Toch verwacht de Belastingdienst niet dat er op grote schaal gebruik gemaakt gaat worden van de mogelijkheden. Als er voor al rijdende auto`s updates gemaakt worden waardoor de CO2-uitstoot daalt, dan moet er voor dat specifieke model(jaar) een nieuwe homologatietest volgens EU-normen uitgevoerd worden. Ook moet iedere auto dan nog individueel gekeurd worden. Om dat net als Fisker zelfstandig te mogen doen, vereist weer aparte RDW-vergunningen.
Een telefonische rondgang langs een paar grote importeurs leert dat er vooralsnog weinig interesse is. Het wordt als te duur en te gecompliceerd gezien.