Suzuki, Seat en Toyota groeien in EU het hardst

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Europees succesnummer: de Suzuki Vitara. (Foto: Suzuki)

Dit blijkt uit cijfers van de Europese fabrikantenkoepel Acea.

Van de grote autofabrikanten, die samen goed zijn voor meer dan 100 duizend registraties in de EU in 2017, groeide Suzuki het hardst. Het Japanse merk groeide 21,3 procent en kwam uit op 233.357 auto’s nieuw geregistreerde auto’s in de EU. Seat volgt met een groei van 14,3 procent (674.792 auto’s), gevolg door Toyota dat 14 procent (641.619 auto’s) groeit. Marktleider Volkswagen registreerde afgelopen jaar 1.645.822 auto’s in de EU, een daling van 0,3 procent. Bekijk het overzicht in de Automotive Kennisbank.

December: één dag minder

In december 2017 werden er 4,9 procent minder personenauto’s verkocht in de EU dan het jaar ervoor. Acea geeft als verklaring dat december dit jaar een verkoopdag minder had.

Over heel 2017 werd een stijging van 3,4 procent genoteerd, waarbij voor het eerst sinds 2007 weer meer dan 15 miljoen nieuwe auto’s werden geregistreerd. Vorig jaar was de groei 6,8 procent. Van de grote Europese markten steeg het aantal nieuwverkopen in Italië (+7,9 procent) en Spanje (+ 7,7 procent) het hardst. In Engeland is al langer een dalende trend zichtbaar, onder andere door de onzekerheden rond de Brexit-onderhandelingen.

Honda nu ook bij Acea 

Acea maakte vandaag ook bekend dat Honda Motors Europe als vijftiende lid is toegetreden tot de Europese koepel van autofabrikanten. De andere leden zijn BMW Group, DAF Trucks, Daimler, Fiat Chrysler Automobiles, Ford of Europe, Hyundai Motor Europe, Iveco, Jaguar Land Rover, PSA Group, Renault Group, Toyota Motor Europe, Volkswagen Group, Volvo Cars, en Volvo Group.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Suzuki, Seat en Toyota groeien in EU het hardst | Automotive Online

Suzuki, Seat en Toyota groeien in EU het hardst

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Europees succesnummer: de Suzuki Vitara. (Foto: Suzuki)

Dit blijkt uit cijfers van de Europese fabrikantenkoepel Acea.

Van de grote autofabrikanten, die samen goed zijn voor meer dan 100 duizend registraties in de EU in 2017, groeide Suzuki het hardst. Het Japanse merk groeide 21,3 procent en kwam uit op 233.357 auto’s nieuw geregistreerde auto’s in de EU. Seat volgt met een groei van 14,3 procent (674.792 auto’s), gevolg door Toyota dat 14 procent (641.619 auto’s) groeit. Marktleider Volkswagen registreerde afgelopen jaar 1.645.822 auto’s in de EU, een daling van 0,3 procent. Bekijk het overzicht in de Automotive Kennisbank.

December: één dag minder

In december 2017 werden er 4,9 procent minder personenauto’s verkocht in de EU dan het jaar ervoor. Acea geeft als verklaring dat december dit jaar een verkoopdag minder had.

Over heel 2017 werd een stijging van 3,4 procent genoteerd, waarbij voor het eerst sinds 2007 weer meer dan 15 miljoen nieuwe auto’s werden geregistreerd. Vorig jaar was de groei 6,8 procent. Van de grote Europese markten steeg het aantal nieuwverkopen in Italië (+7,9 procent) en Spanje (+ 7,7 procent) het hardst. In Engeland is al langer een dalende trend zichtbaar, onder andere door de onzekerheden rond de Brexit-onderhandelingen.

Honda nu ook bij Acea 

Acea maakte vandaag ook bekend dat Honda Motors Europe als vijftiende lid is toegetreden tot de Europese koepel van autofabrikanten. De andere leden zijn BMW Group, DAF Trucks, Daimler, Fiat Chrysler Automobiles, Ford of Europe, Hyundai Motor Europe, Iveco, Jaguar Land Rover, PSA Group, Renault Group, Toyota Motor Europe, Volkswagen Group, Volvo Cars, en Volvo Group.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.