‘Northvolt investeert miljarden in Duitse batterijfabriek’

Batterijfabriek • De productiecapaciteit zou voldoende zijn om elk jaar 1 miljoen auto’s van batterijen te voorzien.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(foto: Northvolt)

De Zweedse batterijfabrikant Northvolt investeert enkele miljarden euro’s in de bouw van een nieuwe gigafabriek in Noord-Duitsland. De productiecapaciteit zou voldoende zijn om elk jaar 1 miljoen auto’s van batterijen te voorzien. Dit meldt Reuters naar aanleiding van berichten van zowel Northvolt als de Duitse overheid.

Als de Europese Commissie goedkeuring geeft voor de geplande subsidie van de Duitse overheid, dan valt deze voor het eerst onder de nieuwe ‘European Union’s Temporary Crisis and Transition Framework’. Met deze nieuwe regels wil Europa een antwoord geven op de Amerikaanse Inflation Reduction Act, waarmee binnenlandse investeringen moeten worden aangejaagd. Northvolt zou eerder van plan zijn geweest de nieuwe fabriek in de VS te bouwen.

De bouw van de Duitse fabriek moet later dit jaar beginnen. In 2026 zouden de eerste batterijen van de band rollen. Volkswagen heeft vergelijkbare plannen in Spanje. Ook BMW werkt aan een batterijfabriek.

ProLogium fabriek

Een groot deel van de geplande productiecapaciteit in Europa is nu nog in handen van Aziatische fabrikanten. Zo wil het Taiwanese ProLogium in het Franse Duinkerken zijn eerste Europese batterijfabriek bouwen.

Volgens Automotive News Europe was ook Nederland in de running voor de fabriek, samen met Duitsland. Persoonlijke tussenkomst van president Emmanuel Macron, gunstige vestigingsvoorwaarden en lage energietarieven hebben volgens de directie van het bedrijf de balans echter doen doorslaan naar Frankrijk.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

‘Northvolt investeert miljarden in Duitse batterijfabriek’ | Automotive Online

‘Northvolt investeert miljarden in Duitse batterijfabriek’

Batterijfabriek • De productiecapaciteit zou voldoende zijn om elk jaar 1 miljoen auto’s van batterijen te voorzien.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(foto: Northvolt)

De Zweedse batterijfabrikant Northvolt investeert enkele miljarden euro’s in de bouw van een nieuwe gigafabriek in Noord-Duitsland. De productiecapaciteit zou voldoende zijn om elk jaar 1 miljoen auto’s van batterijen te voorzien. Dit meldt Reuters naar aanleiding van berichten van zowel Northvolt als de Duitse overheid.

Als de Europese Commissie goedkeuring geeft voor de geplande subsidie van de Duitse overheid, dan valt deze voor het eerst onder de nieuwe ‘European Union’s Temporary Crisis and Transition Framework’. Met deze nieuwe regels wil Europa een antwoord geven op de Amerikaanse Inflation Reduction Act, waarmee binnenlandse investeringen moeten worden aangejaagd. Northvolt zou eerder van plan zijn geweest de nieuwe fabriek in de VS te bouwen.

De bouw van de Duitse fabriek moet later dit jaar beginnen. In 2026 zouden de eerste batterijen van de band rollen. Volkswagen heeft vergelijkbare plannen in Spanje. Ook BMW werkt aan een batterijfabriek.

ProLogium fabriek

Een groot deel van de geplande productiecapaciteit in Europa is nu nog in handen van Aziatische fabrikanten. Zo wil het Taiwanese ProLogium in het Franse Duinkerken zijn eerste Europese batterijfabriek bouwen.

Volgens Automotive News Europe was ook Nederland in de running voor de fabriek, samen met Duitsland. Persoonlijke tussenkomst van president Emmanuel Macron, gunstige vestigingsvoorwaarden en lage energietarieven hebben volgens de directie van het bedrijf de balans echter doen doorslaan naar Frankrijk.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.