Marokko wil gigafabriek voor EV-batterijen

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
In 2019 opende Renault een fabriek in Tangier. (Foto: Shutterstock)

Marokko onderhandelt met autofabrikanten om een EV-​​fabriek in het land op te zetten. Dit laat de Marokkaanse minister van Industrie Ryad Mezzour weten aan persbureau Reuters.

“We hopen voor het einde van dit jaar een deal voor de fabriek te tekenen”, aldus Mezzour, die geen namen wilde noemen van bedrijven waarmee gesprekken worden gevoerd. Ook wilde hij niet kwijt hoeveel investeringen gemoeid zijn met de bouw van zo’n ‘gigafabriek’.  

Renault en Stellantis

Volgens Mezzour is Citroën van plan zijn productiecapaciteit binnen twee jaar te verdubbelen naar 50 duizend EV’s. Marokko is naar eigen zeggen de thuisbasis van de productielocaties van Renault en Stellantis, met een gecombineerde productiecapaciteit van 700 duizend voertuigen. Ook dat aantal zal stijgen, verwacht Mezzour. “We richten ons op 1 miljoen in de komende drie tot vier jaar”, stelt hij. In 2019 opende PSA (Stellantis) een nieuwe fabriek in het land.

Marokko heeft al langer ambities om bepaalde bedrijfstakken naar zich toe te trekken, zoals de energie-, lucht- en ruimtevaartindustrie en autobranche. Met name door de beschikbaarheid van hernieuwde energie en grondstoffen, zoals kobalt en fosfaten in het land, stelt Marokko een interessant vestigingsland te zijn. 

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.

Marokko wil gigafabriek voor EV-batterijen | Automotive Online

Marokko wil gigafabriek voor EV-batterijen

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
In 2019 opende Renault een fabriek in Tangier. (Foto: Shutterstock)

Marokko onderhandelt met autofabrikanten om een EV-​​fabriek in het land op te zetten. Dit laat de Marokkaanse minister van Industrie Ryad Mezzour weten aan persbureau Reuters.

“We hopen voor het einde van dit jaar een deal voor de fabriek te tekenen”, aldus Mezzour, die geen namen wilde noemen van bedrijven waarmee gesprekken worden gevoerd. Ook wilde hij niet kwijt hoeveel investeringen gemoeid zijn met de bouw van zo’n ‘gigafabriek’.  

Renault en Stellantis

Volgens Mezzour is Citroën van plan zijn productiecapaciteit binnen twee jaar te verdubbelen naar 50 duizend EV’s. Marokko is naar eigen zeggen de thuisbasis van de productielocaties van Renault en Stellantis, met een gecombineerde productiecapaciteit van 700 duizend voertuigen. Ook dat aantal zal stijgen, verwacht Mezzour. “We richten ons op 1 miljoen in de komende drie tot vier jaar”, stelt hij. In 2019 opende PSA (Stellantis) een nieuwe fabriek in het land.

Marokko heeft al langer ambities om bepaalde bedrijfstakken naar zich toe te trekken, zoals de energie-, lucht- en ruimtevaartindustrie en autobranche. Met name door de beschikbaarheid van hernieuwde energie en grondstoffen, zoals kobalt en fosfaten in het land, stelt Marokko een interessant vestigingsland te zijn. 

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.