‘Shell pleit voor koolwaterstoffen om EV-batterij te koelen’

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
In de Formule-E wordt koolwaterstof ook gebruikt om de motor te koelen. (Foto: Shutterstock)

Koolwaterstof (HC) is net als koolstofdioxide (CO2) een broeikasgas en een taboe in de automotive. Shell denkt echter dat HC als vloeistof – en geen broeikasgas meer is – goed gebruikt kan worden om EV-batterijen te koelen, vooral omdat de batterijen door snelladen meer belast worden. Dit meldt Chris Dobrowolski, coördinator E-fluids bij Shell, aan Automotive News Europe.

EV-batterijen worden standaard indirect gekoeld met een mix van water en glycol. Verwant aan de koeling bij verbrandingsmotoren wordt de warmte door de koelvloeistof opgenomen en afgevoerd via een radiateur. Volgens Dobrowolski worden batterijen door snelladen steeds meer belast en kunnen oververhitten. De batterij moet in plaats van indirect, direct gekoeld worden en helemaal worden ondergedompeld in de koelvloeistof. Hiervoor is diëlektrische vloeistof nodig, een vloeistof die geen elektriciteit geleidt, zoals HC. Bij elektrificatie van de aandrijflijnen wordt koelvloeistof bepalend. Automotive sprak drie oliespecialisten over de mogelijkheden op dat gebied voor de werkplaats.

Fabrikanten zoals Fiat Chrysler Automobiles, Mercedes AMG en McLaren onderzoeken deze vorm van koeling voor EV’s die zeer hoge snelheden behalen. Volgens Dobrowolski is deze vorm van onderdompelingkoeling met HC ook geschikt voor normale personenauto’s. “De vloeistof is niet op olie gebaseerd, maar synthetisch geraffineerd uit methaan met behulp van een gas-naar-vloeistof-methode. Organisch afval zou kunnen worden gebruikt om dit methaan te produceren”, meldt Dobrowolski.

Geschikt voor personenauto’s

In de Formule-E wordt zo’n diëlektrische vloeistof gebruikt in plaats van water, deels om veiligheidsredenen. Als er water over een hoogspanningsaccu komt, kan er kortsluiting ontstaan met veel schade. Zo meldt Anthony Law, hoofd autosportaccu’s bij McLaren, aan ANE. “Deze onderdompelingkoeling is absoluut van toepassing op personenauto’s, zeker voor batterijen met veel vermogen”, aldus Law.

Maar er zijn ook nadelen. Diëlektrische koelvloeistof is dikker dan het mengsel van water en glycol. Het volledig vullen van het celgebied maakt het batterijpakket zwaarder. Het vereist ook meer energie om de vloeistof rond te pompen. De Formule E-auto’s hebben een aparte batterij voor de voeding van de koelvloeistofpompen. Het onderdompelingkoelen met HC is volgens Anthony Law nog niet geschikt voor standaard EV’s, maar wordt al wel getest in conceptcars.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.

‘Shell pleit voor koolwaterstoffen om EV-batterij te koelen’ | Automotive Online

‘Shell pleit voor koolwaterstoffen om EV-batterij te koelen’

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
In de Formule-E wordt koolwaterstof ook gebruikt om de motor te koelen. (Foto: Shutterstock)

Koolwaterstof (HC) is net als koolstofdioxide (CO2) een broeikasgas en een taboe in de automotive. Shell denkt echter dat HC als vloeistof – en geen broeikasgas meer is – goed gebruikt kan worden om EV-batterijen te koelen, vooral omdat de batterijen door snelladen meer belast worden. Dit meldt Chris Dobrowolski, coördinator E-fluids bij Shell, aan Automotive News Europe.

EV-batterijen worden standaard indirect gekoeld met een mix van water en glycol. Verwant aan de koeling bij verbrandingsmotoren wordt de warmte door de koelvloeistof opgenomen en afgevoerd via een radiateur. Volgens Dobrowolski worden batterijen door snelladen steeds meer belast en kunnen oververhitten. De batterij moet in plaats van indirect, direct gekoeld worden en helemaal worden ondergedompeld in de koelvloeistof. Hiervoor is diëlektrische vloeistof nodig, een vloeistof die geen elektriciteit geleidt, zoals HC. Bij elektrificatie van de aandrijflijnen wordt koelvloeistof bepalend. Automotive sprak drie oliespecialisten over de mogelijkheden op dat gebied voor de werkplaats.

Fabrikanten zoals Fiat Chrysler Automobiles, Mercedes AMG en McLaren onderzoeken deze vorm van koeling voor EV’s die zeer hoge snelheden behalen. Volgens Dobrowolski is deze vorm van onderdompelingkoeling met HC ook geschikt voor normale personenauto’s. “De vloeistof is niet op olie gebaseerd, maar synthetisch geraffineerd uit methaan met behulp van een gas-naar-vloeistof-methode. Organisch afval zou kunnen worden gebruikt om dit methaan te produceren”, meldt Dobrowolski.

Geschikt voor personenauto’s

In de Formule-E wordt zo’n diëlektrische vloeistof gebruikt in plaats van water, deels om veiligheidsredenen. Als er water over een hoogspanningsaccu komt, kan er kortsluiting ontstaan met veel schade. Zo meldt Anthony Law, hoofd autosportaccu’s bij McLaren, aan ANE. “Deze onderdompelingkoeling is absoluut van toepassing op personenauto’s, zeker voor batterijen met veel vermogen”, aldus Law.

Maar er zijn ook nadelen. Diëlektrische koelvloeistof is dikker dan het mengsel van water en glycol. Het volledig vullen van het celgebied maakt het batterijpakket zwaarder. Het vereist ook meer energie om de vloeistof rond te pompen. De Formule E-auto’s hebben een aparte batterij voor de voeding van de koelvloeistofpompen. Het onderdompelingkoelen met HC is volgens Anthony Law nog niet geschikt voor standaard EV’s, maar wordt al wel getest in conceptcars.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.