‘China haalt spanning van buitenlands EV-beleid’

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Tesla-showroom in de Chinese stad Hangzhou. Foto: Shutterstock

Dat meldt persbureau Bloomberg.

Buitenlandse autofabrikanten moeten nu nog joint-ventures opzetten met lokale partijen om de verkoop in China mogelijk te maken. Dat beleid wordt mogelijk versoepeld voor EV-fabrikanten. De anonieme bronnen die Bloomberg heeft geraadpleegd, stellen dat het volgend jaar op z’n vroegst rond zou kunnen zijn.

Vorige week kwam het nieuws naar buiten dat China op termijn de productie en verkoop van auto’s met verbrandingsmotor wil verbieden.

Volgens de Amerikaanse perssite is China de grootste EV-markt en een versoepeling van de joint venture-regel betekent voor EV-bouwer Tesla bijvoorbeeld dat het zich volledig zelfstandig op die markt kan richten. Dat China belangrijk is voor EV-fabrikanten blijkt wel uit het gegeven dat Ford op dit moment joint venture-mogelijkheden onderzoekt met Anhui Zotye Automobile in China om daar EV’s te produceren. Volkswagen heeft samengewerkt met Anhui Jianghuai Automobile Group om elektrische auto’s te bouwen.

‘China haalt spanning van buitenlands EV-beleid’ | Automotive Online

‘China haalt spanning van buitenlands EV-beleid’

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Tesla-showroom in de Chinese stad Hangzhou. Foto: Shutterstock

Dat meldt persbureau Bloomberg.

Buitenlandse autofabrikanten moeten nu nog joint-ventures opzetten met lokale partijen om de verkoop in China mogelijk te maken. Dat beleid wordt mogelijk versoepeld voor EV-fabrikanten. De anonieme bronnen die Bloomberg heeft geraadpleegd, stellen dat het volgend jaar op z’n vroegst rond zou kunnen zijn.

Vorige week kwam het nieuws naar buiten dat China op termijn de productie en verkoop van auto’s met verbrandingsmotor wil verbieden.

Volgens de Amerikaanse perssite is China de grootste EV-markt en een versoepeling van de joint venture-regel betekent voor EV-bouwer Tesla bijvoorbeeld dat het zich volledig zelfstandig op die markt kan richten. Dat China belangrijk is voor EV-fabrikanten blijkt wel uit het gegeven dat Ford op dit moment joint venture-mogelijkheden onderzoekt met Anhui Zotye Automobile in China om daar EV’s te produceren. Volkswagen heeft samengewerkt met Anhui Jianghuai Automobile Group om elektrische auto’s te bouwen.