Adrian van Hooydonk: ik schetste de Bangle Butt

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Na mijn studie Industrieel Ontwerpen had ik wat schetsen opgestuurd naar BMW met daarbij een brief of ze misschien een baan voor me hadden. Het antwoord van toenmalig hoofd design, Klaus Kapitza, was dat BMW vooral geen opleidingsinstituut is en hij raadde me dan ook aan nog een specifieke opleiding te volgen.”

“Ik sluit niet uit dat ik mijn trademark nog moet ontdekken.”

De Nederlander is al een kwart eeuw medebepalend voor de vormentaal van alle modellen die BMW Groep op de markt brengt, de afgelopen dertien jaar als designdirecteur. Automotive sprak het designicoon tijdens zijn bliksembezoek aan Rotterdam.

Veel van uw voorgangers hebben een typisch BMW-stijlelement naar zich vernoemd gekregen, zoals de Hofmeister-knik. Wat wordt uw handelsmerk?
“Dat zal waarschijnlijk pas blijken als ik weg ben. Wilhelm Hofmeister heeft ook nooit geweten dat die kenmerkende knik in de c-stijl zijn naam zou krijgen. Ik zit natuurlijk al wel een lange tijd bij BMW, maar ik sluit niet uit dat ik mijn trademark nog moet ontdekken.”

Er wordt gezegd dat u de geestelijk vader bent van de controversiële ‘Bangle Butt’, waar uw voorganger Chris Bangle veel kritiek op kreeg. Klopt dat?
“Ik heb inderdaad de schets gemaakt. De Bangle Butt kwam op de markt onder het bewind van Bangle, dus hij draagt er vanzelfsprekend de verantwoordelijkheid voor. Net zoals ik dat nu doe voor alle ontwerpen die bij onze ontwerpteams vandaan komen. Dat kan goed uitpakken, maar ook veel kritiek opleveren.”

Lees het volledige interview met Adrian van Hooydonk in Automotive 12.

Adrian van Hooydonk: ik schetste de Bangle Butt | Automotive Online

Adrian van Hooydonk: ik schetste de Bangle Butt

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Na mijn studie Industrieel Ontwerpen had ik wat schetsen opgestuurd naar BMW met daarbij een brief of ze misschien een baan voor me hadden. Het antwoord van toenmalig hoofd design, Klaus Kapitza, was dat BMW vooral geen opleidingsinstituut is en hij raadde me dan ook aan nog een specifieke opleiding te volgen.”

“Ik sluit niet uit dat ik mijn trademark nog moet ontdekken.”

De Nederlander is al een kwart eeuw medebepalend voor de vormentaal van alle modellen die BMW Groep op de markt brengt, de afgelopen dertien jaar als designdirecteur. Automotive sprak het designicoon tijdens zijn bliksembezoek aan Rotterdam.

Veel van uw voorgangers hebben een typisch BMW-stijlelement naar zich vernoemd gekregen, zoals de Hofmeister-knik. Wat wordt uw handelsmerk?
“Dat zal waarschijnlijk pas blijken als ik weg ben. Wilhelm Hofmeister heeft ook nooit geweten dat die kenmerkende knik in de c-stijl zijn naam zou krijgen. Ik zit natuurlijk al wel een lange tijd bij BMW, maar ik sluit niet uit dat ik mijn trademark nog moet ontdekken.”

Er wordt gezegd dat u de geestelijk vader bent van de controversiële ‘Bangle Butt’, waar uw voorganger Chris Bangle veel kritiek op kreeg. Klopt dat?
“Ik heb inderdaad de schets gemaakt. De Bangle Butt kwam op de markt onder het bewind van Bangle, dus hij draagt er vanzelfsprekend de verantwoordelijkheid voor. Net zoals ik dat nu doe voor alle ontwerpen die bij onze ontwerpteams vandaan komen. Dat kan goed uitpakken, maar ook veel kritiek opleveren.”

Lees het volledige interview met Adrian van Hooydonk in Automotive 12.