Jury past beoordelingscriteria voor Zakenauto van het Jaar en Beste Nieuwkomer aan

Driving Business • De vakjury maakte bekend dat duurzaamheidaspecten zwaarder mee gaan wegen.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(foot: Promedia)

Het eerste juryoverleg in aanloop naar de verkiezing van de Zakenauto van het Jaar 2025 en de Beste Nieuwkomer 2025 vond deze week plaats.

Een van de belangrijkste agendapunten in de kick-off-vergadering was de vraag of de verschillende criteria en wegingsfactoren die de scores bepalen nog up-to-date zijn. Het afgelopen jaar werden alle auto’s beoordeeld op basis van 5 criteria: de kilometerkostprijs, het marktaandeel, de kwaliteit van de importeur/dealerorganisatie, beleving en duurzaamheid. Deze criteria hadden een wegingsfactor van 20 procent. Dat wordt dit jaar anders. Besloten is om duurzaamheid, een steeds actueler thema, met 25 procent mee te laten wegen. De wegingsfactor voor marktaandeel is teruggebracht naar 15 procent, zo besliste de vakjury, bestaande uit vertegenwoordigers uit de lease en fleet, dealerbedrijven en vakjournalisten

Duurzaamheid

“Je ziet dat duurzaamheid in de lease en fleet steeds belangrijker wordt,” verklaart jurylid Joeri van Dam. “Nieuw is bijvoorbeeld dat vanaf 1 juli bedrijven met meer dan 100 werknemers verplicht zijn de CO2-uitstoot van hun zakelijke mobiliteit en het woon-werkverkeer te registreren. Daarnaast speelt vergroening al langere tijd op grotere schaal een rol. Het leveren van alleen elektrische auto’s is dan niet voldoende. Grote bedrijven in de autobranche werken steeds meer toe naar circulariteit en het cradle to cradle-principe, waarbij alle grondstoffen en materialen worden hergebruikt. Dat wordt ook van leveranciers verwacht. We zullen hier tijdens de importeursdag, waarbij importeurs hun auto’s aan de jury presenteren, extra navraag naar doen.”

Beste Nieuwkomer

Ook bij de verkiezing van de Beste Nieuwkomer gaan er dit jaar zaken veranderen. Deze prijs wordt toegekend aan zakenauto’s die al wel in de showroom staan, maar nog te kort op de markt zijn (korter dan een jaar) om mee te kunnen doen met de Zakenauto-verkiezing. De Beste Nieuwkomer wordt beoordeeld op de criteria kilometerkostprijs, de kans dat de auto Zakenauto van het Jaar wordt en duurzaamheid. In de aanstaande verkiezing wordt daar het criterium innovatie c.q. ‘impact’ aan toegevoegd. Jurylid Roland Tameling: “Met dit criterium geven we ruimte aan auto’s die niet alleen nieuw op de markt zijn, maar die ook echt iets nieuws brengen. Dat kan een innovatieve batterijtechniek zijn, maar ook revolutionaire connectiviteit of een andere verrassing. Kortom, de X-factor waarmee een auto zich onderscheidt van de rest en waar leasemaatschappijen en fleetowners potentie in zien.”

De feestelijke bekendmaking van de Zakenauto van het Jaar 2025 en de Beste Nieuwkomer 2025 vindt plaats op 19 september tijdens het AM Driving Business Event. De verkiezing werd vorig jaar gewonnen door de Volvo XC40 en BMW iX1.

De vakjury bestaat dit jaar uit:

  • Odiel Mennink (eigenaar/autojournalist FemmeFrontaal.nl)
  • Joost van der Meij (coo BMW Financial Services Nederland)
  • Ferry Weijers (automotive director LeasePlan Nederland)
  • Roland Tameling (journalist en ‘Huge Car Guy’)
  • Maaike Hofwijk (fleet manager Europe G4S)
  • Bettina de Bruin (fleet manager HumanTotalCare)
  • Joeri van Dam (journalist en EV-expert)
  • Lars de Vreij (algemeen directeur Van Mossel Autolease Rotterdam)
Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

Jury past beoordelingscriteria voor Zakenauto van het Jaar en Beste Nieuwkomer aan | Automotive Online

Jury past beoordelingscriteria voor Zakenauto van het Jaar en Beste Nieuwkomer aan

Driving Business • De vakjury maakte bekend dat duurzaamheidaspecten zwaarder mee gaan wegen.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(foot: Promedia)

Het eerste juryoverleg in aanloop naar de verkiezing van de Zakenauto van het Jaar 2025 en de Beste Nieuwkomer 2025 vond deze week plaats.

