Fisker worstelt met logistieke problemen, sombere kwartaalcijfers het gevolg

Fisker • De EV-fabrikant kampt met logistieke problemen.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
Fisker-store in Amerika. (Foto: Fisker).

Fisker verlaagt zijn productieprognose voor 2023. Dat schrijft het Amerikaanse bedrijf in een kwartaalverslag, waarin het verder sombere financiële cijfers presenteert. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen moeite om de onlangs gelanceerde Ocean cross-over op tijd bij klanten af te leveren vanwege logistieke problemen.

Fisker schat de productie tussen de 13 en 17 duizend voertuigen voor dit jaar. Dat is ongeveer 7 duizend minder dan het bedrijf eerder voorspelde. “We zijn er niet in geslaagd om snel genoeg te leveren”, zei ceo Henrik Fisker maandag aan de investeerders. “Mensen hebben betaald en wachten op hun auto’s, en sommigen worden echt geïrriteerd.”

Door de tegenvallende productie en prijsverlagingen, vallen de financiële cijfers ook lager uit dan voorspeld. Het bedrijf rapporteerde in Q3 een nettoverlies van 91 miljoen dollar. Dat is 8 miljoen dollar meer vergeleken met Q2. Fisker verlaagde de prijzen onlangs als reactie op de prijsverlagingen die Tesla doorvoerde.

Fisker levert in tien landen, waaronder de Verenigde Staten en een groot deel van Europa. Naar eigen zeggen leverde de EV-maker in het derde kwartaal dit jaar 1.097 Oceans, terwijl het er 4.725 produceerde. Het bedrijf heeft geen eigen fabriek. Fisker zei maandag dat sommige gevestigde autofabrikanten geïnteresseerd zijn in een partnerschap, zonder in te gaan op concrete namen.

Naast de Ocean brengt Fisker binnenkort de Pear, een subcompacte cross-over met een basisprijs van 29.900 dollar, en de Alaska, een middelgrote pick-up, op de markt. Volgens Fisker is er alleen “capaciteit nodig” om deze auto’s op de markt te brengen.

Fisker is een van de 32 nieuwe toetreders op de Nederlandse markt. Wat zijn de slagingskansen van het Amerikaanse EV-merk? Bekijk hier het overzicht van nieuwe toetreders inclusief slagingskans. 

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Fisker worstelt met logistieke problemen, sombere kwartaalcijfers het gevolg | Automotive Online

Fisker worstelt met logistieke problemen, sombere kwartaalcijfers het gevolg

Fisker • De EV-fabrikant kampt met logistieke problemen.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
Fisker-store in Amerika. (Foto: Fisker).

Fisker verlaagt zijn productieprognose voor 2023. Dat schrijft het Amerikaanse bedrijf in een kwartaalverslag, waarin het verder sombere financiële cijfers presenteert. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen moeite om de onlangs gelanceerde Ocean cross-over op tijd bij klanten af te leveren vanwege logistieke problemen.

Fisker schat de productie tussen de 13 en 17 duizend voertuigen voor dit jaar. Dat is ongeveer 7 duizend minder dan het bedrijf eerder voorspelde. “We zijn er niet in geslaagd om snel genoeg te leveren”, zei ceo Henrik Fisker maandag aan de investeerders. “Mensen hebben betaald en wachten op hun auto’s, en sommigen worden echt geïrriteerd.”

Door de tegenvallende productie en prijsverlagingen, vallen de financiële cijfers ook lager uit dan voorspeld. Het bedrijf rapporteerde in Q3 een nettoverlies van 91 miljoen dollar. Dat is 8 miljoen dollar meer vergeleken met Q2. Fisker verlaagde de prijzen onlangs als reactie op de prijsverlagingen die Tesla doorvoerde.

Fisker levert in tien landen, waaronder de Verenigde Staten en een groot deel van Europa. Naar eigen zeggen leverde de EV-maker in het derde kwartaal dit jaar 1.097 Oceans, terwijl het er 4.725 produceerde. Het bedrijf heeft geen eigen fabriek. Fisker zei maandag dat sommige gevestigde autofabrikanten geïnteresseerd zijn in een partnerschap, zonder in te gaan op concrete namen.

Naast de Ocean brengt Fisker binnenkort de Pear, een subcompacte cross-over met een basisprijs van 29.900 dollar, en de Alaska, een middelgrote pick-up, op de markt. Volgens Fisker is er alleen “capaciteit nodig” om deze auto’s op de markt te brengen.

Fisker is een van de 32 nieuwe toetreders op de Nederlandse markt. Wat zijn de slagingskansen van het Amerikaanse EV-merk? Bekijk hier het overzicht van nieuwe toetreders inclusief slagingskans. 

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.