Uitkomst Duitse dieseltop: fabrikanten komen weg met software-update

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

Dat is de uitkomst van de vandaag in Stuttgart gehouden dieseltop tussen de Duitse autofabrikanten en de Duitse overheid. De centrale vraag op de bijeenkomst was: Hoe krijgen we de diesel zo schoon dat een verbod niet nodig is? Uit onderzoek door het Duitse verbond van autofabrikanten VDA zou blijken dat deze update voor alle Euro 5 en een deel van de Euro 6-diesels dezelfde invloed zou hebben op het terugdringen van de schadelijke uitstoot als een inrijverbod voor dieselauto’s in Duitse steden.

In de voorgestelde update voor vijf miljoen auto’s zijn de 2,5 miljoen Volkswagens, die al een software-update moeten ondergaan, meegenomen. De updates komen daarnaast beschikbaar voor diesels van Opel, BMW en Daimler. Volgens het VDA zijn er geen kosten aan de updates verbonden voor de autobezitter en heeft deze geen nadelig effect op de prestaties, het brandstofverbruik of de levensduur van de auto’s. 

BMW meldt nog los van het VDA dat het 225 duizend auto’s gaat terugroepen voor de update, maar BMW biedt daarnaast ook een soort slooppremie. Bezitters van een BMW met een Euro 4-diesel of ouder kunnen een premie tot 2.000 euro ontvangen, wanneer ze deze inruilen voor een BMW of Mini met een Euro 6-dieselmotor of elektromotor. De autobouwer uit München benadrukte nog wel dat het geen sjoemelsoftware in zijn diesel gebruikt heeft, maar met deze maatregel een verbod op diesels wil voorkomen en een bijdrage wil leveren aan een betere luchtkwaliteit. 

Details over het diesel-akkoord worden later vandaag bekendgemaakt tijdens een persconferentie op het Bundesministerium des Inneren in Stuttgart waar de bijeenkomst gehouden werd. 

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Uitkomst Duitse dieseltop: fabrikanten komen weg met software-update | Automotive Online

Uitkomst Duitse dieseltop: fabrikanten komen weg met software-update

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

Dat is de uitkomst van de vandaag in Stuttgart gehouden dieseltop tussen de Duitse autofabrikanten en de Duitse overheid. De centrale vraag op de bijeenkomst was: Hoe krijgen we de diesel zo schoon dat een verbod niet nodig is? Uit onderzoek door het Duitse verbond van autofabrikanten VDA zou blijken dat deze update voor alle Euro 5 en een deel van de Euro 6-diesels dezelfde invloed zou hebben op het terugdringen van de schadelijke uitstoot als een inrijverbod voor dieselauto’s in Duitse steden.

In de voorgestelde update voor vijf miljoen auto’s zijn de 2,5 miljoen Volkswagens, die al een software-update moeten ondergaan, meegenomen. De updates komen daarnaast beschikbaar voor diesels van Opel, BMW en Daimler. Volgens het VDA zijn er geen kosten aan de updates verbonden voor de autobezitter en heeft deze geen nadelig effect op de prestaties, het brandstofverbruik of de levensduur van de auto’s. 

BMW meldt nog los van het VDA dat het 225 duizend auto’s gaat terugroepen voor de update, maar BMW biedt daarnaast ook een soort slooppremie. Bezitters van een BMW met een Euro 4-diesel of ouder kunnen een premie tot 2.000 euro ontvangen, wanneer ze deze inruilen voor een BMW of Mini met een Euro 6-dieselmotor of elektromotor. De autobouwer uit München benadrukte nog wel dat het geen sjoemelsoftware in zijn diesel gebruikt heeft, maar met deze maatregel een verbod op diesels wil voorkomen en een bijdrage wil leveren aan een betere luchtkwaliteit. 

Details over het diesel-akkoord worden later vandaag bekendgemaakt tijdens een persconferentie op het Bundesministerium des Inneren in Stuttgart waar de bijeenkomst gehouden werd. 

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.