Franse EV-subsidie nu ook afhankelijk van CO2-uitstoot bij productie

Subsidie • De regering houdt rekening met de emissies gedurende de hele levenscyclus van een voertuig.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De Franse regering scherpt de subsidieregeling voor EV’s aan. De hoogte van de EV-subsidie die de overheid toekent hangt voortaan ook af van de CO2-uitstoot die bij de productie van het voertuigen vrijkomt. Dat blijkt uit een publicatie in het Franse Staatsblad.

Tot nu toe was de subsidie afhankelijk van gewicht en prijs. Alleen de uitstoot van broeikasgassen tijdens het gebruik werd als criterium beschouwd. ‘Een dergelijke benadering ondersteunt echter niet de meest milieuvriendelijke voertuigen aangezien deze geen rekening houdt met de emissies gedurende de hele levenscyclus van een voertuig’, schrijft het Franse Ministerie van Transport.

De milieuscore wordt bepaald door het wetenschappelijke overheidsorgaan Ademe. Deze hangt onder andere af van de gebruikte materialen in de productie, de assemblage, de batterij en het transport van het voertuig.

Volgens het Franse ministerie bespaart de nieuwe subsidieregeling een CO2-uitstoot van 800 duizend ton per jaar.

Wereld van De Jong | Stop de Europese greenwashing

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Franse EV-subsidie nu ook afhankelijk van CO2-uitstoot bij productie | Automotive Online

Franse EV-subsidie nu ook afhankelijk van CO2-uitstoot bij productie

Subsidie • De regering houdt rekening met de emissies gedurende de hele levenscyclus van een voertuig.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De Franse regering scherpt de subsidieregeling voor EV’s aan. De hoogte van de EV-subsidie die de overheid toekent hangt voortaan ook af van de CO2-uitstoot die bij de productie van het voertuigen vrijkomt. Dat blijkt uit een publicatie in het Franse Staatsblad.

Tot nu toe was de subsidie afhankelijk van gewicht en prijs. Alleen de uitstoot van broeikasgassen tijdens het gebruik werd als criterium beschouwd. ‘Een dergelijke benadering ondersteunt echter niet de meest milieuvriendelijke voertuigen aangezien deze geen rekening houdt met de emissies gedurende de hele levenscyclus van een voertuig’, schrijft het Franse Ministerie van Transport.

De milieuscore wordt bepaald door het wetenschappelijke overheidsorgaan Ademe. Deze hangt onder andere af van de gebruikte materialen in de productie, de assemblage, de batterij en het transport van het voertuig.

Volgens het Franse ministerie bespaart de nieuwe subsidieregeling een CO2-uitstoot van 800 duizend ton per jaar.

Wereld van De Jong | Stop de Europese greenwashing

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.