‘Invoer batterijen ondermijnt positie Europese auto-industrie’

Clepa • Sinds 2018 is het overschot op de handelsbalans voor auto-onderdelen met 60 procent geërodeerd, zo constateert Clepa, de vereniging van toeleveranciers in de autobranche.
Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De Europese auto-industrie blijft een pijler van de economie in de Europese Unie, maar de ‘eerste subtiele scheuren’ zijn merkbaar, zo meldt de Europese organisatie van toeleveranciers van auto-onderdelen Clepa.

De kracht van de sector wordt volgens Clepa bedreigd door de toenemende uitdagingen die haar concurrentiekracht ondermijnen. Ondanks investeringen in de batterij-leverketen knaagt de invoer van batterijen aan het eens zo sterke overschot op de handelsbalans voor auto-onderdelen. Sinds 2018 is dat overschot met 60 procent geërodeerd. Ook zorgwekkend, zo stelt Clepa, is dat de auto-toeleveranciers hun marktaandeel zien afbrokkelen.

‘EU leveranciers hebben wereldwijd een leidende positie opgebouwd wat resulteerde in een jaarlijks overschot op de handelsbalans van rond de 30 miljard euro. Als de huidige groei van de invoer van batterijen doorgaat dan kan de EU in 2024 een netto-importeur van auto-onderdelen worden,’ waarschuwt de Nederlander Nils Poels, die 1 september is benoemd tot hoofd marktzaken bij Clepa.

Clepa berekent dat buitenlandse bedrijven, met name batterijfabrikanten, de laatste anderhalf jaar drie keer zoveel hebben geïnvesteerd in de VS dan in de EU. Vooral Zuid-Koreaanse fabrikanten als Samsung, LG en Hyundai ondermijnen volgens CLEPA de eens dominante positie van de Europeanen. De EU is nog altijd de grootste exporteur van auto-toebehoren maar wordt snel ingehaald door China.

Automotive Schadeseminar (7 september) in teken duurzaam herstel

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

‘Invoer batterijen ondermijnt positie Europese auto-industrie’ | Automotive Online

‘Invoer batterijen ondermijnt positie Europese auto-industrie’

Clepa • Sinds 2018 is het overschot op de handelsbalans voor auto-onderdelen met 60 procent geërodeerd, zo constateert Clepa, de vereniging van toeleveranciers in de autobranche.
Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De Europese auto-industrie blijft een pijler van de economie in de Europese Unie, maar de ‘eerste subtiele scheuren’ zijn merkbaar, zo meldt de Europese organisatie van toeleveranciers van auto-onderdelen Clepa.

De kracht van de sector wordt volgens Clepa bedreigd door de toenemende uitdagingen die haar concurrentiekracht ondermijnen. Ondanks investeringen in de batterij-leverketen knaagt de invoer van batterijen aan het eens zo sterke overschot op de handelsbalans voor auto-onderdelen. Sinds 2018 is dat overschot met 60 procent geërodeerd. Ook zorgwekkend, zo stelt Clepa, is dat de auto-toeleveranciers hun marktaandeel zien afbrokkelen.

‘EU leveranciers hebben wereldwijd een leidende positie opgebouwd wat resulteerde in een jaarlijks overschot op de handelsbalans van rond de 30 miljard euro. Als de huidige groei van de invoer van batterijen doorgaat dan kan de EU in 2024 een netto-importeur van auto-onderdelen worden,’ waarschuwt de Nederlander Nils Poels, die 1 september is benoemd tot hoofd marktzaken bij Clepa.

Clepa berekent dat buitenlandse bedrijven, met name batterijfabrikanten, de laatste anderhalf jaar drie keer zoveel hebben geïnvesteerd in de VS dan in de EU. Vooral Zuid-Koreaanse fabrikanten als Samsung, LG en Hyundai ondermijnen volgens CLEPA de eens dominante positie van de Europeanen. De EU is nog altijd de grootste exporteur van auto-toebehoren maar wordt snel ingehaald door China.

Automotive Schadeseminar (7 september) in teken duurzaam herstel

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.