Bosal-ceo: weer zwarte cijfers Q4 2017

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Vernaus volgde vorig jaar Aad Goudriaan – met wie het bedrijf nu in een juridische procedure is verwikkeld – op als ceo van het bedrijf.

In 2015 liep de omzet van Bosal met drie procent terug tot 693 miljoen euro. Het verlies nam verder toe van 13 naar 20 miljoen euro. En in 2016 daalde de omzet naar 623 miljoen en is het verlies (volgens nog niet goedgekeurde cijfers) opgelopen tot 29 miljoen euro. In 2015 en 2016 is er voor circa 25 miljoen gereorganiseerd en dat drukte fors op het resultaat. In combinatie met de verkoop van twee bedrijfsonderdelen moet dat ervoor zorgen dat dit jaar het bedrijf weer winstgevend wordt.

Geld om te investeren

2017 is een overgangsjaar, zegt Vernaus. “De voorgenomen verkoop van de trekhakendivisie ACPS en de cabinedivisie Cabins is voor zowel de betrokken divisies als voor Bosal goed nieuws. ACPS en Cabins kunnen zich beter en verder ontwikkelen bij een nieuwe eigenaar die ruimte heeft om te investeren. En voor ons geldt dat de huidige schuld in één klap verdwijnt en dat er weer geld is om te investeren in wat straks nadrukkelijker onze kernactiviteiten is: Emission Control Systems (ECS, de uitlatendivisie, red). Hiervoor hebben we in bijvoorbeeld Mexico en Tsjechië mooie nieuwe opdrachten binnengehaald.” Vernaus denkt dat na twee zwaar verlieslatende jaren 2017 de ommekeer brengt. “Per saldo verwacht ik dat we in het laatste kwartaal van 2017 weer zwarte cijfers schrijven. De groei komt in 2017 naar verwachting tussen de vijf en tien procent uit. En de cash flow pakt significant positief uit als straks door de verkoop van onderdelen de schuld verdwijnt.” 

De groei komt in 2017 naar verwachting tussen de vijf en tien procent uit.

Bosal investeerde veel in een fabriek in Mexico. Vernaus maakt zich geen zorgen om eventuele protectionistische maatregelen van president Trump. “Ik verwacht niet dat het beleid van Trump voor Bosal gevolgen gaat hebben.” Ook de elektrificatie van het wagenpark is voor Vernaus geen hoofdpijndossier. “Per saldo zal de omvang van de globale markt voor uitlaten de komende jaren groeien door economische groei en een stijging van de productie van nieuwe auto’s. Dat neemt niet weg dat het percentage EV’s wel gaat stijgen. We voorzien echter de komende jaren voldoende mogelijkheden om ECS te laten floreren.”

Welwillende aandeelhouder

De familie Bos (Quote 500, familielijst plek 38) is het bedrijf te hulp geschoten, zegt Vernaus. “Onze aandeelhouder is gecommitteerd aan de toekomst van Bosal. Dat is zeer duidelijk het geval in financiële zin. In december 2016 heeft de familie een lening van 50 miljoen euro omgezet in een achtergestelde lening waardoor de financiële positie van het bedrijf significant verbeterde. Bovendien heeft de aandeelhouder bepaalde IE (intellectueel eigendom, red)-rechten ingebracht in het bedrijf, waardoor de situatie verder verbeterd is.” De rol van de familie is niet van operationele aard. “De heer Karel Bos jr. heeft geen positie in het bedrijf. De heer Daniel Martineau vertegenwoordigt de aandeelhouder in het bestuur van Bosal als niet-uitvoerend bestuurder.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Bosal-ceo: weer zwarte cijfers Q4 2017 | Automotive Online

Bosal-ceo: weer zwarte cijfers Q4 2017

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Vernaus volgde vorig jaar Aad Goudriaan – met wie het bedrijf nu in een juridische procedure is verwikkeld – op als ceo van het bedrijf.

In 2015 liep de omzet van Bosal met drie procent terug tot 693 miljoen euro. Het verlies nam verder toe van 13 naar 20 miljoen euro. En in 2016 daalde de omzet naar 623 miljoen en is het verlies (volgens nog niet goedgekeurde cijfers) opgelopen tot 29 miljoen euro. In 2015 en 2016 is er voor circa 25 miljoen gereorganiseerd en dat drukte fors op het resultaat. In combinatie met de verkoop van twee bedrijfsonderdelen moet dat ervoor zorgen dat dit jaar het bedrijf weer winstgevend wordt.

Geld om te investeren

2017 is een overgangsjaar, zegt Vernaus. “De voorgenomen verkoop van de trekhakendivisie ACPS en de cabinedivisie Cabins is voor zowel de betrokken divisies als voor Bosal goed nieuws. ACPS en Cabins kunnen zich beter en verder ontwikkelen bij een nieuwe eigenaar die ruimte heeft om te investeren. En voor ons geldt dat de huidige schuld in één klap verdwijnt en dat er weer geld is om te investeren in wat straks nadrukkelijker onze kernactiviteiten is: Emission Control Systems (ECS, de uitlatendivisie, red). Hiervoor hebben we in bijvoorbeeld Mexico en Tsjechië mooie nieuwe opdrachten binnengehaald.” Vernaus denkt dat na twee zwaar verlieslatende jaren 2017 de ommekeer brengt. “Per saldo verwacht ik dat we in het laatste kwartaal van 2017 weer zwarte cijfers schrijven. De groei komt in 2017 naar verwachting tussen de vijf en tien procent uit. En de cash flow pakt significant positief uit als straks door de verkoop van onderdelen de schuld verdwijnt.” 

De groei komt in 2017 naar verwachting tussen de vijf en tien procent uit.

Bosal investeerde veel in een fabriek in Mexico. Vernaus maakt zich geen zorgen om eventuele protectionistische maatregelen van president Trump. “Ik verwacht niet dat het beleid van Trump voor Bosal gevolgen gaat hebben.” Ook de elektrificatie van het wagenpark is voor Vernaus geen hoofdpijndossier. “Per saldo zal de omvang van de globale markt voor uitlaten de komende jaren groeien door economische groei en een stijging van de productie van nieuwe auto’s. Dat neemt niet weg dat het percentage EV’s wel gaat stijgen. We voorzien echter de komende jaren voldoende mogelijkheden om ECS te laten floreren.”

Welwillende aandeelhouder

De familie Bos (Quote 500, familielijst plek 38) is het bedrijf te hulp geschoten, zegt Vernaus. “Onze aandeelhouder is gecommitteerd aan de toekomst van Bosal. Dat is zeer duidelijk het geval in financiële zin. In december 2016 heeft de familie een lening van 50 miljoen euro omgezet in een achtergestelde lening waardoor de financiële positie van het bedrijf significant verbeterde. Bovendien heeft de aandeelhouder bepaalde IE (intellectueel eigendom, red)-rechten ingebracht in het bedrijf, waardoor de situatie verder verbeterd is.” De rol van de familie is niet van operationele aard. “De heer Karel Bos jr. heeft geen positie in het bedrijf. De heer Daniel Martineau vertegenwoordigt de aandeelhouder in het bestuur van Bosal als niet-uitvoerend bestuurder.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.