Autofabrikanten vragen EU om uitstel nieuwe emissienormen
Acea, de branchevereniging van Europese autofabrikanten, heeft via een brief aan Eurocommissaris voor de interne markt,Thierry Breton, gevraagd om de introductie van de aangescherpte emissienormen met zes maanden uit te stellen. Dat meldt Acea op zijn website. Door de lockdown zijn er volgens de branchevereniging ongeveer 600 duizend al geproduceerde personen- en bestelauto’s nog niet verkocht. Het is onduidelijk wanneer de verkoop weer op normaal niveau komt. De auto’s voldoen wel aan de huidige emissiestandaard, maar niet aan de Euro 6d ISC‐FCM die op 1 januari ingaat. Acea vreest dat een deel van deze auto’s pas volgend jaar zal worden verkocht.
Bij zwaardere voertuigen (die op 20 september dit jaar al moeten voldoen aan de nieuwe norm Euro6d) gaat het om 40 duizend voertuigen, aldus Acea. Buiten het feit dat er minder auto’s zijn verkocht, heeft de lockdown voor de fabrikanten zelf ook vertraging opgeleverd in de implementatie van de nieuwe normen. “Autofabrikanten herstarten nu de productie om de banen in Europa te behouden. De realiteit is dat veel van hen niet in staat zijn gebleken om de voertuigen te certificeren voor de nieuwe emissiestandaard, door de verstoring van het typegoedkeuringsproces veroorzaakt door overheidsrestricties”, schrijft Acea-voorzitter Mike Manley. “Onze inschatting is dat ongeveer 2.100 aanvragen voor goedkeuring voor de norm Euro 6d ISC‐FCM nog in behandeling zijn.”
Keuze maken
Zonder uitstel van de invoerdata zijn autofabrikanten gedwongen om een keuze te maken tussen óf nieuwe voertuigen op voorraad te houden tot ze definitief zijn goedgekeurd, óf om fabrieken gesloten te houden. “De tweede optie heeft overduidelijk negatieve implicaties voor werknemers bij zowel autofabrikanten als hun toeleveranciers”, schrijft Acea, dat verder verwijst naar China, waar nieuwe emissieregels om dezelfde redenen zijn uitgesteld.