‘Onderhandelingen over CO2-reductie mislukt’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Europese instanties zijn verdeeld over de CO2-targets. (Foto: Shutterstock)

Afgevaardigden van het Europees Parlement, de Europese Commissie en de Raad van Europa zijn er niet in geslaagd een deal te sluiten over de nieuwe CO2-limieten voor de Europese auto-industrie. Dat meldden diverse Europese media gistermiddag.

Het overleg was nodig omdat de drie instituties alle drie een andere CO2-reductienorm voor staan. Het Parlement wil een reductie van 40 procent in 2030, de Commissie 30 procent en de Raad van Ministers 35 procent. Binnen de organen dringen acht landen, waaronder Nederland en Zweden, aan op strengere limieten, terwijl Duitsland juist voor  een minder grote reductie gaat.

Lees hier de analyse van onze verslaggever Peter Teffer over de onderhandelingen. Volgens hem heeft de Commissie onderschat hoeveel goodwill de autolobby de afgelopen drie jaar heeft verspeeld door de sjoemelschandalen.

Fabrikantenorganisatie Acea is fel tegen een te strenge uitstootnorm in een te korte periode. Daardoor zouden auto’s onbetaalbaar worden voor families met een laag of gemiddeld inkomen. “Zoals protesten in Frankrijk en België laten zien moet de overgang naar een emissieloze toekomst gedragen worden door de samenleving als geheel”, zegt de vorige week herkozen president Carlos Tavares. “CO2-targets mogen niet voor een disproportionele stijging van de kosten van mobiliteit zorgen.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

‘Onderhandelingen over CO2-reductie mislukt’ | Automotive Online

‘Onderhandelingen over CO2-reductie mislukt’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Europese instanties zijn verdeeld over de CO2-targets. (Foto: Shutterstock)

Afgevaardigden van het Europees Parlement, de Europese Commissie en de Raad van Europa zijn er niet in geslaagd een deal te sluiten over de nieuwe CO2-limieten voor de Europese auto-industrie. Dat meldden diverse Europese media gistermiddag.

Het overleg was nodig omdat de drie instituties alle drie een andere CO2-reductienorm voor staan. Het Parlement wil een reductie van 40 procent in 2030, de Commissie 30 procent en de Raad van Ministers 35 procent. Binnen de organen dringen acht landen, waaronder Nederland en Zweden, aan op strengere limieten, terwijl Duitsland juist voor  een minder grote reductie gaat.

Lees hier de analyse van onze verslaggever Peter Teffer over de onderhandelingen. Volgens hem heeft de Commissie onderschat hoeveel goodwill de autolobby de afgelopen drie jaar heeft verspeeld door de sjoemelschandalen.

Fabrikantenorganisatie Acea is fel tegen een te strenge uitstootnorm in een te korte periode. Daardoor zouden auto’s onbetaalbaar worden voor families met een laag of gemiddeld inkomen. “Zoals protesten in Frankrijk en België laten zien moet de overgang naar een emissieloze toekomst gedragen worden door de samenleving als geheel”, zegt de vorige week herkozen president Carlos Tavares. “CO2-targets mogen niet voor een disproportionele stijging van de kosten van mobiliteit zorgen.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.