‘Aftermarket groeit vooral buiten Europa’

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

McKinsey presenteerde vandaag een voorproefje van het rapport op de jaarlijkse aftermarketconferentie van onderdelenfabrikantenkoepel Clepa in Brussel.

Bekijk hier het hele rapport.

In Europa groeide de omzet uit de verkoop en montage van aftermarketonderdelen tot 2015 gemiddeld met 2,5 procent per jaar, maar voor de periode tot 2030 verwacht McKinsey een omzetgroei van maximaal 1,5 procent. In China en de rest van Azië wordt wel groei verwacht, met respectievelijk 8 en 6,5 procent.

In hoeverre Europese onderdelenfabrikanten hiervan kunnen profiteren hangt af van de manier waarop ze inspelen op de veranderende markt. De voorspelde groei zit hem niet in de verkoop van traditionele slijtdelen als remblokken en filters (die blijft volgens McKinsey stabiel), en schadedelen (deze markt daalt met 1% als gevolg van de bredere toepassing van rijhulpsystemen), maar in nieuwe digitale diensten. Deze moeten de aftermarket wereldwijd een omzetgroei van 3 procent opleveren. Hierbij valt te denken aan systemen voor fleetmanagement en aan connected car gerelateerde diensten zoals diagnose op afstand.

Donkere wolk

Of dit de huidige aanbieders van onderdelen en diensten zijn of nieuwe toetreders, hangt af van de snelheid waarmee de aftermarket zich aanpast aan de veranderingen. Niet alleen branchevreemde partijen vormen een bedreiging, maar ook de OEM’s, signaleren de onderzoekers. Met name PSA timmert hard aan de weg om zich een stevigere rol toe te eigenen in aftermarket. En dan is er nog die andere donkere wolk die boven de aftersales blijft hangen: de toegang tot data.

Wanneer autofabrikanten van wetgevers de ruimte krijgen om de data van hun klanten en voertuigen te claimen dan is de aftermarket kansloos, is de algemene teneur onder de bezoekers van de conferentie. Dit geldt zowel voor de data die voertuigen verzamelen als voor de technische informatie die nodig is om een auto te kunnen repareren. Het advies van McKinsey is om een heldere strategie te formuleren voor doelgroep, werkgebied en specialisaties en zoveel mogelijk samenwerkingen aan te gaan met distributeurs en tussenpersonen.

In het onderzoek geeft 80 procent van de onderdelenfabrikanten aan nog niet klaar te zijn voor de ontwikkelingen die op ze afkomen; desondanks verwacht bijna de helft in de komende jaren zijn winstgevendheid op peil te houden of te laten groeien.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

‘Aftermarket groeit vooral buiten Europa’ | Automotive Online

‘Aftermarket groeit vooral buiten Europa’

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

McKinsey presenteerde vandaag een voorproefje van het rapport op de jaarlijkse aftermarketconferentie van onderdelenfabrikantenkoepel Clepa in Brussel.

Bekijk hier het hele rapport.

In Europa groeide de omzet uit de verkoop en montage van aftermarketonderdelen tot 2015 gemiddeld met 2,5 procent per jaar, maar voor de periode tot 2030 verwacht McKinsey een omzetgroei van maximaal 1,5 procent. In China en de rest van Azië wordt wel groei verwacht, met respectievelijk 8 en 6,5 procent.

In hoeverre Europese onderdelenfabrikanten hiervan kunnen profiteren hangt af van de manier waarop ze inspelen op de veranderende markt. De voorspelde groei zit hem niet in de verkoop van traditionele slijtdelen als remblokken en filters (die blijft volgens McKinsey stabiel), en schadedelen (deze markt daalt met 1% als gevolg van de bredere toepassing van rijhulpsystemen), maar in nieuwe digitale diensten. Deze moeten de aftermarket wereldwijd een omzetgroei van 3 procent opleveren. Hierbij valt te denken aan systemen voor fleetmanagement en aan connected car gerelateerde diensten zoals diagnose op afstand.

Donkere wolk

Of dit de huidige aanbieders van onderdelen en diensten zijn of nieuwe toetreders, hangt af van de snelheid waarmee de aftermarket zich aanpast aan de veranderingen. Niet alleen branchevreemde partijen vormen een bedreiging, maar ook de OEM’s, signaleren de onderzoekers. Met name PSA timmert hard aan de weg om zich een stevigere rol toe te eigenen in aftermarket. En dan is er nog die andere donkere wolk die boven de aftersales blijft hangen: de toegang tot data.

Wanneer autofabrikanten van wetgevers de ruimte krijgen om de data van hun klanten en voertuigen te claimen dan is de aftermarket kansloos, is de algemene teneur onder de bezoekers van de conferentie. Dit geldt zowel voor de data die voertuigen verzamelen als voor de technische informatie die nodig is om een auto te kunnen repareren. Het advies van McKinsey is om een heldere strategie te formuleren voor doelgroep, werkgebied en specialisaties en zoveel mogelijk samenwerkingen aan te gaan met distributeurs en tussenpersonen.

In het onderzoek geeft 80 procent van de onderdelenfabrikanten aan nog niet klaar te zijn voor de ontwikkelingen die op ze afkomen; desondanks verwacht bijna de helft in de komende jaren zijn winstgevendheid op peil te houden of te laten groeien.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.