Leaseplan verdubbelt winst over eerste kwartaal
Leasemaatschappij Leaseplan realiseerde in het eerste kwartaal van 2022 een nettowinst van 360 miljoen euro (+99%). De omzet kwam uit op 2,6 miljard euro, tegenover 2,5 miljard een jaar eerder (+5%). Hiervan kwam 1,7 miljard voor rekening uit leasing en aanvullende diensten, en ruim 900 miljoen euro uit de verkoop van ex-leaseauto’s en eindecontract-fees.
Ondanks de schaarste op de automarkt, is Leaseplan erin geslaagd het wagenpark te laten groeien. De vloot omvat bijna 1,9 miljoen auto’s, een groei van 6,3 procent ten opzichte van een jaar eerder. Lees ook: ALD-topman spreekt op Automotive congres
Hoewel er minder eindecontractauto’s werden verkocht (58 duizend stuks, 23% minder dan in Q1-2021), realiseerde het bedrijf meer winst uit remarketing: De zogenoemde profit loss on desposable vehicles kwam uit op 170 miljoen euro, een stijging van 543 procent. Dit is vooral te danken aan de schaarse op de occasionmarkt, die leidde tot hogere prijzen. Hoewel Leaseplan zelf geen mededelingen doet over de opbrengsten per verkochte auto, moet dit bedrag rond de 3.000 euro liggen (exclusief de fee voor eindecontractauto’s). Ook ALD, de nieuwe eigenaar van Leaseplan, realiseerde een soortgelijke opbrengst.
Bron: Leaseplan
Toekomst
Vooruitkijkend is het bedrijf positief over de mogelijkheden die de fusie met ALD zal brengen. Ceo Tex Gunning zegt in een statement: “Het gecombineerde bedrijf is goed gepositioneerd voor de toekomst, voor de megatrend op het gebied van abonnementen, de overstap naar elektrische mobiliteit en de digitale revolutie. Het gecombineerde bedrijf zal ook de beste talenten in de branche samenbrengen om de kansen van de snelgroeiende mobiliteitsmarkt te benutten.” Lees ook: het verhaal achter de strategische overname van Leaseplan door ALD