‘Geely neemt geen nieuwe belangen in Europese autofabrikanten’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Geely-oprichter Li Shufu (foto: Volvo Cars)

Dit zegt Geely-oprichter Li Shufu in een interview met de Duitse krant Bild am Sonntag.

Geely wist eind februari de Europese markt in beroering te brengen met het het bericht dat het Chinese bedrijf een aandeel van 9,7 procent (ter waarde van 7,5 miljard euro) heeft genomen in Daimler. Sindsdien verschenen in diverse media speculaties over de verdere expansieplannen van Geely, dat sinds 2010 eigenaar is van Volvo en een meerderheidsbelang heeft in Lotus. Vooral in Duitsland ontstond discussie over Chinese ondernemingen die belangrijke industriële bedrijven in handen krijgen.

Derivaten en lege vennootschappen

Volgens persbureau Reuters bouwde Geely het belang in Daimler op via constructies met derivaten en lege vennootschappen. Shufu gaat hier in het interview met Bild niet op in. Wel benadrukt hij dat zijn financiering niet van de Chinese overheid komt en dat Geely een volledig private onderneming blijft. In tegenstelling tot de andere Chinese autofabrikanten, die in handen zijn van de staat, heeft hij ook geen toestemming van de Chinese overheid gevraagd voor de aankoop van het aandeel Daimler.

Daimler wil kennis niet delen

De Frankfurter Allgemeine Zeitung meldde gisteren dat de directie van Daimler niet van plan is om kennis of technologie met zijn nieuwe aandeelhouder te delen. Het bedrijf ziet geen reden om nieuwe Chinese partnerships op te bouwen, aangezien het al volop samenwerkt met staatsbedrijf BAIC. Daimler wil BAIC niet voor het hoofd stoten. Volgens Automobilwoche is China inmiddels de belangrijkste markt voor het Duitse autoconcern.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘Geely neemt geen nieuwe belangen in Europese autofabrikanten’ | Automotive Online

‘Geely neemt geen nieuwe belangen in Europese autofabrikanten’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Geely-oprichter Li Shufu (foto: Volvo Cars)

Dit zegt Geely-oprichter Li Shufu in een interview met de Duitse krant Bild am Sonntag.

Geely wist eind februari de Europese markt in beroering te brengen met het het bericht dat het Chinese bedrijf een aandeel van 9,7 procent (ter waarde van 7,5 miljard euro) heeft genomen in Daimler. Sindsdien verschenen in diverse media speculaties over de verdere expansieplannen van Geely, dat sinds 2010 eigenaar is van Volvo en een meerderheidsbelang heeft in Lotus. Vooral in Duitsland ontstond discussie over Chinese ondernemingen die belangrijke industriële bedrijven in handen krijgen.

Derivaten en lege vennootschappen

Volgens persbureau Reuters bouwde Geely het belang in Daimler op via constructies met derivaten en lege vennootschappen. Shufu gaat hier in het interview met Bild niet op in. Wel benadrukt hij dat zijn financiering niet van de Chinese overheid komt en dat Geely een volledig private onderneming blijft. In tegenstelling tot de andere Chinese autofabrikanten, die in handen zijn van de staat, heeft hij ook geen toestemming van de Chinese overheid gevraagd voor de aankoop van het aandeel Daimler.

Daimler wil kennis niet delen

De Frankfurter Allgemeine Zeitung meldde gisteren dat de directie van Daimler niet van plan is om kennis of technologie met zijn nieuwe aandeelhouder te delen. Het bedrijf ziet geen reden om nieuwe Chinese partnerships op te bouwen, aangezien het al volop samenwerkt met staatsbedrijf BAIC. Daimler wil BAIC niet voor het hoofd stoten. Volgens Automobilwoche is China inmiddels de belangrijkste markt voor het Duitse autoconcern.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.