Kia Motors pompt miljarden in EV-offensief

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De elektrische Niro was pas het begin. (Foto: Shutterstock)

Kia Motors, een dochterbedrijf van Hyundai, investeert de komende jaren 25 miljard dollar (ongeveer 22 miljard euro) in onder andere elektrische voertuigen. Dat maakt het bedrijf vandaag bekend. Het doel is om in 2025 11 BEV-modellen op de markt te hebben, goed voor een marktaandeel van 6,6 procent in de mondiale verkoop (exclusief China) van nieuwe elektrische auto’s.

In dat jaar moet een kwart van de Kia-verkoop ‘ecofriendly’ zijn, aldus het bedrijf, waarvan 20 procent elektrisch. En in 2026 moet de EV-productie op 500 duizend stuks liggen, op een totaal van 1 miljoen ‘eco-friendly’ auto’s. “De strategie markeert ons doel om te verschuiven van een focus op de brandstofmotor naar elektrische aandrijving”, aldus Kia Motors-ceo Han-woo Park in een statement. Het nieuws komt niet als verrassing: vorig jaar liet het moederbedrijf al weten fors te willen investeren in nieuwe aandrijflijnen, waaronder ook waterstof.

Mobiliteitsdiensten

Naast het uitbreiden van het BEV-gamma, is ook het ontwikkelen van mobiliteitsdiensten onderdeel van het plan. Waaronder het fabriceren van vervoermiddelen specifiek voor deelautoconcepten.

Verder is het bedrijf bezig met een heroriëntatie van het merk, om het aantrekkelijker te maken voor jongere generaties geboren na 1980, met een “good grasp of information technology”. Het merk heeft een aantal elektrische modellen in het gamma, die het momenteel goed doen op de Europese markt, zoals de e-Niro.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Kia Motors pompt miljarden in EV-offensief | Automotive Online

Kia Motors pompt miljarden in EV-offensief

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De elektrische Niro was pas het begin. (Foto: Shutterstock)

Kia Motors, een dochterbedrijf van Hyundai, investeert de komende jaren 25 miljard dollar (ongeveer 22 miljard euro) in onder andere elektrische voertuigen. Dat maakt het bedrijf vandaag bekend. Het doel is om in 2025 11 BEV-modellen op de markt te hebben, goed voor een marktaandeel van 6,6 procent in de mondiale verkoop (exclusief China) van nieuwe elektrische auto’s.

In dat jaar moet een kwart van de Kia-verkoop ‘ecofriendly’ zijn, aldus het bedrijf, waarvan 20 procent elektrisch. En in 2026 moet de EV-productie op 500 duizend stuks liggen, op een totaal van 1 miljoen ‘eco-friendly’ auto’s. “De strategie markeert ons doel om te verschuiven van een focus op de brandstofmotor naar elektrische aandrijving”, aldus Kia Motors-ceo Han-woo Park in een statement. Het nieuws komt niet als verrassing: vorig jaar liet het moederbedrijf al weten fors te willen investeren in nieuwe aandrijflijnen, waaronder ook waterstof.

Mobiliteitsdiensten

Naast het uitbreiden van het BEV-gamma, is ook het ontwikkelen van mobiliteitsdiensten onderdeel van het plan. Waaronder het fabriceren van vervoermiddelen specifiek voor deelautoconcepten.

Verder is het bedrijf bezig met een heroriëntatie van het merk, om het aantrekkelijker te maken voor jongere generaties geboren na 1980, met een “good grasp of information technology”. Het merk heeft een aantal elektrische modellen in het gamma, die het momenteel goed doen op de Europese markt, zoals de e-Niro.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.