Groen licht voor eerste Europese lithiumfabriek

Batterijen • De fabriek moet genoeg lithium raffineren voor de batterijen van jaarlijks 850 duizend EV’s.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
De toekomstige lithium-raffinaderij in Emden (foto: Livista)

Het Luxemburgse Livista Energy gaat een lithiumraffinaderij bouwen in Emden (Duitsland), vlakbij de grens met Nederland. Het bedrijf wil genoeg lithium produceren voor batterijen voor jaarlijks 850 duizend elektrische auto’s. De toestemming voor de start van de bouw op een terrein van 32 hectare is binnen, meldt Livista Energy.

“Door ons in Duitsland te vestigen, een land met zo’n duidelijk beleid ten aanzien van elektrificatie en de productie van batterijcellen, zullen we korte, schone en duurzame toeleveringsketens creëren”, stelt Daniel Bloor, ceo van Livista Energy Europe.

Chinese concurrentie

Lithium is uit veel verschillende materialen te destilleren. In Australië wordt het grootschalig gewonnen uit zeezout. De grootste lithiumfabrieken bevinden zich echter in China, een situatie die onder meer door de EU als minder wenselijk wordt gezien. Volgens sommige experts is China bezig om met name in Afrika en Zuid-Amerika opties te nemen op de belangrijkste lithium-voorraden.

Livista mikt op een jaarlijkse productie van 40 duizend ton lithium (in diverse varianten) per jaar. Het bedrijf in Emden, een belangrijke zeehaven, kan lithium winnen uit onder meer spodumeengesteente uit Australië en Afrika, pekel uit Zuid-Amerika en uit gerecycled batterijmateriaal.

In de EU zijn diverse batterijfabrieken in aanbouw, onder meer in Duitsland, Spanje en Frankrijk. Die hebben lithium nodig als grondstof.

Stellantis maakte afgelopen zomer bekend dat het 100 miljoen investeert in een Amerikaans lithiumproject. Dat is ook om invoerrechten te voorkomen.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Groen licht voor eerste Europese lithiumfabriek | Automotive Online

Groen licht voor eerste Europese lithiumfabriek

Batterijen • De fabriek moet genoeg lithium raffineren voor de batterijen van jaarlijks 850 duizend EV’s.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
De toekomstige lithium-raffinaderij in Emden (foto: Livista)

Het Luxemburgse Livista Energy gaat een lithiumraffinaderij bouwen in Emden (Duitsland), vlakbij de grens met Nederland. Het bedrijf wil genoeg lithium produceren voor batterijen voor jaarlijks 850 duizend elektrische auto’s. De toestemming voor de start van de bouw op een terrein van 32 hectare is binnen, meldt Livista Energy.

“Door ons in Duitsland te vestigen, een land met zo’n duidelijk beleid ten aanzien van elektrificatie en de productie van batterijcellen, zullen we korte, schone en duurzame toeleveringsketens creëren”, stelt Daniel Bloor, ceo van Livista Energy Europe.

Chinese concurrentie

Lithium is uit veel verschillende materialen te destilleren. In Australië wordt het grootschalig gewonnen uit zeezout. De grootste lithiumfabrieken bevinden zich echter in China, een situatie die onder meer door de EU als minder wenselijk wordt gezien. Volgens sommige experts is China bezig om met name in Afrika en Zuid-Amerika opties te nemen op de belangrijkste lithium-voorraden.

Livista mikt op een jaarlijkse productie van 40 duizend ton lithium (in diverse varianten) per jaar. Het bedrijf in Emden, een belangrijke zeehaven, kan lithium winnen uit onder meer spodumeengesteente uit Australië en Afrika, pekel uit Zuid-Amerika en uit gerecycled batterijmateriaal.

In de EU zijn diverse batterijfabrieken in aanbouw, onder meer in Duitsland, Spanje en Frankrijk. Die hebben lithium nodig als grondstof.

Stellantis maakte afgelopen zomer bekend dat het 100 miljoen investeert in een Amerikaans lithiumproject. Dat is ook om invoerrechten te voorkomen.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.