‘Opel schrapt mogelijk 4.100 banen’

Jesse Busser Jesse Busser
• Laatste update:
Meerdere Duitse merken hebben moeite met elektrificering. (Foto: Shutterstock)

Opel gaat in Duitsland tot 2029 in totaal 4.100 banen schrappen. Dat meldt een ingewijde aan persbureau Bloomberg. Tot 2025 verdwijnen 2.100 banen, en tot 2029 komen daar nog eens 2.000 bij. Een woordvoerder van de PSA Groep (waar Opel deel van is) geeft geen commentaar. Opel telt ongeveer 30 duizend werknemers wereldwijd, waarvan 16 duizend in Duitsland.

Ondanks de geldinjectie na de overname in 2017 door PSA, heeft Opel moeite gehad om de omslag van fossiele brandstoffen naar elektriciteit te maken, aldus Bloomberg. Daarnaast is het bouwen van EV’s ook minder arbeidsintensief. Doordat er minder mensen nodig zijn om de auto’s te produceren dreigt overcapaciteit

Ook andere autobouwers verwachten de komende jaren banen te schrappen. Wereldwijd zullen er in de auto-industrie 80 duizend banen verdwijnen, volgens data van Bloomberg News. Een hoofdoorzaak hiervan zou zijn dat er geld moet worden vrijgemaakt voor de ontwikkeling van elektrische aandrijflijnen en een verwachte teruggang in de mondiale vraag naar auto’s. PSA en Fiat-Chrysler (FCA) fuseerden onlangs om de stijgende kosten van elektrificatie op te vangen. Beide bedrijven hebben bekend gemaakt dat hierdoor geen fabrieken gesloten zullen worden.

‘Opel schrapt mogelijk 4.100 banen’ | Automotive Online

‘Opel schrapt mogelijk 4.100 banen’

Jesse Busser Jesse Busser
• Laatste update:
Meerdere Duitse merken hebben moeite met elektrificering. (Foto: Shutterstock)

Opel gaat in Duitsland tot 2029 in totaal 4.100 banen schrappen. Dat meldt een ingewijde aan persbureau Bloomberg. Tot 2025 verdwijnen 2.100 banen, en tot 2029 komen daar nog eens 2.000 bij. Een woordvoerder van de PSA Groep (waar Opel deel van is) geeft geen commentaar. Opel telt ongeveer 30 duizend werknemers wereldwijd, waarvan 16 duizend in Duitsland.

Ondanks de geldinjectie na de overname in 2017 door PSA, heeft Opel moeite gehad om de omslag van fossiele brandstoffen naar elektriciteit te maken, aldus Bloomberg. Daarnaast is het bouwen van EV’s ook minder arbeidsintensief. Doordat er minder mensen nodig zijn om de auto’s te produceren dreigt overcapaciteit

Ook andere autobouwers verwachten de komende jaren banen te schrappen. Wereldwijd zullen er in de auto-industrie 80 duizend banen verdwijnen, volgens data van Bloomberg News. Een hoofdoorzaak hiervan zou zijn dat er geld moet worden vrijgemaakt voor de ontwikkeling van elektrische aandrijflijnen en een verwachte teruggang in de mondiale vraag naar auto’s. PSA en Fiat-Chrysler (FCA) fuseerden onlangs om de stijgende kosten van elektrificatie op te vangen. Beide bedrijven hebben bekend gemaakt dat hierdoor geen fabrieken gesloten zullen worden.