Duitse kartelpolitie onderzoekt markt van laadinfrastructuur

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
De Bundeskartellamt stelt een onderzoek in naar de openbare laadinfrastructuur in Duitsland. (Foto: Shutterstock)

De Bundeskartellamt stelt een onderzoek in naar de openbare oplaadinfrastructuur voor elektrische auto’s in Duitsland. Dat doet de Duitse kartelpolitie naar aanleiding van klachten over prijzen en voorwaarden bij oplaadpunten, zo meldt de instantie in een persbericht.

Het doel van het onderzoek is om structurele concurrentieproblemen op te sporen, stelt voorzitter Andreas Mundt van de Bundeskartellamt. “De voorwaarden en prijzen zijn van centraal belang voor de beslissing van de consument om over te schakelen op elektromobiliteit” zegt Mundt. In Nederland leidde het tarief van snelladers tot vragen in de Tweede Kamer, nadat laadpaalexploitant Ionity zijn prijzen flink verhoogde. En de Nederlandse Autoriteit Consument en Markt constateerde een gebrek aan prijstransparantie.

Laadinfrastructuur

In Duitsland speelt dus dezelfde discussie. De Duitse kartelpolitie bekijkt in zijn onderzoek ook de verschillende benaderingen van steden en gemeenten met betrekking tot het aanbieden van geschikte locaties, en de concurrentiepositie tussen de exploitanten van laadstations. Daarnaast wordt onderzocht of er langs de snelwegen voldoende mogelijkheden zijn om te concurreren.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Duitse kartelpolitie onderzoekt markt van laadinfrastructuur | Automotive Online

Duitse kartelpolitie onderzoekt markt van laadinfrastructuur

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
De Bundeskartellamt stelt een onderzoek in naar de openbare laadinfrastructuur in Duitsland. (Foto: Shutterstock)

De Bundeskartellamt stelt een onderzoek in naar de openbare oplaadinfrastructuur voor elektrische auto’s in Duitsland. Dat doet de Duitse kartelpolitie naar aanleiding van klachten over prijzen en voorwaarden bij oplaadpunten, zo meldt de instantie in een persbericht.

Het doel van het onderzoek is om structurele concurrentieproblemen op te sporen, stelt voorzitter Andreas Mundt van de Bundeskartellamt. “De voorwaarden en prijzen zijn van centraal belang voor de beslissing van de consument om over te schakelen op elektromobiliteit” zegt Mundt. In Nederland leidde het tarief van snelladers tot vragen in de Tweede Kamer, nadat laadpaalexploitant Ionity zijn prijzen flink verhoogde. En de Nederlandse Autoriteit Consument en Markt constateerde een gebrek aan prijstransparantie.

Laadinfrastructuur

In Duitsland speelt dus dezelfde discussie. De Duitse kartelpolitie bekijkt in zijn onderzoek ook de verschillende benaderingen van steden en gemeenten met betrekking tot het aanbieden van geschikte locaties, en de concurrentiepositie tussen de exploitanten van laadstations. Daarnaast wordt onderzocht of er langs de snelwegen voldoende mogelijkheden zijn om te concurreren.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.