‘Aantal klachten over autoverhuurders stijgt’
Het aantal klachten van consumenten over autoverhuurders is in de afgelopen jaren gestegen, van 2.400 in 2017 naar ongeveer 3.500 in 2019. Het gaat hierbij om klachten van consumenten uit de Europese Unie. Dat meldt Martijn Witvliet, jurist bij het Europees Consumenten Centrum (ECC), vanmorgen op BNR Nieuwsradio. “Vooral autoverhuurders die scherpe prijzen hanteren gaan vaak de fout in”, zegt hij. Het ECC bemiddelt bij problemen tussen huurders en verhuurbedrijven. Er zouden onder andere klachten zijn over het claimen van schade die al eerder was veroorzaakt en over de verplichte aanschaf van dure extra verzekering bij de auto.
Dwingen
Volgens Witvliet zijn het niet alleen kleine louche zaken die de regels aan hun laars lappen, ook grote spelers maken zich daaraan schuldig. “Verhuurders dwingen klanten om bij hen een verzekering af te sluiten, ook al hebben die mensen al een goede verzekering. Als je niet akkoord gaat, weigeren ze soms zelfs de sleutel mee te geven”, zegt Witvliet op BNR.
ECC is gevraagd hoeveel klachten er van Nederlandse consumenten er afkomstig zijn of over Nederlandse bedrijven gaan. Tom Huyskens, woordvoerder van verhuurbranchevereniging Bovag, stelt dat dit beeld hem voor de Nederlandse verhuurbranche niet bekend voorkomt. “Ik denk dat het hierbij vooral om klachten gaat over prijsvechters in toeristische gebieden. Daarvan is bekend dat je heel alert moet zijn op bijvoorbeeld de verkoop van aanvullende diensten. Bij onze Bovag-verhuurbedrijven speelt dit voor zover wij weten niet.”
In 2015 sloten de vijf grootste verhuurders en de Europese Commissie een akkoord over een aantal maatregelen om de werkwijze aan te passen aan de Europese consumentenwetgeving.