‘Importheffing op Chinese EV’s kan een boemerang worden’

China • Volgens Clepa bevatten Chinese auto’s ook veel Europese onderdelen.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
De goedkope elektrische Dacia Spring komt ook uit China (foto: Dacia)

Extra invoerheffingen op goedkope Chinese auto’s kunnen zich als een boemerang tegen de Europese auto-industrie keren, omdat Chinese auto’s ook veel Europese onderdelen bevatten. Hiervoor waarschuwt Clepa, de koepel van onderdelenleveranciers voor de Europese automotive.

De Europese Commissie heeft een onderzoek geopend naar Chinese overheidssubsidies en stimuleringsmaatregelen voor EV’s. De vraag is of die met staatssubsidie goedkoop worden gehouden, waardoor de Europese industrie niet meer kan concurreren.

Het onderzoek wordt zeer gemengd ontvangen. Het lijkt erop dat de EU de industrie wil beschermen, maar onder meer Mercedes en de Duitse minister van Verkeer keerden zich al tegen het onderzoek, of in elk geval tegen de mogelijke consequenties. De bedrijven zijn namelijk bang voor tegenmaatregelen die de Europese industrie juist kunnen schaden.

Great Wall Motor

Mu Feng, ceo van het Chinese Great Wall Motor, heeft op Weibo gemeld dat het als eerste Chinese fabrikant de vragenlijst van de EU heeft ingevuld. Daarbij benadrukte Feng nog eens dat Great Wall eerlijk wil concurreren én van plan is een eigen fabriek in Europa te openen. Duitsland, Hongarije en Tsjechië worden daarbij als opties genoemd.

Dacia Spring

De goedkoopste ‘Europese’ EV, de Dacia Spring, dreigt in Frankrijk buiten de daar geldende subsidieregels te vallen. De carbon footprint van de productie van de auto telt daar mee bij de beoordeling. In de praktijk krijgen enkel in Europa gebouwde EV’s daarmee een aankoopsubsidie, van ruim 5.000 euro.

De Dacia Spring wordt door Renault in China gebouwd. Daarbij wordt stroom uit kolencentrales gebruikt en dat geeft de kleine EV een te hoge carbon footprint voor de Franse subsidie. Het gevolg is dat de consumentenprijs in Frankrijk stijgt van 16 duizend naar 21 duizend euro. De helft van de elektrische Dacia’s wordt op het moment in Frankijk verkocht, meldt Auto News Europe.

Lees hier De Kwestie: Moet de EU zijn auto-industrie beschermen?

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘Importheffing op Chinese EV’s kan een boemerang worden’ | Automotive Online

‘Importheffing op Chinese EV’s kan een boemerang worden’

China • Volgens Clepa bevatten Chinese auto’s ook veel Europese onderdelen.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
De goedkope elektrische Dacia Spring komt ook uit China (foto: Dacia)

Extra invoerheffingen op goedkope Chinese auto’s kunnen zich als een boemerang tegen de Europese auto-industrie keren, omdat Chinese auto’s ook veel Europese onderdelen bevatten. Hiervoor waarschuwt Clepa, de koepel van onderdelenleveranciers voor de Europese automotive.

De Europese Commissie heeft een onderzoek geopend naar Chinese overheidssubsidies en stimuleringsmaatregelen voor EV’s. De vraag is of die met staatssubsidie goedkoop worden gehouden, waardoor de Europese industrie niet meer kan concurreren.

Het onderzoek wordt zeer gemengd ontvangen. Het lijkt erop dat de EU de industrie wil beschermen, maar onder meer Mercedes en de Duitse minister van Verkeer keerden zich al tegen het onderzoek, of in elk geval tegen de mogelijke consequenties. De bedrijven zijn namelijk bang voor tegenmaatregelen die de Europese industrie juist kunnen schaden.

Great Wall Motor

Mu Feng, ceo van het Chinese Great Wall Motor, heeft op Weibo gemeld dat het als eerste Chinese fabrikant de vragenlijst van de EU heeft ingevuld. Daarbij benadrukte Feng nog eens dat Great Wall eerlijk wil concurreren én van plan is een eigen fabriek in Europa te openen. Duitsland, Hongarije en Tsjechië worden daarbij als opties genoemd.

Dacia Spring

De goedkoopste ‘Europese’ EV, de Dacia Spring, dreigt in Frankrijk buiten de daar geldende subsidieregels te vallen. De carbon footprint van de productie van de auto telt daar mee bij de beoordeling. In de praktijk krijgen enkel in Europa gebouwde EV’s daarmee een aankoopsubsidie, van ruim 5.000 euro.

De Dacia Spring wordt door Renault in China gebouwd. Daarbij wordt stroom uit kolencentrales gebruikt en dat geeft de kleine EV een te hoge carbon footprint voor de Franse subsidie. Het gevolg is dat de consumentenprijs in Frankrijk stijgt van 16 duizend naar 21 duizend euro. De helft van de elektrische Dacia’s wordt op het moment in Frankijk verkocht, meldt Auto News Europe.

Lees hier De Kwestie: Moet de EU zijn auto-industrie beschermen?

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.