BMW ontkent kartelvorming, VW plant crisisberaad

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

Volkswagen, Audi, Porsche, BMW en Daimler zouden in de afgelopen twintig jaar ruim duizend keer zijn samengekomen om afspraken te maken over toe te passen techniek, prijzen en toeleveranciers. Zo zouden er ook besprekingen zijn geweest over de uitlaatgasnabehandeling van diesels en is hiermee mogelijk de kiem gelegd voor de sjoemeldieselaffaire.

BMW laat maandag in schriftelijke reactie weten alleen met andere fabrikanten te hebben gesproken over de tankinfrastructuur van Adblue, maar wijst alle andere beschuldigingen van de hand. Zo zou BMW niet hebben overlegd met zijn Duitse concurrenten over de grootte van de Adblue-tanks in zijn auto’s. “Het Adblue reservoir in onze modellen kan relatief klein blijven omdat we gebruik maken van verschillende systemen om de uitstoot te verlagen. Het Adblue-verbruik is daarom laag”, aldus BMW. “Er is bij ons geen sprake van manipulatie en onze voertuigen voldoen aan alle uitstootnormen.”

Volgens Der Spiegel hebben de vijf Duitse fabrikanten sinds de jaren negentig zo’n zestig werkgroepen opgezet met daarin meer dan tweehonderd medewerkers van de bedrijven. Der Spiegel baseert zich op een rapport van de Duitse mededingingsautoriteiten. Dat werd opgesteld nadat Volkswagen de kartelvorming vorige zomer bij de waakhond opbiechtte.

De Europese Commissie liet afgelopen zaterdag al weten, bezig te zijn aan een onderzoek naar kartelvorming onder Duitse autofabrikanten. Volkswagen en Daimler hebben nog niet gereageerd op de beschuldigingen. Wel meldt Automotive News Europe dat Volkswagen aanstaande woensdag een crisisberaad heeft met zijn eigen raad van toezicht. 

De aandelenkoersen van alledrie de bedrijven kelderden nadat de beschuldigingen naar buiten kwamen. Het aandeel Daimler daalde 3,7 procent in waarde en bereikte zo laagste prijs in bijna een jaar.  Bij BMW gebeurde hetzelfde door een koersval van 2,5 procent.  De aandelen Volkswagen daalden 2,4 procent.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

BMW ontkent kartelvorming, VW plant crisisberaad | Automotive Online

BMW ontkent kartelvorming, VW plant crisisberaad

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

Volkswagen, Audi, Porsche, BMW en Daimler zouden in de afgelopen twintig jaar ruim duizend keer zijn samengekomen om afspraken te maken over toe te passen techniek, prijzen en toeleveranciers. Zo zouden er ook besprekingen zijn geweest over de uitlaatgasnabehandeling van diesels en is hiermee mogelijk de kiem gelegd voor de sjoemeldieselaffaire.

BMW laat maandag in schriftelijke reactie weten alleen met andere fabrikanten te hebben gesproken over de tankinfrastructuur van Adblue, maar wijst alle andere beschuldigingen van de hand. Zo zou BMW niet hebben overlegd met zijn Duitse concurrenten over de grootte van de Adblue-tanks in zijn auto’s. “Het Adblue reservoir in onze modellen kan relatief klein blijven omdat we gebruik maken van verschillende systemen om de uitstoot te verlagen. Het Adblue-verbruik is daarom laag”, aldus BMW. “Er is bij ons geen sprake van manipulatie en onze voertuigen voldoen aan alle uitstootnormen.”

Volgens Der Spiegel hebben de vijf Duitse fabrikanten sinds de jaren negentig zo’n zestig werkgroepen opgezet met daarin meer dan tweehonderd medewerkers van de bedrijven. Der Spiegel baseert zich op een rapport van de Duitse mededingingsautoriteiten. Dat werd opgesteld nadat Volkswagen de kartelvorming vorige zomer bij de waakhond opbiechtte.

De Europese Commissie liet afgelopen zaterdag al weten, bezig te zijn aan een onderzoek naar kartelvorming onder Duitse autofabrikanten. Volkswagen en Daimler hebben nog niet gereageerd op de beschuldigingen. Wel meldt Automotive News Europe dat Volkswagen aanstaande woensdag een crisisberaad heeft met zijn eigen raad van toezicht. 

De aandelenkoersen van alledrie de bedrijven kelderden nadat de beschuldigingen naar buiten kwamen. Het aandeel Daimler daalde 3,7 procent in waarde en bereikte zo laagste prijs in bijna een jaar.  Bij BMW gebeurde hetzelfde door een koersval van 2,5 procent.  De aandelen Volkswagen daalden 2,4 procent.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.