Sweetnam (Bosal): ‘Binnen 5 jaar leidende positie in trekhaakmarkt’

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Een trekhaak van Bosal onder een pick-up van Mitsubishi. (Foto: Bosal)

Bosal, producent van uitlaten en katalysatoren, wil binnen 5 jaar weer een leidende positie innemen in de trekhaakmarkt. Dat zegt Rob Sweetnam, vice-president Aftermarket, over de herstart van de trekhaakdivisie door het Belgisch-Nederlandse familiebedrijf.

Drie jaar geleden verkocht de producent zijn trekhaakdivisie aan de Amerikaanse investeringsmaatschappij TowerBrook Capital Partners. Waar de verkoop noodgedwongen nodig was om het bedrijf gezond te houden, blijkt de terugkeer naar de productie van trekhaken een langgekoesterde wens. “De trekhaakmarkt vormde altijd de basis van het bedrijf”, zegt Sweetnam. “Met het aflopen van de restricties die verbonden waren aan de verkoop van de divisie is het nu weer mogelijk om ons te richten op de verkoop van trekhaken.” Bosal wist de financiële situatie ‘stabiel’ te krijgen met de verkoop van zijn trekhaakdivisie.

Nieuwe fabriek

De fabrieken in Turkije en Zuid-Afrika zijn altijd behouden gebleven voor de fabrikant, waardoor de kennis en productie van trekhaken heeft behouden. Het voornemen is om in Oost-Europa een fabriek over te nemen of te bouwen, geeft Sweetnam aan. “Wij willen onze productie verviervoudigen en hebben daar een nieuwe fabriek voor nodig. Hoeveel we gaan investeren hangt af van de mogelijkheid of we een fabriek over kunnen nemen of er een gaan bouwen.” Het doel is om in 2021 175 duizend trekhaken te verkopen, dat is ongeveer goed voor 5 tot 10 procent van de Europese trekhakenmarkt. Deze markt wordt nu gedomineerd door 5 partijen die 50 procent van de markt verzorgen: Trimas (meerdere merken), Horizon Global (Westfalia), ACPS – de voormalige trekhaakdivisie van Bosal – (Oris), Brink Groep en Hayman Rees. Toen Bosal zijn trekhaakdivisie verkocht aan de durfkapitalist was de totale markt ongeveer 1,2 miljard euro waard, waarin het familiebedrijf een marktaandeel van 15 tot 20 procent had.

De strengere coronamaatregelen, die nu gelden in Nederland en Duitsland, vormen in de ogen van Sweetnam vooralsnog geen probleem voor de productie. “Elke fabriek van Bosal heeft te maken met de lockdown-maatregelen, daar ontkom je niet aan. Maar wij ondervinden er bij onze productie nog geen hinder van. Hetzelfde geldt voor onze toeleveranciers.” Wel denkt hij dat er mogelijk vertraging op kan treden in de aanvoer van grondstoffen door toeleveranciers.

Leidende positie

Op de langere termijn is het doel duidelijk. De producent hoopt de leidende positie in te nemen die het ooit had met zijn trekhaakdivisie. “Wij willen weer een original equipment-leverancier worden, zoals we dat ooit waren van Ford, Toyota en Isuzu”, zegt Sweetnam. Met Ford en Toyota behield het bedrijf zijn banden, aangezien het uitlaatsystemen levert aan de Amerikaanse en Japanse autofabrikant.

