Stellantis na test met e-fuels: ’90 procent CO2-reductie haalbaar’

Stellantis • Het concern ziet e-fuels als optie om het bestaande park te vergroenen.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
(Foto: Stellantis)

Fabrikant Stellantis rondt op korte termijn een onderzoek naar de inzetbaarheid van e-fuels af. In totaal zijn 28 motorfamilies (die in totaal in 28 miljoen voertuigen zitten) getest op de inzet van e-fuels. Stellantis meldt dat een CO2 van 90 procent (tot 400 miljoen ton) haalbaar is in de periode 2025 tot 2050.

Tegelijkertijd meldt de fabrikant te streven naar een volledig elektrisch gamma in 2030. Dat Duitsland recent een uitzonderingspositie voor e-fuels wist te realiseren, verandert daar niets aan.

“Deze ontwikkeling helpt om de CO2-uitstoot van de reeds 28 miljoen geproduceerde Stellantis verbrandingsmotoren sinds 2014 (Euro 6) in Europa te helpen versnellen”, schrijft het concern. De geteste motoren zijn zowel al gebouwde motoren als nieuwe, die tot 2029 verkocht worden.

E-fuels zijn vooralsnog wel aanzienlijk duurder dan benzine en diesel. Pas naarmate de investeringen in e-fuels toenemen, zal de prijs gaan dalen is de verwachting.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Stellantis na test met e-fuels: ’90 procent CO2-reductie haalbaar’ | Automotive Online

Stellantis na test met e-fuels: ’90 procent CO2-reductie haalbaar’

Stellantis • Het concern ziet e-fuels als optie om het bestaande park te vergroenen.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
(Foto: Stellantis)

Fabrikant Stellantis rondt op korte termijn een onderzoek naar de inzetbaarheid van e-fuels af. In totaal zijn 28 motorfamilies (die in totaal in 28 miljoen voertuigen zitten) getest op de inzet van e-fuels. Stellantis meldt dat een CO2 van 90 procent (tot 400 miljoen ton) haalbaar is in de periode 2025 tot 2050.

Tegelijkertijd meldt de fabrikant te streven naar een volledig elektrisch gamma in 2030. Dat Duitsland recent een uitzonderingspositie voor e-fuels wist te realiseren, verandert daar niets aan.

“Deze ontwikkeling helpt om de CO2-uitstoot van de reeds 28 miljoen geproduceerde Stellantis verbrandingsmotoren sinds 2014 (Euro 6) in Europa te helpen versnellen”, schrijft het concern. De geteste motoren zijn zowel al gebouwde motoren als nieuwe, die tot 2029 verkocht worden.

E-fuels zijn vooralsnog wel aanzienlijk duurder dan benzine en diesel. Pas naarmate de investeringen in e-fuels toenemen, zal de prijs gaan dalen is de verwachting.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.