Een van de belangrijkste agendapunten in de kick-off-vergadering was de vraag of de verschillende criteria en wegingsfactoren die de scores bepalen nog up-to-date zijn. Het afgelopen jaar werden alle auto’s beoordeeld op basis van 5 criteria: de kilometerkostprijs, het marktaandeel, de kwaliteit van de importeur/dealerorganisatie, beleving en duurzaamheid. Deze criteria hadden een wegingsfactor van 20 procent. Dat wordt dit jaar anders. Besloten is om duurzaamheid, een steeds actueler thema, met 25 procent mee te laten wegen. De wegingsfactor voor marktaandeel is teruggebracht naar 15 procent, zo besliste de vakjury, bestaande uit vertegenwoordigers uit de lease en fleet, dealerbedrijven en vakjournalisten

Duurzaamheid

“Je ziet dat duurzaamheid in de lease en fleet steeds belangrijker wordt,” verklaart jurylid Joeri van Dam. “Nieuw is bijvoorbeeld dat vanaf 1 juli bedrijven met meer dan 100 werknemers verplicht zijn de CO2-uitstoot van hun zakelijke mobiliteit en het woon-werkverkeer te registreren. Daarnaast speelt vergroening al langere tijd op grotere schaal een rol. Het leveren van alleen elektrische auto’s is dan niet voldoende. Grote bedrijven in de autobranche werken steeds meer toe naar circulariteit en het cradle to cradle-principe, waarbij alle grondstoffen en materialen worden hergebruikt. Dat wordt ook van leveranciers verwacht. We zullen hier tijdens de importeursdag, waarbij importeurs hun auto’s aan de jury presenteren, extra navraag naar doen.”

Beste Nieuwkomer

Ook bij de verkiezing van de Beste Nieuwkomer gaan er dit jaar zaken veranderen. Deze prijs wordt toegekend aan zakenauto’s die al wel in de showroom staan, maar nog te kort op de markt zijn (korter dan een jaar) om mee te kunnen doen met de Zakenauto-verkiezing. De Beste Nieuwkomer wordt beoordeeld op de criteria kilometerkostprijs, de kans dat de auto Zakenauto van het Jaar wordt en duurzaamheid. In de aanstaande verkiezing wordt daar het criterium innovatie c.q. ‘impact’ aan toegevoegd. Jurylid Roland Tameling: “Met dit criterium geven we ruimte aan auto’s die niet alleen nieuw op de markt zijn, maar die ook echt iets nieuws brengen. Dat kan een innovatieve batterijtechniek zijn, maar ook revolutionaire connectiviteit of een andere verrassing. Kortom, de X-factor waarmee een auto zich onderscheidt van de rest en waar leasemaatschappijen en fleetowners potentie in zien.”

De feestelijke bekendmaking van de Zakenauto van het Jaar 2025 en de Beste Nieuwkomer 2025 vindt plaats op 19 september tijdens het AM Driving Business Event. De verkiezing werd vorig jaar gewonnen door de Volvo XC40 en BMW iX1.

De vakjury bestaat dit jaar uit:

  • Odiel Mennink (eigenaar/autojournalist FemmeFrontaal.nl)
  • Joost van der Meij (coo BMW Financial Services Nederland)
  • Ferry Weijers (automotive director LeasePlan Nederland)
  • Roland Tameling (journalist en ‘Huge Car Guy’)
  • Maaike Hofwijk (fleet manager Europe G4S)
  • Bettina de Bruin (fleet manager HumanTotalCare)
  • Joeri van Dam (journalist en EV-expert)
  • Lars de Vreij (algemeen directeur Van Mossel Autolease Rotterdam)
Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.