Vooralsnog heeft het bedrijf alleen geïnvesteerd in zijn research & development center in België, waar het testen van trekhaken gaat plaatsvinden. De testinstallatie is deze maand in gebruik genomen. Bij de herintroductie van de trekhaakdivisie heeft het bedrijf een E-Tow mobiele telefoon app en een reeks fietsdragers gelanceerd. De app maakt het mogelijk om op afstand de remlichten, lastverdeling en bandenspanning van een aanhangwagen te controleren.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Sweetnam (Bosal): ‘Binnen 5 jaar leidende positie in trekhaakmarkt’ | Automotive Online

Sweetnam (Bosal): ‘Binnen 5 jaar leidende positie in trekhaakmarkt’

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Een trekhaak van Bosal onder een pick-up van Mitsubishi. (Foto: Bosal)

Bosal, producent van uitlaten en katalysatoren, wil binnen 5 jaar weer een leidende positie innemen in de trekhaakmarkt. Dat zegt Rob Sweetnam, vice-president Aftermarket, over de herstart van de trekhaakdivisie door het Belgisch-Nederlandse familiebedrijf.

Drie jaar geleden verkocht de producent zijn trekhaakdivisie aan de Amerikaanse investeringsmaatschappij TowerBrook Capital Partners. Waar de verkoop noodgedwongen nodig was om het bedrijf gezond te houden, blijkt de terugkeer naar de productie van trekhaken een langgekoesterde wens. “De trekhaakmarkt vormde altijd de basis van het bedrijf”, zegt Sweetnam. “Met het aflopen van de restricties die verbonden waren aan de verkoop van de divisie is het nu weer mogelijk om ons te richten op de verkoop van trekhaken.” Bosal wist de financiële situatie ‘stabiel’ te krijgen met de verkoop van zijn trekhaakdivisie.

Nieuwe fabriek

De fabrieken in Turkije en Zuid-Afrika zijn altijd behouden gebleven voor de fabrikant, waardoor de kennis en productie van trekhaken heeft behouden. Het voornemen is om in Oost-Europa een fabriek over te nemen of te bouwen, geeft Sweetnam aan. “Wij willen onze productie verviervoudigen en hebben daar een nieuwe fabriek voor nodig. Hoeveel we gaan investeren hangt af van de mogelijkheid of we een fabriek over kunnen nemen of er een gaan bouwen.” Het doel is om in 2021 175 duizend trekhaken te verkopen, dat is ongeveer goed voor 5 tot 10 procent van de Europese trekhakenmarkt. Deze markt wordt nu gedomineerd door 5 partijen die 50 procent van de markt verzorgen: Trimas (meerdere merken), Horizon Global (Westfalia), ACPS – de voormalige trekhaakdivisie van Bosal – (Oris), Brink Groep en Hayman Rees. Toen Bosal zijn trekhaakdivisie verkocht aan de durfkapitalist was de totale markt ongeveer 1,2 miljard euro waard, waarin het familiebedrijf een marktaandeel van 15 tot 20 procent had.

De strengere coronamaatregelen, die nu gelden in Nederland en Duitsland, vormen in de ogen van Sweetnam vooralsnog geen probleem voor de productie. “Elke fabriek van Bosal heeft te maken met de lockdown-maatregelen, daar ontkom je niet aan. Maar wij ondervinden er bij onze productie nog geen hinder van. Hetzelfde geldt voor onze toeleveranciers.” Wel denkt hij dat er mogelijk vertraging op kan treden in de aanvoer van grondstoffen door toeleveranciers.

Leidende positie

Op de langere termijn is het doel duidelijk. De producent hoopt de leidende positie in te nemen die het ooit had met zijn trekhaakdivisie. “Wij willen weer een original equipment-leverancier worden, zoals we dat ooit waren van Ford, Toyota en Isuzu”, zegt Sweetnam. Met Ford en Toyota behield het bedrijf zijn banden, aangezien het uitlaatsystemen levert aan de Amerikaanse en Japanse autofabrikant.

Vooralsnog heeft het bedrijf alleen geïnvesteerd in zijn research & development center in België, waar het testen van trekhaken gaat plaatsvinden. De testinstallatie is deze maand in gebruik genomen. Bij de herintroductie van de trekhaakdivisie heeft het bedrijf een E-Tow mobiele telefoon app en een reeks fietsdragers gelanceerd. De app maakt het mogelijk om op afstand de remlichten, lastverdeling en bandenspanning van een aanhangwagen te controleren.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.