Overheid komt niet van subsidiegeld voor tweedehands EV’s af

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
De bodem van de subsidieregeling voor occasion elektrische auto's is nog niet bereikt. (Foto: Shutterstock)

De aanvragen voor een subsidie op de aanschaf van een elektrische occasion komen nog altijd maar mondjesmaat binnen. In de eerste twee weken na de lancering van de subsidie werd voor in totaal 1,6 miljoen euro aan subsidie aangevraahgd; in de 5 weken daarna kwam daar slechts 1,2 miljoen euro bij. Van het totale jaarbudget van 7,2 miljoen euro blijft er dus nog een budget van 4,4 miljoen euro over. Dat blijkt uit informatie van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland over de subsidieregeling elektrische personenauto’s particulieren (SEPP).Lees ons achtergrondartikel ‘Bodem elektrische occasion-subsidiepot nog lang niet in zicht.’

De mogelijkheid om een subsidiebedrag van 2 duizend euro aan te vragen voor de aankoop van een occasion elektrische auto is er sinds 1 juli, waarbij dit met terugwerkende kracht ook voor juni geldt. Zo bezien is de regeling nog maar net van start gegaan, geeft een woordvoerder van de RVO aan. De instelling doet geen uitspraken over de verwachtingen voor de komende maanden. De subsidiepot voor de aanschaf – of private lease – van een nieuwe elektrische auto was in mum van tijd leeg.

Verschil

Ook brancheorganisatie Bovag heeft voor het inwerking stellen van de subsidieregeling geen prognose gemaakt, zegt woordvoerder Tom Huijskens. Dat er een groot verschil is met de regeling voor nieuwe elektrische auto’s is volgens hem evident. “Het grote verschil ligt dan vooral in het aanbod tussen nieuwe en occasion elektrische auto’s. Met name het verschil in actieradius en natuurlijk het subsidiebedrag zorgt er voor dat het budget minder snel op gaat dan bij nieuwe elektrische auto’s. Aan de andere kant is er voor circa 1.400 occasions een budget aangevraagd van 2 duizend euro. Dat resultaat is al vast geboekt.”

Er werden in juli in totaal 1.369 elektrische occasions verkocht volgens RDC-cijfers, een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar juli. Het marktaandeel steeg van 0,48 naar 1 procent.

occasions ev subsidie 19augustus bron rvo

(Bron: RVO)

De subsidieregeling voor de aankoop van occasion en nieuwe elektrische auto’s loopt tot 2024, waarbij voor 2020 en 2021 een budget is vastgesteld.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Overheid komt niet van subsidiegeld voor tweedehands EV’s af | Automotive Online

Overheid komt niet van subsidiegeld voor tweedehands EV’s af

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
De bodem van de subsidieregeling voor occasion elektrische auto's is nog niet bereikt. (Foto: Shutterstock)

De aanvragen voor een subsidie op de aanschaf van een elektrische occasion komen nog altijd maar mondjesmaat binnen. In de eerste twee weken na de lancering van de subsidie werd voor in totaal 1,6 miljoen euro aan subsidie aangevraahgd; in de 5 weken daarna kwam daar slechts 1,2 miljoen euro bij. Van het totale jaarbudget van 7,2 miljoen euro blijft er dus nog een budget van 4,4 miljoen euro over. Dat blijkt uit informatie van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland over de subsidieregeling elektrische personenauto’s particulieren (SEPP).Lees ons achtergrondartikel ‘Bodem elektrische occasion-subsidiepot nog lang niet in zicht.’

De mogelijkheid om een subsidiebedrag van 2 duizend euro aan te vragen voor de aankoop van een occasion elektrische auto is er sinds 1 juli, waarbij dit met terugwerkende kracht ook voor juni geldt. Zo bezien is de regeling nog maar net van start gegaan, geeft een woordvoerder van de RVO aan. De instelling doet geen uitspraken over de verwachtingen voor de komende maanden. De subsidiepot voor de aanschaf – of private lease – van een nieuwe elektrische auto was in mum van tijd leeg.

Verschil

Ook brancheorganisatie Bovag heeft voor het inwerking stellen van de subsidieregeling geen prognose gemaakt, zegt woordvoerder Tom Huijskens. Dat er een groot verschil is met de regeling voor nieuwe elektrische auto’s is volgens hem evident. “Het grote verschil ligt dan vooral in het aanbod tussen nieuwe en occasion elektrische auto’s. Met name het verschil in actieradius en natuurlijk het subsidiebedrag zorgt er voor dat het budget minder snel op gaat dan bij nieuwe elektrische auto’s. Aan de andere kant is er voor circa 1.400 occasions een budget aangevraagd van 2 duizend euro. Dat resultaat is al vast geboekt.”

Er werden in juli in totaal 1.369 elektrische occasions verkocht volgens RDC-cijfers, een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar juli. Het marktaandeel steeg van 0,48 naar 1 procent.

occasions ev subsidie 19augustus bron rvo

(Bron: RVO)

De subsidieregeling voor de aankoop van occasion en nieuwe elektrische auto’s loopt tot 2024, waarbij voor 2020 en 2021 een budget is vastgesteld.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.