Brancheorganisaties niet hoopvol over 'bijvullen' potje voor nieuwe EV's

Achtergrond | Bodem elektrische occasion-subsidiepot nog lang niet in zicht

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Er is onvoldoende aanbod aan gebruikte EV's. (Foto: Shutterstock)

Binnen een paar dagen was de subsidiepot voor de (particuliere) aanschaf van een nieuwe elektrische auto leeg. In totaal kregen 2.500 particulieren 4.000 euro subsidie, geld dat in het geval van private lease overigens in 48 maandelijkse termijnen wordt verstrekt. Bij occasions is de situatie totaal anders. Daar is na twee weken slechts voor een kleine 800 auto’s subsidie aangevraagd (2.000 euro per auto). Er is nog ruim 5,6 miljoen euro beschikbaar, goed voor 2.800 aanvragen.

Wat ons betreft was het subsidiebedrag per auto bij nieuwe EV’s lager geweest

Wijnand de Geus, RAI Vereniging

Van Vliet Autogroep-eigenaar Arjan van Vliet merkt dat consumenten bij het oriënteren naar een elektrische occasion wel naar de subsidie vragen, maar dat dit eigenlijk nooit doorslaggevend is. “Deze aanschafsubsidie leidt niet tot hogere verkopen van elektrische occasions.” Van Vliet heeft onder meer elektrische Opels Ampera-e staan. De prijzen van gebruikte EV’s zijn relatief hoog. Van Vliet vraagt zich dan ook af of het subsidiebedrag niet te laag is, ondanks dat dit bedrag wel in één keer wordt uitgekeerd. “Ik denk dat het bedrag te laag is. Die vierduizend euro sprak veel meer tot de verbeelding.”

Onvoldoende aanbod

Een ander punt is het aanbod. Op occasionportal Gaspedaal, onderdeel van Automotive Mediaventions, worden iets meer dan 2.500 elektrische occasions aangeboden die in aanmerking komen voor subsidie. Toch is de zoekvraag naar elektrische occasions sinds de regeling in juli inging, niet significant toegenomen. Rico van der Vies, commercieel directeur bij Automotive Mediaventions (AMV), ziet dat de verkoop van elektrische auto’s weliswaar stijgt, maar die stijging is niet significant hoger dan die bij andere aandrijflijnen. “Na de eerste Coronagolf zagen we een enorme hausse aan leads en die heeft zich ook vertaald in een recordverkoop in de maanden mei en juni. Volledig elektrische auto’s laten de zelfde stijgende trend zien, maar die is na het ingaan van de subsidieregeling niet veel beter dan die van andere aandrijflijnen. De regeling wordt ondergesneeuwd door de grote post-corona vraag naar occasions.”

De subsidie regeling is ondergesneeuwd door de grote post-corona vraag naar occasions

Rico van der Vies, Automotive Mediaventions

Voldoende geld

Er is dus ruim voldoende subsidiegeld om aanvragen voor het volledige aanbod van occasion-EV’s op Gaspedaal.nl, de website die al het aanbod verzamelt van zowel autobedrijven als de grotere occasionportalen, te kunnen honoreren. Dat zal op korte termijn niet veranderen, stelt dataleverancier VWE (dat zijn belang in occasionportal Autowereld vorig jaar aan AMV verkocht, red). Er rijden op dit moment in Nederland in totaal ongeveer 43 duizend volledig elektrische auto’s rond die in aanmerking zouden komen voor de subsidie. Daarvan is het merendeel (90%) in 2017 of later geregistreerd. Die auto’s komen maar mondjesmaat op de markt. Dat komt doordat de bijtelling op de auto’s maximaal 60 maanden geldig is; en nu het bijtellingvoordeel op EV’s wordt afgebouwd, is het dus gunstiger om voor een zo lang mogelijke leasetermijn te kiezen. Veel geïmporteerd is er niet. Er zijn dit jaar 851 EV’s uit bouwjaar 2019 of ouder geïmporteerd en 235 geëxporteerd. De komende jaren zal het aanbod wel snel toenemen, stelt de dataleverancier; een logisch gevolg van het steeds groter wordende aandeel van elektrische auto’s in de nieuwverkoop.

Aantal verkochte elektrische auto’s met een nieuwprijs van tussen de 12 en 45 duizend euro.

Jaar Aantal
2006 1
2010 40
2011 284
2012 317
2013 1.407
2014 1.686
2015 1.471
2016 1.809
2017 4.016
2018 9.811
2019 13.766
2020 8.247
Totaal 42.855

Bron: VWE, bewerking Automotive

Weinig hoopvol

Voor nieuwe elektrische auto’s is al meer subsidie aangevraagd dan het jaarbudget. Dit geldt voor koop en lease. Aanvragen die nu worden gedaan worden doorgeschoven naar 2021. Het totale jaarbudget voor 2020 is 17,2 miljoen. Voor 2021 is het jaarbudget met 27,9 miljoen euro tien miljoen euro hoger. De brancheverenigingen hebben Stientje van Veldhoven, de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, gevraagd de budgetten van de komende jaren naar voren te halen. “Wij vragen niet om meer geld, maar om het verschuiven van de budgetten”, zegt Wijnand de Geus, manager van de sectie personenauto’s van RAI Vereniging. Erg hoopvol dat dit lukt is hij niet. “Er zit weinig beweging in dit dossier, er is weinig steun in de Kamer. Maar wij hebben al vroegtijdig  gewaarschuwd dat het totale budget voor nieuwe auto’s te laag is, maar het subsidiebedrag hoog. Dat had wat ons betreft lager kunnen zijn, dan hadden meer mensen er gebruik van kunnen maken.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Achtergrond | Bodem elektrische occasion-subsidiepot nog lang niet in zicht | Automotive Online
Brancheorganisaties niet hoopvol over 'bijvullen' potje voor nieuwe EV's

Achtergrond | Bodem elektrische occasion-subsidiepot nog lang niet in zicht

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Er is onvoldoende aanbod aan gebruikte EV's. (Foto: Shutterstock)

Binnen een paar dagen was de subsidiepot voor de (particuliere) aanschaf van een nieuwe elektrische auto leeg. In totaal kregen 2.500 particulieren 4.000 euro subsidie, geld dat in het geval van private lease overigens in 48 maandelijkse termijnen wordt verstrekt. Bij occasions is de situatie totaal anders. Daar is na twee weken slechts voor een kleine 800 auto’s subsidie aangevraagd (2.000 euro per auto). Er is nog ruim 5,6 miljoen euro beschikbaar, goed voor 2.800 aanvragen.

Wat ons betreft was het subsidiebedrag per auto bij nieuwe EV’s lager geweest

Wijnand de Geus, RAI Vereniging

Van Vliet Autogroep-eigenaar Arjan van Vliet merkt dat consumenten bij het oriënteren naar een elektrische occasion wel naar de subsidie vragen, maar dat dit eigenlijk nooit doorslaggevend is. “Deze aanschafsubsidie leidt niet tot hogere verkopen van elektrische occasions.” Van Vliet heeft onder meer elektrische Opels Ampera-e staan. De prijzen van gebruikte EV’s zijn relatief hoog. Van Vliet vraagt zich dan ook af of het subsidiebedrag niet te laag is, ondanks dat dit bedrag wel in één keer wordt uitgekeerd. “Ik denk dat het bedrag te laag is. Die vierduizend euro sprak veel meer tot de verbeelding.”

Onvoldoende aanbod

Een ander punt is het aanbod. Op occasionportal Gaspedaal, onderdeel van Automotive Mediaventions, worden iets meer dan 2.500 elektrische occasions aangeboden die in aanmerking komen voor subsidie. Toch is de zoekvraag naar elektrische occasions sinds de regeling in juli inging, niet significant toegenomen. Rico van der Vies, commercieel directeur bij Automotive Mediaventions (AMV), ziet dat de verkoop van elektrische auto’s weliswaar stijgt, maar die stijging is niet significant hoger dan die bij andere aandrijflijnen. “Na de eerste Coronagolf zagen we een enorme hausse aan leads en die heeft zich ook vertaald in een recordverkoop in de maanden mei en juni. Volledig elektrische auto’s laten de zelfde stijgende trend zien, maar die is na het ingaan van de subsidieregeling niet veel beter dan die van andere aandrijflijnen. De regeling wordt ondergesneeuwd door de grote post-corona vraag naar occasions.”

De subsidie regeling is ondergesneeuwd door de grote post-corona vraag naar occasions

Rico van der Vies, Automotive Mediaventions

Voldoende geld

Er is dus ruim voldoende subsidiegeld om aanvragen voor het volledige aanbod van occasion-EV’s op Gaspedaal.nl, de website die al het aanbod verzamelt van zowel autobedrijven als de grotere occasionportalen, te kunnen honoreren. Dat zal op korte termijn niet veranderen, stelt dataleverancier VWE (dat zijn belang in occasionportal Autowereld vorig jaar aan AMV verkocht, red). Er rijden op dit moment in Nederland in totaal ongeveer 43 duizend volledig elektrische auto’s rond die in aanmerking zouden komen voor de subsidie. Daarvan is het merendeel (90%) in 2017 of later geregistreerd. Die auto’s komen maar mondjesmaat op de markt. Dat komt doordat de bijtelling op de auto’s maximaal 60 maanden geldig is; en nu het bijtellingvoordeel op EV’s wordt afgebouwd, is het dus gunstiger om voor een zo lang mogelijke leasetermijn te kiezen. Veel geïmporteerd is er niet. Er zijn dit jaar 851 EV’s uit bouwjaar 2019 of ouder geïmporteerd en 235 geëxporteerd. De komende jaren zal het aanbod wel snel toenemen, stelt de dataleverancier; een logisch gevolg van het steeds groter wordende aandeel van elektrische auto’s in de nieuwverkoop.

Aantal verkochte elektrische auto’s met een nieuwprijs van tussen de 12 en 45 duizend euro.

Jaar Aantal
2006 1
2010 40
2011 284
2012 317
2013 1.407
2014 1.686
2015 1.471
2016 1.809
2017 4.016
2018 9.811
2019 13.766
2020 8.247
Totaal 42.855

Bron: VWE, bewerking Automotive

Weinig hoopvol

Voor nieuwe elektrische auto’s is al meer subsidie aangevraagd dan het jaarbudget. Dit geldt voor koop en lease. Aanvragen die nu worden gedaan worden doorgeschoven naar 2021. Het totale jaarbudget voor 2020 is 17,2 miljoen. Voor 2021 is het jaarbudget met 27,9 miljoen euro tien miljoen euro hoger. De brancheverenigingen hebben Stientje van Veldhoven, de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, gevraagd de budgetten van de komende jaren naar voren te halen. “Wij vragen niet om meer geld, maar om het verschuiven van de budgetten”, zegt Wijnand de Geus, manager van de sectie personenauto’s van RAI Vereniging. Erg hoopvol dat dit lukt is hij niet. “Er zit weinig beweging in dit dossier, er is weinig steun in de Kamer. Maar wij hebben al vroegtijdig  gewaarschuwd dat het totale budget voor nieuwe auto’s te laag is, maar het subsidiebedrag hoog. Dat had wat ons betreft lager kunnen zijn, dan hadden meer mensen er gebruik van kunnen maken.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.